Spänningsbortfall

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne så klart
Hoj
XSR900
När jag slår på ljuset får jag ett märkbart svagare ljus från mina blinkers samtidigt som ljuset i instrumentbelysningen också skiftar i intensitet, det samma gäller när fläkten går igång. När jag enbart använder bakljusen (kopplat bort framljusen) försvinner fenomenet tills det att fläkten går igång.

Fenomenet kvarstår även när jag kör, dvs det hjäper inte att varva motorn.

Jag har kollat spänning enligt handboken för generatorn och batteriet de verkar var inom gränsvärdena. Jag misstänker ändå batteriet, men kan det vara något mer?

Hojen är en R1:a från 99.
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Dålig/ ergad (stavning ?) jordkontakt???

Gör rent med stålborste el liknande ev stryk på lite koppar pasta på utsatta områden brukar jag göra ibland iaf.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
R1 skrev:
När jag slår på ljuset får jag ett märkbart svagare ljus från mina blinkers samtidigt som ljuset i instrumentbelysningen också skiftar i intensitet, det samma gäller när fläkten går igång. När jag enbart använder bakljusen (kopplat bort framljusen) försvinner fenomenet tills det att fläkten går igång.

Fenomenet kvarstår även när jag kör, dvs det hjäper inte att varva motorn.

Jag har kollat spänning enligt handboken för generatorn och batteriet de verkar var inom gränsvärdena. Jag misstänker ändå batteriet, men kan det vara något mer?

Hojen är en R1:a från 99.
Låter som krypström, kolla att isoleringen är hel på kabelstammen
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Kom ihåg att mäta batteriet när det är belastat för att få rätt värden. Det gör sig inte rättvist när du mäter ett obelastat batt.
 

R1

Radical Riders
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne så klart
Hoj
XSR900
GSXR1100R skrev:
Låter som krypström, kolla att isoleringen är hel på kabelstammen

Har tänkt på det med. Men varför forsätter inte fenoment när jag drar kontakterna från fram ljuset? Det borde vara ström igenom kabelstammen då också, tillskillnad när jag slår av strömmen till framljusen, eller?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Låter som spänningsfall nånstans på vägen. Bara att mäta o kolla. Glöm inte att det lika väl kan vara i nån jordkabel.
/u
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
R1 skrev:
Har tänkt på det med. Men varför forsätter inte fenoment när jag drar kontakterna från fram ljuset? Det borde vara ström igenom kabelstammen då också, tillskillnad när jag slår av strömmen till framljusen, eller?
Kolla dom kablarna som går till ljuset, har du jordfel så brukar det bli jättekonstiga fenomen, fråga Diablo han vet :D
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Du kan ju prova att koppla på ett bilbatteri med startkablar. Försvinner problemet är batteriet felkällan. Blir det ingen skillnad får du kolla jordkabeln till batteriet och andra eventuella jordpunkter på hojen som tidigare skrivits. Pluskabeln från batteriet kan vara värt en koll också. Brukar vara enklare att felsöka om man har ett elschema att följa.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
hp skrev:
Du kan ju prova att koppla på ett bilbatteri med startkablar. Försvinner problemet är batteriet felkällan. Blir det ingen skillnad får du kolla jordkabeln till batteriet och andra eventuella jordpunkter på hojen som tidigare skrivits. Pluskabeln från batteriet kan vara värt en koll också. Brukar vara enklare att felsöka om man har ett elschema att följa.

Det skule inte jag göra, eftersom ett bil batteri är på ca 50Ah (hojca10Ah)så tar det en evighet innan han får fram svaret. Låna istället polarens hoj batteri och koppla in istället så kommer felet fram fortare.

Jordfel någon stans eller krypströmmar. Koppla ur batteriet och Ohm mät lite var stans mellan + och jord och se om du kan ringa in felet. När du gjort det så är det bara att kolla jord sedan kablage.
 

Diablo

Fulare än någonsin
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö, Skåne
Hoj
R6 -06 Racer
GSXR1100R skrev:
Kolla dom kablarna som går till ljuset, har du jordfel så brukar det bli jättekonstiga fenomen, fråga Diablo han vet :D


:brinnerup

Förresten har jag fortfarande kvar saker som tillhör dig, R1. Kommer förbi med dem så fort jag kan!
 

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Qwerty skrev:
Det skule inte jag göra, eftersom ett bil batteri är på ca 50Ah (hojca10Ah)så tar det en evighet innan han får fram svaret. Låna istället polarens hoj batteri och koppla in istället så kommer felet fram fortare.

Jordfel någon stans eller krypströmmar. Koppla ur batteriet och Ohm mät lite var stans mellan + och jord och se om du kan ringa in felet. När du gjort det så är det bara att kolla jord sedan kablage.
Kan du utveckla det där lite...! Vad skulle Amperetimmarna ha att göra med hur snabbt han får "svaret"? 12 Volt är 12 Volt oavsett vilket batteri du använder och fordonet drar inte mera ström för att batteriet har högre kapacitet. Den ström som flyter är alltid spänningen delat med resistansen... :)

Vad får man sedan ut av att ohmmäta på lite olika ställen mellan + och jord? I ett elsystem helt rensat från reläer, cdi-boxar, regulatorer mm kanske det fungerar. Men att veta att du har 150 ohm på en mätpunkt utan att ha någon referens säger absolut ingenting... :rolleyes:

Vill inte verka gnällig och spela besserwisser men genom att koppla ett laddat batteri (bil eller mc spelar ingen roll) med startkablar till hojens batteri så ser du direkt om det är batteriet i hojen som är dåligt eller om du måste leta vidare.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
hp skrev:
Kan du utveckla det där lite...! Vad skulle Amperetimmarna ha att göra med hur snabbt han får "svaret"? 12 Volt är 12 Volt oavsett vilket batteri du använder och fordonet drar inte mera ström för att batteriet har högre kapacitet. Den ström som flyter är alltid spänningen delat med resistansen... :)

Vad får man sedan ut av att ohmmäta på lite olika ställen mellan + och jord? I ett elsystem helt rensat från reläer, cdi-boxar, regulatorer mm kanske det fungerar. Men att veta att du har 150 ohm på en mätpunkt utan att ha någon referens säger absolut ingenting... :rolleyes:

Vill inte verka gnällig och spela besserwisser men genom att koppla ett laddat batteri (bil eller mc spelar ingen roll) med startkablar till hojens batteri så ser du direkt om det är batteriet i hojen som är dåligt eller om du måste leta vidare.

Exxakt...
Vill också vet vad han menar med det!
Har han jordfel så spelar det ju ingen roll om han har et 12 volts truckbatteri på sisådär 270 ah!
Enda skillnaden är att han har betydligt längre tid att felsöka innan batteriet är slut!

Jordfel visar sig ju dirrekt...
Glapp och ärjade kontakter lika så!
Och funkar det när han kopplar på sitt externa batteri tex från bilen så är det ju batteriet i hojen som har gett upp!

Slå på strömmen och mät där det saknas...
Följ kabeln till nästa kontakt ...Mät... Skillnad? Ja! gör rent och se till att få kontakt... Nej! fortsätt bakåt...
Mät även från + på batteri till - på det stället där det saknas kräm...
gör som tidigare nämt....

Så gör jag när jag felsöker el i vanliga kabelstammar.
Felet brukar dyka upp relativt fort...

Lycka till!
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top