Sover dåligt...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Varför gör man det?

Min situation: Race i helgen. Kanske lite orolig och stressad med diverse relaterat till den här sidan (orders/tröjor m.m...), jobb (ringer från usa oftare och oftare). Massa saker går sönder och kostar mer pengar än jag vill att det ska.

Vaknade inatt kl02:05 och kände mig pigg och vagen. Somnade runt 12:45.
Ligger därmed och vrider mig och undrar varför detta händer åter igen.
Ligger o hör nu på utsidan är det n ån äkta fylledrutt som pratar med sig själv eller är efterbliven (pratade likt en sådan person).

Vaknar sedan 03, 04, 05, 06, 07 och 09 (av telefonen ringde).

What's up?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Swedie skrev:
Varför gör man det?

Min situation: Race i helgen. Kanske lite orolig och stressad med diverse relaterat till den här sidan (orders/tröjor m.m...), jobb (ringer från usa oftare och oftare). Massa saker går sönder och kostar mer pengar än jag vill att det ska.

Vaknade inatt kl02:05 och kände mig pigg och vagen. Somnade runt 12:45.
Ligger därmed och vrider mig och undrar varför detta händer åter igen.
Ligger o hör nu på utsidan är det n ån äkta fylledrutt som pratar med sig själv eller är efterbliven (pratade likt en sådan person).

Vaknar sedan 03, 04, 05, 06, 07 och 09 (av telefonen ringde).

What's up?

Ja, varför är man så ineffektiv så att man inte somnar mer produktivt när det verkligen gäller. Funderar ofta på vad man skall göra för att slippa kontroaproduktiva aktiviteter som att äta och lämna avföring, eller åtminstone skjuta på det ett par veckor när det verkligen gäller.

En annan postiv sak med stress är att det fungerar som ett bra preventivmedel eftersom man knappt känner för de där andra aktiviteterna som inte heller för med sig några större framsteg i jobbet.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Swedie skrev:
Varför gör man det?

Min situation: Race i helgen. Kanske lite orolig och stressad med diverse relaterat till den här sidan (orders/tröjor m.m...), jobb (ringer från usa oftare och oftare). Massa saker går sönder och kostar mer pengar än jag vill att det ska.

Vaknade inatt kl02:05 och kände mig pigg och vagen. Somnade runt 12:45.
Ligger därmed och vrider mig och undrar varför detta händer åter igen.
Ligger o hör nu på utsidan är det n ån äkta fylledrutt som pratar med sig själv eller är efterbliven (pratade likt en sådan person).

Vaknar sedan 03, 04, 05, 06, 07 och 09 (av telefonen ringde).

What's up?

Det finns lite enkla knep som funkar:

1) Ät inte sent. Man blir pigg av att äta.

2) Var ren när du lägger dig. Kanske en varm dusch på kvällen ist för på morgonen.

3) Rena lakan osv. Då sover man som en bejbi.

4) Ha svalt sovrum. För varmt = svettigt = svårt att somna.

5) Ta dig en jävel på kvällen. En go wischkhkey så somnar man gött. Denna metod är dock inte ngt du bör tillämpa varje kväll. :näsblod

6) Läs en bok i sängen. Man blir garanterat sömnig efter ett tag. Hitvarning på denna metod? Tricket är dock att hitta böcker som du gillar hyfsat mycket. Om du inte är läsartypen så ska du inte tvinga dig. Hitta roliga böcker, intressanta, spännade osv. Det behöver ju inte vara romaner. Det kan likabra vara tekniska manualer eller biografier. Sci-fi, fantasy. Bara det inte känns att man tvingar sig tråka igen böcker.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tog faktiskt en öl igår kväll. Sen lite ehum gympa. Sen låg o glodde på TV tills jag kände mig dåsig... sen vände mig o direkt började oron. Kan inte ligga still, kan inte sova direkt. O sen vakna 1 timma senare och känna "ja men nu är det morgon då". Men blir SKITFÖRBANNAD över att det bara gått en ynka timma... o det kändes som om jag sovit hela natten. Ligger o vrider på mig än mer o funderar på om jag ska gå upp o äta (kände mig lite hungrig). Men det gjorde jag inte då jag känner till det här med o äta på natten eller sent... tänkte dock dricka. Men sket i det med. Vill sova!
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Ja, vet inte om jag är rätt man att ge råd... :3freak

Försök varva ned innan du går och lägger dig. Såsa bort en stund framför tvn med något hjärndött program eller läs något bra. Viktigt att inte ta med sig stressen ned i sängen.

Om du vaknar mitt i natten har du ofta drömt saker som är relaterat till det du stressar upp dig om. Jag brukar sätta mig upp ett tag och rensa huvudet, sedan brukar det gå bättre att sova.

Tänk om jag kunde leva som jag lär oxå... :huvet
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Läs en bok när du går och lägger dig så att du kan koppla bort din egen verklighet en stund.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Livet snurrar på i 180 blås!

Om detta inte är ett tillfälligt problem:
Sänk tempot! Ägna tid åt dig själv och åt det du VERKLIGEN vill göra UTAN stressmoment (lättare sagt än gjort)!

Hoppa av delar av engagemang som du inte finner lika nöjsamt längre för att ge dig själv mer tid!

Mvh!
// Niklas
 

Jonathan

Guest
Swedie skrev:


Ut o motionera med dig! Spring ett par-tre kilometer i hyfsat tempo så lovar jag att du kommer att sova som en prins sen. Tar lite tid och man blir garanterat trött :tummenupp
 

OneSport

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
KTM 625 SXC
När det är mycket och man inte har alla lösningar klara så brukar jag tänka att hjärnan fungerar även då jag sover. På morgonen kommer ofta lösningarna. Funkar för mig.

/OneSport
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jonathan skrev:
Ut o motionera med dig! Spring ett par-tre kilometer i hyfsat tempo så lovar jag att du kommer att sova som en prins sen. Tar lite tid och man blir garanterat trött :tummenupp
Kan inte då min fot är trasig. Har inte kunnat springa på snart 1 år. Den blev just sämre igen i veckan pga jag har gjort mycket (meka t.ex). Den klarar inte småsteg. Turligen nog så ska foten opereras på Måndag nästa vecka. Men denna fot, hindrar mig iaf från aktiviteter utöver cykling till en gräns. Den går paj av cykling till slut oxå.
 

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Söderköping
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Lyssna på talböcker dvs vanliga böcker inlästa på cd/band. Jag hade samma problem, att jag låg länge innan jag somnade. Nu somnar jag direkt och får lyssna på varje cd-skiva flera ggr för att höra hela.

MVH Martin
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Om du inte kan springa så kanske annan träning?
Bara att spendera nån timme på gym då och då brukar kännas bra.

Annars mest självklarheter, typ undvik koffein helt och hållet, skär ner på socker så mycket det går, ät inte för mycket för sent. Hitta nånting som får dig att koppla av.

Sist men inte minst, när du känner att tankarna går runt o du känner dig pressad: Tänk på att andas avslappnat!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Dricker inte kaffe och undviker socker så mycket jag kan. Åt dock igårkväll en Pizza och drack Cola. Kan hända att jag går och lägger mig för tidigt... Går väl upp runt 10 tiden vanligtsvis. Sen slappa runt 23-24 tiden.
 

Frazze

Kall om handen...
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Älvsjö/Östersund
Hoj
Hoj på dig själv du...
När jag är stressad och oroar mig över saker och ting så upplever jag samma sak att det är svårt att sova och man vaknar stup i kvarten.

Något som hjälper mig är att tänka följande: Vad som det än är jag oroar mig över eller det man stressas av så är det ju faktiskt INGENTING man kan göra åt det just i detta ögonblick. Spelar ingen roll hur mycket man ligger och tänker på det (om man inte är en jedi-riddare förstås). Så: tänk mindre, sov mer.

Men det är svårt, funkar dock när man väl lyckas släppa taget.
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
ah, fan jag har också skitsvårt att sova nuførtiden. It sux, big time. :ätapiller
Jag har provat nästan allt, jag har nog aldrig haft det så o-stressigt som nu heller.
jag sover 5-6h och vaknar varje timme på veckodagarna, i helgen hängde jag med
en bøna. Jag sov nästan hela tiden, från 01 till 17 typ... lørdag och søndag :va
Jag levde så här när jag gick i høgstadiet, men det var nog før en øverdriven konsumtion av koffein.
Nu dricker jag en kopp kaffe på morgonen, om jag jobbar tidigt pass...

Jag børjar tro det är vädret, det är såhär pissigt att man inte fattar att det är sommar
och ljust ute, känns ju som klockan är 18 när den är 23 fortfarande...
 

ettan

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2004
Ort
helsingborg
Hoj
yamaha r6 2000
Det finns en bra metod för att slappna av. Det finns band där en röst säger t ex spänn vänster arm så spänner du vänster arm sen slappnar av. Man känner sig mkt avslappnad efteråt. Lovar att det är jävligt skönt =)
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Ett annat bra tips mot insomnia är onani i stora mängder, det brukar man somna gott på (speciellt om man är stressad)

Lycka till :tummenupp

/Felix
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Swedie skrev:
Vaknar sedan 03, 04, 05, 06, 07 och 09 (av telefonen ringde).

What's up?

Om du blev väckt 03, 04, 05, 06, 07 och 09 av telefonen. Ja att den ringde en gång i timmen, så är det nog bra att stänga av den. Prata in ett trevligt meddelande där du förklarar att även snygga killar och hojåkare behöver sova.

Om det nu var så att jag gjord ett litet tolkningsfel av din text, och telefonen väckte dig 09 bara, så kan du kanske bortse från ovanstående.

Avstängd telefon kanske är bra oavsett. En gång är en gång för mkt.

Annars är de bra att ha kontinuerliga sovtider. Du har inte skrivit nåt om det så jag vet ju inte hur du har det på den fronten.

Sov så gott iaf!
 

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
Trångsund
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
Felix skrev:
Ett annat bra tips mot insomnia är onani i stora mängder, det brukar man somna gott på (speciellt om man är stressad)

Lycka till :tummenupp

/Felix


Klockers :tummenupp
Tvåpersonerssex är ju ännu bättre men kanske svårt om man har skadat foten, enklare med fröken höger då kanske.... :hihi

Svårt det där med att sova när man är stressad, blir ju ännu mer stressad av att inte kunna somna...ond cirkel.

Det bästa är nog svalt sovrum, en 12:a singel malt och en slagrunk :tummenupp
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top