God morgon(?)kamrater!
Häromdagen bestämde sig mitt batteri för att kasta in handduken för gott, så igår inhandlades och monterades ett nytt feltema-gelbatteri. Efter det att jag kontrollerat laddningen på batteriet fick jag för mig att kolla spänningen med motorn på tomgång, vilket visade sig ge 14,5V. Detta har jag förstått är helt ok MEN när jag slår på lyset sjunker tomgångsvavtalet ganska markant och laddspänningen ökar till 15,1V. Så frågan lyder:Ska det vara så? Är detta också OK eller kommer batteriets livslängd kortas av den högre spänningen?
Nu: åter till morgonkaffet.
Mvh
Mojjje
Häromdagen bestämde sig mitt batteri för att kasta in handduken för gott, så igår inhandlades och monterades ett nytt feltema-gelbatteri. Efter det att jag kontrollerat laddningen på batteriet fick jag för mig att kolla spänningen med motorn på tomgång, vilket visade sig ge 14,5V. Detta har jag förstått är helt ok MEN när jag slår på lyset sjunker tomgångsvavtalet ganska markant och laddspänningen ökar till 15,1V. Så frågan lyder:Ska det vara så? Är detta också OK eller kommer batteriets livslängd kortas av den högre spänningen?
Nu: åter till morgonkaffet.
Mvh
Mojjje