Spänna stötdämpare RS

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tja.
Jag tycker att min stötdämpare är lite för mjuk...

Går det spänna den eller måste man köpa en ny?

/Johannes

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Johannes_88 skrev:
2212467 Tja.
Jag tycker att min stötdämpare är lite för mjuk...

Går det spänna den eller måste man köpa en ny?

/Johannes

Går inte att justera något på den cykeln :3freak

Det går att dra ihop bakfjädern men det är det enda

Rs 250 har full justerbarhet!

Mr.PB

pbracing.se
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
RS125jr,Fiddy,Workz Midsize , Minimoto
Mr Helmut skrev:
2212571 Går inte att justera något på den cykeln :3freak

Jo precis så du får väl stå ut med den som den är tills det blir större :)

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Mr Helmut skrev:
2212571 Går inte att justera något på den cykeln :3freak

är det någon idé att dra ihop fjädern?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Johannes_88 skrev:
2214183 är det någon idé att dra ihop fjädern?

Ska man skjusa så kan det kanske vara det (eller om man är väldigt tung) eller bara vill ha den perfekt inställd!

Finns något som geter SAG och det är hänget på motorcykeln

#Static SAG då mäter man från bakaxeln till tex blinkers (så ska det stå obelastad)

#Nu tar man tag och lyfter upp motorcykeln egna vikt, alltså så fjädern blir obalastad sen mäter man återigen mellan bakaxeln och tex blinkers

#Skilnaden mellan måtten på första och andra mätningen är Static SAG och på min motorcykel skulle det vara runt 5mm

#Sen har man Loaded SAG då sätter man sig på motorcykeln(alltså du, så man får rätt kroppsvikt) och mäter igen (krävs så klart 2 personer för att göra (detta)

Så tar man static SAG + måttet från sista mätningen som ska vara runt 25mm på min.

SAG ändrar man genom att jutera vad jag tror heter preload och det är ju den man kan justera på dämparen(fjädern spänn) på en rs125

Om du söker lite tror jag dom brukar sänka rs 125an där framme lite för att få bättre väghållning

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Mr Helmut skrev:
2214348 Ska man skjusa så kan det kanske vara det (eller om man är väldigt tung) eller bara vill ha den perfekt inställd!

Finns något som geter SAG och det är hänget på motorcykeln

#Static SAG då mäter man från bakaxeln till tex blinkers (så ska det stå obelastad)

#Nu tar man tag och lyfter upp motorcykeln egna vikt, alltså så fjädern blir obalastad sen mäter man återigen mellan bakaxeln och tex blinkers

#Skilnaden mellan måtten på första och andra mätningen är Static SAG och på min motorcykel skulle det vara runt 5mm

#Sen har man Loaded SAG då sätter man sig på motorcykeln(alltså du, så man får rätt kroppsvikt) och mäter igen (krävs så klart 2 personer för att göra (detta)

Så tar man static SAG + måttet från sista mätningen som ska vara runt 25mm på min.

SAG ändrar man genom att jutera vad jag tror heter preload och det är ju den man kan justera på dämparen(fjädern spänn) på en rs125

Om du söker lite tror jag dom brukar sänka rs 125an där framme lite för att få bättre väghållning

Tackar!!
jag får väl kolla lite på det någon dag när jag har lust. Det händer ju oftast när man skjutsar, så det är ju ingen katastrof...

Men ska kolla lite på det där med att sänka den fram. Gör det att den blir stabilare eller mer lättsvängd?

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
har med problem med mina dämpare fram. De fjädrar bara, men det finns ingen dämpning. Kör man i en liten håla slår den i botten direkt. Min besiktning gick inte igenom p.g.a det. Undrar hur man åtgärdar detta.?!?!

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
JojjeL skrev:
2225547 har med problem med mina dämpare fram. De fjädrar bara, men det finns ingen dämpning. Kör man i en liten håla slår den i botten direkt. Min besiktning gick inte igenom p.g.a det. Undrar hur man åtgärdar detta.?!?!

Du har för lite olja eller slitna fjädrar. Slitna fjädrar är dock ovanligt, använd uteslutningsmetoden för att veta vad felet är. :tomten

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Jo det ska vara för lite olja enligt besiktningsmannen men hur fyller man på det? skruvar av bultarna på ovansidan av styret? hur kan det ta slut när det inte finns några läckage?

Sundin

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Hoj
Ingen
Japp, dedär stora skruvarna längst upp på dämparen. Jag tror inte att du skall fylla på, du ska byta helt. Läs i manualen hur mycket det skall vara, sen köper du hem stötdämparolja tjocklek 15(tror det är bäst för sporthojjar)sedan så öppnar du på en bult längst ner på dämparen(under)så att du får ut all olja, sedan fyller du bara på så mycket som de skall vara.. ungefär som att byta motorolja.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
JojjeL skrev:
2225547 har med problem med mina dämpare fram. De fjädrar bara, men det finns ingen dämpning. Kör man i en liten håla slår den i botten direkt. Min besiktning gick inte igenom p.g.a det. Undrar hur man åtgärdar detta.?!?!

Är ju en anledning till att du har för lite olja, säkert läckande packboxar!

Demontera gaffelbenen och byt packboxar och i med nya olja!

Kommer man med gaffelbenen till en mcverkstad så tror jag inte det blir skadligt dyrt

JojjeL

Söt som socker.
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Aprilia <R>äser<S>kit
Aha okej. Packningarna tror jag inte det är några fel på för det finns inga som helst spår av läckage. Fick ingen manual med den så kan inte läsa mig till det där, men det ska väl inte vara så svårt att hitta.

Får fixa detta. Tack för hjälpen grabbar. Tur att ni finns, ska ni veta :tuttar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...