Spåra folk genom ip-adress?

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Jag har satt ut en annons på blocket om mitt skinnställ och fick ett svar, men när jag ska maila tillbaka så får jag bara tillbaks mailet och det står att det inte kunde skickas:

The message that you sent was undeliverable to the following:
bla bla bla@koping.se (user not found)

Kan man få reda på pesonens mail adress genom ip-adressen?
och kan någon hjälpa mig med det då så pm:a mig för jag vill inte lägga ut ip-nr här. Tänkte att han kanske missa en bokstav eller likande när han skrev in sin mail adress på blocket.

Det är lite störande att inte kunna svara på ett mail som detta eftersom jag vill sälja en sak och han verka intresserad.

Last edited:

Telefonräkning

Olyckligt världsmedveten
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha Fazer 600-02
Har du för- och efternamn på personen kan du ju alltid försöka hitta hans rätta e-mailadress genom denna sida. Alla mailadresser finns inte katalogiserade men rätt många, även i Sverige.

http://search.bigfoot.com/

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Evil M skrev:
och kan någon hjälpa mig med det då så pm:a mig för jag vill inte lägga ut ip-nr här. Tänkte att han kanske missa en bokstav eller likande när han skrev in sin mail adress på blocket.
[/B]
De flesta får en dynamiskt allokerad IP-adress när de kopplar upp sig, därför kan man inte se på IP-adressen vem skickade E-mailet. Det du kan se är vilken Internet-operatör han har. Men det hjälper ju inte dig. Och operatörerna brukar inte vilja tala om vem som hade ett specifikt IP-nummer vid ett visst klockslag. Har man klagomål är det en sak, men annars är det nog kört.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
skicka ipadressen till mig i ett pm så kan jag kolla vem som äger linan.

//Niklas

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
Evil M skrev:
Jag har satt ut en annons på blocket om mitt skinnställ och fick ett svar, men när jag ska maila tillbaka så får jag bara tillbaks mailet och det står att det inte kunde skickas:

The message that you sent was undeliverable to the following:
bla bla bla@koping.se (user not found)

Det är lite störande att inte kunna svara på ett mail som detta eftersom jag vill sälja en sak och han verka intresserad.
maila till webmaster@koping.se och fråga .........

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
amullo skrev:
http://www.ripe.net/perl/whois

EDIT: Bara att slå in ip nummret så kommer ägaren fram.

OBS! Geek-varning! ;)

RIPE handhar bara IP-adresser för Europa och delar av Afrika. Letar man efter en amerikansk IP-adress så är det ARIN man skall söka hos och är det en IP-adress utdelad till Asien/Söderhavet så är det APNIC som är stället att leta på.

Eller, om man vill söka effektivt utan att behöva bry sig om vilken organisation som handhar vilken IP-adress, så kan man använda sig av någon whois-söktjänst som automatiskt slår mot rätt databas, t.ex GeekTools eller min egna lilla IP-whois-funktion som jag själv knåpat ihop :).

Men, det enklaste och effektivaste i detta fall är nog säkerligen att göra som zykl0n skriver, sök i Köpings mailregister!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning