Spårar inte motorcykeln?

mistblind

Medlem
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
Tuono V4R
Så provkörde en 2014 Tuono V4 tidigare idag och den kändes väldigt märklig i styrningen. Svårt att förklara hur det kändes men ordet jag kan likna det med är elastiskt. När jag styrde åt något håll så ville den styra tillbaka med en väldigt tydlig gummibandskänsla :LOL:

Spontant så tänker jag att bakhjulet inte är i linje med fram. Men jag vet inte hur det känns när en motorcykel inte spårar.

Kolla att bakhjulet sitter rakt enligt markeringarna och kolla däcktrycket. Om man sätter ena sidan 1,5mm längre fram än andra och fyller däcken med 1,8bar blir det märkbart svår att svänga åt ena hållet men inte alls svår åt andra hållet. Kan vara som du beskriver det att den ville styra tillbaks när jag svängde vänster. Gick trögt att svänga vänster minns jag det som. Kedjan rasslade också och drevet blev metallblankt på ena sidan. Så kan det bli när Johans MC i Göteborg servar.

Om en MC spårar kan du i lite högre hastighet, typ från 50km/h och högre släppa styret och den går rakt fram. Av sig själv. Ja du kan ju reglera kursen med knäna och kroppen....fortfarande.

Det TS beskriver är som min Triumph Sprint RS var med lufttryck enligt manual. Jag var tvungen att motstyra genom kurvorna för så fort jag inte gjorde det, motstyrde genom hela kurvan, så rätade Sprint RS upp sig och ville gå rakt fram.
Tänkte en vår att det är så kallt ute (ca +3C) så om jag kör med lägre tryck i framdäcket (sänkte 0,2 bar från instruktion) så blir det varmt snabbare för bättre grepp.
Vet inte det blev bättre grepp men en sak märktes direkt.
Inget behov längre motstyra genom hela kurvan för den skulle svänga.
Räckte med motstyrning för starta svängen.
Hur en hoj beter sig beror på lufttryck i däcken och däckmodel, se nedan.

Min SV650S var väldigt nervös med de Metzeler som satt på när jag köpte den.
Jag lärde mig med tiden uppskatta att "den svängde bara jag tänkte".
Bytte till Dunlop Sportsmart(?). SV650S förändrades och blev "mycket stabilare" med samma luftryck som jag haft med Metzeler, dvs enligt manual.
På den tiden körde jag med lufttryck enligt hojtillverkarens manual .....

Last edited:
Om en MC spårar kan du i lite högre hastighet, typ från 50km/h och högre släppa styret och den går rakt fram. Av sig själv. Ja du kan ju reglera kursen med knäna och kroppen....fortfarande.

Det TS beskriver är som min Triumph Sprint RS var med lufttryck enligt manual. Jag var tvungen att motstyra genom kurvorna för så fort jag inte gjorde det, motstyrde genom hela kurvan, så rätade Sprint RS upp sig och ville gå rakt fram.
Tänkte en vår att det är så kallt ute (ca +3C) så om jag kör med lägre tryck i framdäcket (sänkte 0,2 bar från instruktion) så blir det varmt snabbare för bättre grepp.
Vet inte det blev bättre grepp men en sak märktes direkt.
Inget behov längre motstyra genom hela kurvan för den skulle svänga.
Räckte med motstyrning för starta svängen.
Hur en hoj beter sig beror på lufttryck i däcken och däckmodel, se nedan.

Min SV650S var väldigt nervös med de Metzeler som satt på när jag köpte den.
Jag lärde mig med tiden uppskatta att "den svängde bara jag tänkte".
Bytte till Dunlop Sportsmart(?). SV650S förändrades och blev "mycket stabilare" med samma luftryck som jag haft med Metzeler, dvs enligt manual.
På den tiden körde jag med lufttryck enligt hojtillverkarens manual .....
Intressant.
Jag fick fylla på luft igår innan jag körde hem från jobb med min Sprint RS, för den kändes motsträvig hela tiden, men blev något bättre när däcken var varmare.
Men typen av däck kan ju också ha betydelse för vilket däcktryck som är lagom.
Jag har ett beg Maxxis fram (i ganska fint skick) och så monterade jag ett Pirelli Angel GT bak vilket är bara ”drygt” inkört (200 mil).
Fyllde på 2,4 Bar fram och 2,6 Bar bak på ren gissning.
Blev rätt skapligt faktiskt.

Vilka däck har du på din Sprint, och vilket lufttryck?

Intressant.
Jag fick fylla på luft igår innan jag körde hem från jobb med min Sprint RS, för den kändes motsträvig hela tiden, men blev något bättre när däcken var varmare.
Men typen av däck kan ju också ha betydelse för vilket däcktryck som är lagom.
Jag har ett beg Maxxis fram (i ganska fint skick) och så monterade jag ett Pirelli Angel GT bak vilket är bara ”drygt” inkört (200 mil).
Fyllde på 2,4 Bar fram och 2,6 Bar bak på ren gissning.
Blev rätt skapligt faktiskt.

Vilka däck har du på din Sprint, och vilket lufttryck?
Däck Metzeler M7RR de senaste åren innan jag sålde Sprint RS.
Däcktryck bak enligt manual kallt, tror det var 2,9 bar
Däcktryck fram enligt manual kallt, tror det var 2,5 bar,
men jag körde med 2,2 eller 2,3 bar fram.
För Sprint RS skulle svänga lättare. Och jag skulle slippa motstyra genom kurvorna.

Så det är alltså troligt att det kan vara bakhjulet som behöver justeras? Däcktryck låter väldigt sannolikt då hojen hade stått ett tag. Tack för svar

Helt o hållet OT, men det väcker minnen.....
Skulle köra en kollegas HD till reg.bes. (importhoj). Fattade inte vad det var med den - trög åt ena hållet och trillade ner åt andra hållet. Fick förklaringen senare av honom - på de första remhojarna hade bakhjulet flyttats i sidled för att ge plats för remmen i ramen. Ett riktigt missfoster, men HD-åkare brukar inte bry sig om vägegenskaper...
Justering . "Ge plats för remmen" kan inte stämma - de orkade väl inte förlänga utgående axel på motorn, borde väl varit orsaken??

Rekommenderar att du lär dig att hantera en hoj bättre innan du kör något mer. Kanske köra på bana för att minska risken att du frontar med någon lastbil. Det finns en video på en kille som gjorde som du styr åt ett håll men motorcykeln svänger åt det andra (kanske någon som kan hitta den)
Det finns/fanns en kille som testade en mc på en firma i örebro. Han körde av vägen i första kurvan. Han kände förmodligen inte till motstyrning. Det finns gyrokrafter i framhjulet som inte är helt enkla att förstå. Det finns även omslagshastigheter, dvs mcn styrs som en cykel upp till en viss hastighet och sedan måste man motstyra. Det är bra att känna till var den omslagshastigheten är för en hoj du testar. Detta sagt i all välmening. Var rädd om dig. Rätta mig gärna om jag har fel. Är det riktigt halt är jag dock försiktig med motstyrning något som jag märkte när jag körde offroad utan dubb hela vintern som 16-åring.

BMW S1000RR upp till någon årsmodell drar tydligt åt höger om du släpper styret. Du kan utan större problem över 50km/h motverka det med kroppen men under 50km/h får du jobba hårdare. Ska tydligen ha att göra med motorns placering i chassit.

BMW S1000RR upp till någon årsmodell drar tydligt åt höger om du släpper styret. Du kan utan större problem över 50km/h motverka det med kroppen men under 50km/h får du jobba hårdare. Ska tydligen ha att göra med motorns placering i chassit.
Det finns en hel tråd på SH om en BMW S1000R som drog tydligt åt höger. Köparen kontaktade Bike Göteborg som skulle kontakta BMW. Men hörde inget av Bike. Så BMW återkom väl aldrig.
På Kenneths MC bytte man till slut till annan kopplingswire och drog den annorlunda på hojen och så drog hojen inte längre åt sidan. Tydligen nått man får acceptera på en BMW (går inte rakt) vid leverans eftersom Bike inte fick någon återkoppling från BMW.
Inlägg #51

Det finns även omslagshastigheter, dvs mcn styrs som en cykel upp till en viss hastighet och sedan måste man motstyra. Det är bra att känna till var den omslagshastigheten är för en hoj du testar.
Jag motstyr även med mina trampcyklar, över en viss hastighet, precis som med motorcyklarna, tvåhjuling som tvåhjuling ;)

Det finns en hel tråd på SH om en BMW S1000R som drog tydligt åt höger....
Precis och jag undrar om det inte i den tråden fanns någon länk till att det också var så att BMW erkänt att motorn är placerad offset i chassit vilket också medför dragning åt höger.

Precis och jag undrar om det inte i den tråden fanns någon länk till att det också var så att BMW erkänt att motorn är placerad offset i chassit vilket också medför dragning åt höger.
Lösningen var en annan längre kopplingswire. Draget lite annorlunda.
Citat:
De lyckades till slut ta reda på vad som fick den att dra åt höger. Det är kopplingsvajern/höljet som är för styv. De lånade en vajer från en S1000RR de hade inne. Den är längre och drogs temporärt utanför styret (original går genom en hållare i mitten av styret). En polare fick provköra (jag var inte i kondition att provköra vid tillfället) och all tendens till att dra åt höger var borta. De beställde en ny vajer, lät den ligga i spänn en vecka för att försöka minska kraften den påverkar styret med. Den blev klart bättre men fortfarande drar den lite åt höger.
Killen som åtog sig mitt ärende (vill inte skylta med hans namn utan medgivande) hade provkört två S1000R i Stockholm under sommaren, båda drog lite åt höger men ingen så illa som min.
slut citat
från

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back