Spänna fast hoj i racebuss?

Arawak

Feg & talanglös
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
CB1000R
Har inhandlat en racebuss till nästa säsong.
Men behöver fixa nån fästanordning till hojarna (2 ev. 3 cyklar).
Så det går snabbt och lätt att spänna fast dem.
Tips och egna lösningar emottages tacksamt.

Hur fäster ni cyklarna i era fordon?

En Fiat Ducato Maxi för övrigt.

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Arawak skrev:

Duells har band som man spänner hojen med går ett band från högerhandtag till vänster sida å ett från vänster handtag till högersida !! de sitter ihop på mitten, kostar ca 200:-

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Vår buss har plats för två hojar.
Har monterat en fästöggla framtill i mitten av lastutrymmet, framför och mellan framhjulen så att säga, sen en fästöggla i varje främre hörn utanför framhjulen. Med som ögglorna kan hojarna spännas ner ordentligt framtill.
Har sen endast fästöggla på yttersidan ungefär snett nedanför fotpinnarna.

Brukar dra ett spännband från mittögglan framtill och upp till undre styrkronan och sen ner på yttersidan och sätta fast i främre yttre ögglan, då står hojen rakt och är nedspänd framåt. Gör likadant på hoj nr 2.
För att dom inte ska kunna tippa och för att dom ska stå bergsäkert så drar vi ett spännband mellan varje fotpinnsbrygga som är innerst mot mitten av bussen (så att hojarna sitter fast i varandra).
Sen spännband från varje yttre fotpinnebrygga till ögglan nedanför.

På det sättet står hojarna bergsäkert, går att köra i 120km/h på krokig och guppig väg utan att hojarna rör sig en cm.

Vi klarar oss alltså på fem spännband för att dra fast två hojar som inte kan förflytta sig i sidled eller välta.

/Nitrous

Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
XJR_Jönsson skrev:
Duells har band som man spänner hojen med går ett band från högerhandtag till vänster sida å ett från vänster handtag till högersida !! de sitter ihop på mitten, kostar ca 200:-

Precis, då slipper man oroa sig för att repa framskärm (har iofs aldrig varit ett problem för mig) eller något annat ska vara ivägen.
Lastöglor i skåpet är det viktigaste att ha, finns det inte så svetsa på några snarast.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Spänn ALDRIG en cykel i styret det orsakar materialutmattning i röret och det är ju inte direkt trevligt att få cliponet i handen när man bromsar efter rakan.
Nu vet jag inte hur känsliga dieslar är för detta men på EM påanderstorp i fjol var där en kille i 125 som fick handtaget i handen på warmupvarvet och det pratades om att det orsakats av att hans meckar hade lyft cykeln i handtaget.

Spänner gör man i gaffelkronan eller i ramen om man kommer åt.

Där finns bra instruktioner om hur man bäst spänner sin cykel bla så har gamlot fina bilder på en hemmakonsturerad ställning där man kör in framhjulet. Sök och du skola finna

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Fästögla i främre "hörnet" av släp/buss/bil.
Kör in cykeln nära kanten, men fortfarande så att du kan luta den mot väggen.
Vinkla styret så att hjulet peker in mot mitten och luta sen cykeln mot väggen.
Spänn sedan fast ett spännband runt gaffelkronan och ner i öglan i golvet.
Komprimera gaffeln till hälften.

Klart.

Nordgren

Team ägare, fd racerförare
Gick med
12 Mar 2003
Norra Sverige, Nykvarn ett sten kast från fjollträ
Hoj
Honda RS125 & 3xHonda TSR250 & Honda CBR900RR
Arawak skrev:

Gör en ställning att köra in framhjulet i och spänn sen fast hojen i undra biten av gaffelbenet. Det är allt jag gör och det går utmärkt enkelt för när jag satt hojen i stället kan jag släppa den och spänna och behöver inte hålla balansen. Ställning är mycket simpel men inte så lätt att beskriva i ord.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Jag har ett transportstöd, med axel som går igenom bakhjulsaxeln.
Med detta och spännband från ramen(lämpligt ställe strax ovanför svinginfästningen) och till ögla i golvet strax framför, så behövs inget mer.
Spännband som komprimerar gaffeln är förkastligt..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
R2 skrev:
Jag har ett transportstöd, med axel som går igenom bakhjulsaxeln.
Med detta och spännband från ramen(lämpligt ställe strax ovanför svinginfästningen) och till ögla i golvet strax framför, så behövs inget mer.
Spännband som komprimerar gaffeln är förkastligt..

Vad är den stora skillnaden förutom att du komprimerar stötdämparen istället för framgaffeln?

Givetvis skall man i min modell spänna ner gaffeln måttligt och absolut inte låta den stå komprimerad längre än transporten varar då det komprimerar fjädrarna och utsätter packboxarna för tryck onödigt länge.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Borsiin JR skrev:
Vad är den stora skillnaden förutom att du komprimerar stötdämparen istället för framgaffeln?

Givetvis skall man i min modell spänna ner gaffeln måttligt och absolut inte låta den stå komprimerad längre än transporten varar då det komprimerar fjädrarna och utsätter packboxarna för tryck onödigt länge.
jag spänner knappt ner nått, står kanon ändå, och det spänner ner både fram och bak.
och jag mest drygade mig där... för en nerspännd gaffel som är stilla, har inget tryck på packboxarna, knappt!

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Borsiin JR skrev:
Spänn ALDRIG en cykel i styret det orsakar materialutmattning i röret och det är ju inte direkt trevligt att få cliponet i handen när man bromsar efter rakan.
Nu vet jag inte hur känsliga dieslar är för detta men på EM påanderstorp i fjol var där en kille i 125 som fick handtaget i handen på warmupvarvet och det pratades om att det orsakats av att hans meckar hade lyft cykeln i handtaget.
Hur tänker du då? Belastning blir ju densamma som när man kör och varför skulle det vara skillnad mellan 2-takt och 4-taktsstyren?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Neutral skrev:
Hur tänker du då? Belastning blir ju densamma som när man kör och varför skulle det vara skillnad mellan 2-takt och 4-taktsstyren?

Där behover inte vara någon skillnad på 2-takt och 4-taktsstyren då man i många fall tom använder sig av identiska clipons men det är inte helt ovanligt framförallt i 2t klasserna att cliponsen har väldigt sparsamt med gods vilket gör dem skörare för belastning i "fel riktning".
I gatklasserna är det (mig veterligt)vanligare med grövre dimensionerade clipons men givetvis är det inte bra att spänna cyekln i dem heller.

Du får omformulera den första frågan jag har ännu inte till fullo förstått den.

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Att spänna ner hojen i styret ger ju precis samma riktning på kraften som när hojen fjädrar naturligt under körning, t ex tas mycket vikt (kraft) upp genom styret vid bromsning. Vad är det du kallar fel riktning? Att lyfta hojen är "fel" riktning enligt mig men jag känner bara till symmetriska styren så jag ser inte hur det skulle vara farligt.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Borsiin JR skrev:
...
...

Det var Norman Rank i 250cc som styret gick av för i Opelkurvan på EM:et på Anderstorp. Han kör mycket landsvägsrace, som tex NW200, och han borde vara glad över att det inte hände på ett sånt race. Dom misstänkte som sagt att alla dom lyft man gjort i hojen när dom bl.a sätter upp hojen på mekbänk var en orsak till mattningen. På en racer använder man tunna aluminiumrör.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Neutral skrev:
Att spänna ner hojen i styret ger ju precis samma riktning på kraften som när hojen fjädrar naturligt under körning, t ex tas mycket vikt (kraft) upp genom styret vid bromsning. Vad är det du kallar fel riktning? Att lyfta hojen är "fel" riktning enligt mig men jag känner bara till symmetriska styren så jag ser inte hur det skulle vara farligt.

Klart att själva styrröret är symetriskt men fästet i gaffelbenen är ofta icke symetrisk dels för låg vikt men också för att gå fritt.

När du bromsar så är det hela hojens vikt + din vikt som används för att trycka ihop gaffeln. Belastningen på styret är minimal då du inte belastar det med mer än 20-30% av din kroppsvikt vid en hård bromsning. Dvs belastningen är 70kg*9,81*0,3=210 N

När du däremot lyfter cykeln i styret så är det halva motorcykelns vikt du lyfter där dvs (170/2)*9,81= 780 N

Dvs du nästan 4 dubblar belastningen på styret vid ett lyft jämfört med en hård bromsning.

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
DreeTman skrev:
Fästögla i främre "hörnet" av släp/buss/bil.
Kör in cykeln nära kanten, men fortfarande så att du kan luta den mot väggen.
Vinkla styret så att hjulet peker in mot mitten och luta sen cykeln mot väggen.
Spänn sedan fast ett spännband runt gaffelkronan och ner i öglan i golvet.
Komprimera gaffeln till hälften.

Klart.

Precis! Ett spännband och 20 sekunder i lasttid. När man kommit på tricket så e man så glad varje gång man lastar i och ur på under minuten med ett enda spännband...

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Giter inte lägga in en bild, men jag köpte skenor till MC-släp (ERDE-släp) och bultade fast i durken. Jag gjorde detta eftersom det inte fanns en främre vägg i lastutrymmet och det kändes inte tryggt att ha hojarna ståendes mot lastgallret endast.

Funkar kanon med den bieffekten att, eftersom jag kan ha hojarna längst bak, kan jag lasta verktyg och packning från sidodörren.

Btw, jag spänner alltid ner gaffeln på hojen.
Många år körde jag enbart så -min åsikt var att den enda gången man behövde spänna bakhjulet var när man voltade och då kan det ju kvitta. Jag ändrade åsikt efter jag kört med en hoj där underlaget för hojen var lite halt. Bakändan flyttade sig hela tiden och jag fick rätta upp hojen då och då. Numera spänner jag även bak.

pilsner

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...