Spån i oljan!

kawasaki kojboj

Varför vinter?
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Finland
Hoj
Kawasaki zx-9r
Bytte oljan i Ninjan igår och märkte att det fanns små, små aluminium spån i oljan. Inte mycket men så att man såg dem.

Något slits ju, hur mycket spån skall man tolerera? Är det vanligt?

:va
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Jag kan inte uttala mig i egenskap av expert, men det känns som att spån är mindre farligt än finfördelad metallsmörja i oljan, spån borde inte tyda på ett skuret glidlager. Så är oljan i övrigt fri från glittrande metallsediment som synes vid omrörning så borde spånorna komma från något mindre farligt, exvis. från kopplingskorgen eller liknande.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
hur mycket det får vara beror ju dels på vad det är för hoj men också hur gammal den är/hur många mil den gått osv. Det kommer alltid att komma spån från lådan men de brukar oftast nötas upp och bilda mindre partiklar i oljan.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Så länge det är aluspån i oljan är det relativt lugnt de härstammar ofta från normalt slitage det är värre om du börjar få koppar eller mässingsfärgade spån då är ett ras inte allt för långt borta.
 

!ante

Ny medlem
Gick med
23 May 2005
Ort
Vingåker
Hoj
Honda Nsr -98
Boris JR skrev:
Så länge det är aluspån i oljan är det relativt lugnt de härstammar ofta från normalt slitage det är värre om du börjar få koppar eller mässingsfärgade spån då är ett ras inte allt för långt borta.
aj det var mässingsfärgat spån i min :3freak
 

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Lite synd att inte varje del av motorn var av olika legeringar och man hade en magnetisk oljeplugg.
Hade varit rätt lätt att spåra ev. ras.

Oj, ursäkta. Satt i egna tankar. Vad pratade vi om?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
!ante skrev:
aj det var mässingsfärgat spån i min :3freak

Inte bra om om det verkligen är mässingsspån då detta i 99% av fallen härör från något lager som troligtvis är på väg att säga upp sig. Ner i garaget och riv vintern är lång.......

EDIT: Vid närmare eftertanke så kör du ju tvitakt och då är det ju bara lådan som går i oljebad och vad som är gjort i något mässingsliknande där på en nsr 125 beats me......
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
man har alltid hört talas om att motorer rasar....
men på vilket sätt rasar en motor om ett lager går sönder??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
majoon skrev:
man har alltid hört talas om att motorer rasar....
men på vilket sätt rasar en motor om ett lager går sönder??

Tja det beror på vad som händer när lagret rasar och vilken motortyp det är, värst är det om lagret får för sig att slå tvärstopp eller sprida ut delar från sig.

På en tvåtatkare resulterar delutspridande ofta i repad cylinder kass kolv+stake och kass vevlager dvs man får byta allt som rör sig.

På en fyrtaktare är det mest förödande om staklagret eller ramlagren ger sig och slår tvärstopp, med lite otur går då staken av och slår sönder både veven toppen och vevhus/cylinder dvs allt är skrot.

OBS Detta är bara några av möjliga scenarion där kan hända mycket olika saker vid lagerras.
 

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
honda cbr 600rr
Boris JR skrev:
Tja det beror på vad som händer när lagret rasar och vilken motortyp det är, värst är det om lagret får för sig att slå tvärstopp eller sprida ut delar från sig.

På en tvåtatkare resulterar delutspridande ofta i repad cylinder kass kolv+stake och kass vevlager dvs man får byta allt som rör sig.

På en fyrtaktare är det mest förödande om staklagret eller ramlagren ger sig och slår tvärstopp, med lite otur går då staken av och slår sönder både veven toppen och vevhus/cylinder dvs allt är skrot.

OBS Detta är bara några av möjliga scenarion där kan hända mycket olika saker vid lagerras.

tack för infon :Bugar
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Lindén skrev:
Lagat några fler hål i tankar!?
Funkade faktiskt perfekt med tätningsmedlet. Snart ett år sedan ifs och jag har inte kvar den hojen men jag har inget att klaga på själva metoden. Hurså.
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
philsson skrev:
Funkade faktiskt perfekt med tätningsmedlet. Snart ett år sedan ifs och jag har inte kvar den hojen men jag har inget att klaga på själva metoden. Hurså.
Tycker man ej skall göra sig lustig åt andra när man skapat mil-trådar sj,
Även om det är ironi:fakta!
Du skulle nog inte vilja ha det problemet.
Men det har ju gått tid nu så du torde blitt visare=) :pannkyss
Hjälp fick du iaf i mängder :tummenupp :)
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Lindén skrev:
Tycker man ej skall göra sig lustig åt andra när man skapat mil-trådar sj,
Även om det är ironi:fakta!
Du skulle nog inte vilja ha det problemet.
Men det har ju gått tid nu så du torde blitt visare=) :pannkyss
Hjälp fick du iaf i mängder :tummenupp :)
Det kan man lungt säga att jag har fått som nästan alltid man bett om hjälp här. :tummenupp Och visst skulle jag vilja påstå att jag har lärt mig ett och annat också.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top