Problemet är mer att det finns så pass många aktörer på järnvägen, att om ett tåg blir 10 min försenat så hamnar det längre bak i prioriteringslistan för att låta dom tåg som är i tid bli försenade.
SJ har förvisso skapat en trend där man stänger dörrarna 30 sek före avgång för att slippa att passagerare ska komma i sista sekunden, och därmed få tåget att bli försenat.
Ofta så kan man köra in försenad tid, men det är på längre sträckor, så som till åre, natt-tågen osv.
Alla bolag är pressade, DSB som har tagit över öresundstågen har kraftiga förseningar, Veolia som tog över pågatågen i skåne har också en hel del förseningar.
En stor del av förseningarna beror nu på att dom bygger om hela malmö central för citytunneln, bygger om lund C, och lägger om spår lite överallt i skåne.
Mellan malmö och lund är det två spår just nu, och där ska alla pågatåg, öresundståg, loktåg, x2000 tåg, godståg samt banverket köra.
Och ifrån malmö central så har man ca 12 avångar i timmen med bara öresundståg, räkna då även in pågatågen samt SJs tåg (loktåg, x2000 samt någon av SJs 6 st öresundståg.).
Problemet ligger hos dom som bestämmer, regeringen, Dom vill inte hjälpa till med att bygga ut järnvägen.
Titta på Spanien och irland exempel, hela deras järnväg är uppbyggd av EU bidrag, så sverige är ju med att betala deras. Så varför kan inte vi i sverige ta lite EU bidrag och bygga ut vårat järnvägsnät?
http://www.dn.se/opinion/debatt/skaffa-fram-eu-pengarna-som-kan-ge-oss-snabbtag-1.671013