Spänna fast hojen på släpet??

Gick med
30 Aug 2009
Ort
Kiruna
Hoj
2008 Suzuki B-King
Skulle behöva tips på hur å vart jag bäst spänner fast hojen på släpet när den ska transporteras med vanliga spännband. Har som ingen erfarenhet av sånt:va å ska åka hundra mil för å byta hoj nu så hade varit fint med lite tips.:)
Har nu en Mt-01:a som ska bytas in å på hemvägen blir de en b-king:banana som ska spännas fast.

mvh John
 

-dB

Avatar av Per Liljeqvist
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Skåne
Hoj
r6 -06
2st från styrkronan o snett fram samt 1 i svingen bakåt
 

mk

...
Gick med
11 May 2009
Ort
Luleå
Hoj
z750
Viktigaste är ju att hojen blir stum, körde 2 spännband fram så dämparn var i båtten, sen 2 stycken bakåt via hjulet. blev en färd på 100 mil
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Och absolut inte ha den stående på stödet. Finns de som provat och vält hojen när de kört... inte så skoj om du skall byta in den.
 

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Ort
På landet
Hoj
Ducati 848
Viktigaste är ju att hojen blir stum, körde 2 spännband fram så dämparn var i båtten, sen 2 stycken bakåt via hjulet. blev en färd på 100 mil

Självklart ska hojen inte hoppa runt på släpet men att pumpa dämparn i botten låter lite väl onödigt hårt...

Jag har kört både enudrohojen och Duccen "runt hela sverige" och det brukar räcka bra med två band från styrkronan och sedan brukar jag spänna ett genom bakhjulet samt framhjulet så att hojen står stilla vid ev kraftig inbromsning. Tänk bara på att lägga en trasa mellan spännband och fälg, finns risk för nötning annars...

Om du är osäker brukar det inte vara fel att sätta ett band eller två extra på lämpligt ställe, bara för att lugna samvetet...

Lycka till :)
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den bästa "extraåtgärden" man kan göra är att se till att framhjulet inte kan "svänga" (röra sig sidledes). Då behövs extrema påfrestningar för att nåt ska skita sig om banden inte går upp, och det är ju i stort sett omöjligt om man låst dem.

Jag kör så när jag kör 2 hoj på samma släp (som är 135 brett). Har förvisso höga lämmar, men det blir extremt branta vinklar från styre och nedåt. På CBR;en spänner jag under kåpan i gaffelbenen. Men med ställningen som låser fra,hjulen står de så stadigt att man skulle kunna köra rally med hela ekpaget utan att tappa nåt!
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Bästa sättet att säkra en hoj på ett vanligt släp är att dra ett spännband på var sidan om framhjulaxel och dra remmar under framlämmen. (Ska se ut som en triangel framifrån)
Detta gör att hojen står extremt stabilt utan att man skadar kåpor och böjer styret.

Bak spänner man exempelvis runt sving för att hindra att den viker sig (om inte kragen på släpet är för högt för då går det inte)

Sedan spänner man ett spännband mot respektive passagerarfotpinnar.

se upp med att enbart spänna mot styre och passagerar fotpinnar då risken finns att hojen läggersig om man skulle råka köra på ett gupp eller potthål...
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top