Spåra stulen mc med mobiltelefon

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Min förra hojj blev stulen i förrgår berättade han som köpte den av mig, det verkar bli mer och mer stölder överrallt och jag vill inte att min ska försvinna. Ifall den dock blir stulen så vill jag kunna hälsa på tjuvarna och tala lite med dom...
Det jag funderar på är att försöka få i en mobiltelefon typ under sadeln eller nåt lämpligt undangömt ställe och ha ett felia kontantkort i den som man kan ha den där tjänsten för att hitta folk... vad den nu heter... Problemet är att:
1, min hojj har inte nåt batteri.
2, batteriet i en telefon räcker inte så länge om man inte laddar den...

så.. hur kan man göra en laddare som tar ström från elsystemet på hojjen då den är igång och då man kör laddar batteriet? Jag är sällan ifrån min cykel mer än nån dag och skulle få reda på ifall den blivit stulen samma dag!

är det svårt att få detta att funka? fungerar telias spårtjänst bra? nån som vet?
 

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Avliden
Hoj
GSX-R1000 K4
Laddningen är ju enkelt ta bara en vanlig telefonladdare för bilen och ta ström (+) från kabeln till baklyset till centrumknoppen på billaddaren och jord (-) till blecket på sidan av laddaren.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
MrGreen skrev:
Laddningen är ju enkelt ta bara en vanlig telefonladdare för bilen och ta ström (+) från kabeln till baklyset till centrumknoppen på billaddaren och jord (-) till blecket på sidan av laddaren.

funkar det rakt av? i en bil får den ju hyffsat jämn spänning iom att det finns ett batteri?
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
Har haft samma idé.... Friendfinder heter det o jag testade det en gång. Det visade sig att nogrannheten inte var så bra, ungefär inom en radie av en kilometer eller två angav den var telefonen befann sig.
 

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Ort
Falun/Sockholm
Hoj
ktm 660 kameleont.
Monobike skrev:
Har haft samma idé.... Friendfinder heter det o jag testade det en gång. Det visade sig att nogrannheten inte var så bra, ungefär inom en radie av en kilometer eller två angav den var telefonen befann sig.

ajdå... men bättre än inget iallafall.. det funderade på en gpssändare, men det är tydligen väldigt dyrt och svårt att spåra dom...
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
myspinnen skrev:
funkar det rakt av? i en bil får den ju hyffsat jämn spänning iom att det finns ett batteri?
jopp.. du har ju reglator på hojen så :tummenupp annars skulle lampor och sånt spricka när du varvar. :D
Monobike skrev:
Har haft samma idé.... Friendfinder heter det o jag testade det en gång. Det visade sig att nogrannheten inte var så bra, ungefär inom en radie av en kilometer eller två angav den var telefonen befann sig.
Jag har också provat tjänsten.. fick fel på 30m..
 

SWE_Monstro

Fighter
Gick med
6 May 2005
Ort
Östra Vemmenhög (Skivarp)
Hoj
Rockster 1150
heter som sagt friendfiender och vad jag vet så är det bara telia som har det för vanlig gsm, ens finns det nån tjänst för 3 oxå, men en sån lur kostar ju lite mer... själv pröjsade jag 50 spänn för ett refill kort.. klart.. sen kostar det typ 1:50 för varje sökning som man nog lättast gör på nätet...

friendfinder.telia.se

(krånglade rätt mycket innan jag fick igång skiten, bästa var att registrera sig genom sms...)

installerade nyss min asgamla nokia i hojen funkar riktigt bra, onogrannheten kan vara allt från typ 10-30 meter i innerstan, men ute på landsbygden så kan det röra sig om flera km.. ska tydligen även få inormation iaf i vilket land som ens hoj befinner sig i om den sticker utomlands...


finns även färdiga kit o köpa med GPS och GSM i samma burk, men de kostar några tusen... får bättre position, och kan säkert även få historik om vart hojen har varit o s... men jag tycker att bara man får reda på ungefär vart hojen befinner sig kan vara värt 50 spänn... :hoppa
 

22Ti

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Z1000 J2 -82
Att spånringen inte är precis beror på att de inte använder GPS utan att de spårar vilken av deras "noder" telefonen är närmast (GPRS funktion=konstant data överföring) och sänder till för uppkoppling:
Innerstäder = många noder = säkrare spårning
Landsbygd = glest med noder = lägre kvalitet

Tänk bara hur det ligger till med täckningen när ni rör er ut och in ur städer. Samma gäller här.

Hur som helst är ju en telefon med ett 50 SEK kort i, under sadeln ett billigt sätt att förutom lås säkra sin MC. Vet inte om polisen kan använda detta för precis positionering men ger oss affekterade MC ägare en chans!

Har dock hört från trovärdiga källor att de kan precisera positionen exakt om telefonen sätts på.(rätta mig om jag har fel)
Telefonen anger sin position i nodnätverket varje gång den sätts igång. Friend Finder som erbjuds av Telia är dock en GPRS funktion som måste aktiveras.


Om vi alltså kan få mobilen att sättas på och av 5-10 min intervall skulle det vara ideellt men det drar massor av ström :tungan
 

Jerkoffalot

jaha det va det ja.
Gick med
8 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Retta 01 inte i delar :-)
annars e nog Mobwatch med Naveye trackit inte så dyrt och verkar vara riktigt bra ska själv köpa den snart kan berätta vad jag tycker sen:tummenupp
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Kolla åxå in DEFA Tracking DT20/DT30 jag har kolla på bägge och de är skiten på hojen.

p.s. Enligt "säkra källor" kommer det en DT80 i höst med inbyggt batteri med tremånaders driftstid som skickar sms när det är dags att ladda batteriet. d.s.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top