Spåret är fritt!

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Äntligen, eller nåt, får fler än SJ köra tåg. Idag ska jag åka med Veolia mellan Linköping och Lund och det var skitbilligt, 145 kr. Ordinariepris. Billigaste med SJ på Intercitytåget kostade 212 kr och var SistaMinuten. Snacka om konkurrenskraftigt.

Är det nån som åkt med Veolia? Håller de någorlunda hyfsad kvalitet, service och kanske även bekvämlighet och är därmed SJ enormt överpriserade? Kommer det funka med fler än ett företag på spåren eller kommer det bli för trångt?

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Jag är för konkurrens och fler aktörer så jag tror absolut det här är rätt väl i långa loppet. Men problemet har väl inte varit att det finns för få som kör tåg, problemet är väl att det finns för lite räls..? :va Man kan bara klämma in så många tåg per minut på existerande infrastruktur.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Veolia har bra priser och deras tåg mellan luleå och umeå var jävligt behaglig. Däremot är de sjukt dåliga att ha att göra med om du har något klagomål och vill ha pengar av dom.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Riktigt bra att detta hänt.

SJ är och har varit en skam för Sverige! Förseningar, växelfel, slumpmässiga prissättningar är det enda jag förknippar dem med. Se på Japan till exempel, där har SJ något att lära från!

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
För hundrafemtio år sedan såg en lokförare nånting ärofyllt i att anlända vid stationer EXAKT i tid. Idag sitter SJ personalen på fredagsfikat och tävlar om vem som kan hitta på uslaste förseningsursäkterna.
För några år sedan spenderade jag ett helt år med att pendla 30 mil om dagen med SJ. Det var nog det värsta jag varit med om.
Var till och med med om ett tåg som försvann.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs

SJ är och har varit en skam för Sverige! Förseningar, växelfel, slumpmässiga prissättningar är det enda jag förknippar dem med. Se på Japan till exempel, där har SJ något att lära från!

Verkligen, verkar inte tråkigt att åka tåg i japan.

[YOUTUBE-ID]wuPw82gJ37w[/YOUTUBE-ID]

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Sitter på tåget i skrivandes stund från Åre till Stockholm. 195.- 1a klass. Sällan man har sådan tur/ute i så god tid. Åkte från Lund - Åre i söndags; nattåg, liggvagn i något som byggdes i samband med Jesu födelse med tillhörande bekvämlighet och komfort. 775.-

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Ja, snart har vi samma underbara välfungerande system som storbritannien och tyskland!

Minst 4biljetter vart du än ska (alla måste köpas från rätt bolag för sträckningen. Kombibiljetter innebär bara ännu mer trassel)

Är ett tåg försenat kan man glömma att nästa väntar

Garantier? Pfff

Personligen tror jag att lite högre biljettpris och ETT bolag som man kan läxa upp är bättre i det långa loppet.
Å andra sidan är jag för skatter också.
... och systembolaget.

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ja, snart har vi samma underbara välfungerande system som storbritannien och tyskland!

Minst 4biljetter vart du än ska (alla måste köpas från rätt bolag för sträckningen. Kombibiljetter innebär bara ännu mer trassel)

Är ett tåg försenat kan man glömma att nästa väntar

Garantier? Pfff

Personligen tror jag att lite högre biljettpris och ETT bolag som man kan läxa upp är bättre i det långa loppet.
Å andra sidan är jag för skatter också.
... och systembolaget.

Som med andra saker, när något fungerar finns det kvar och när det uppvisar brister tillkommer ett annat system eller sätt att hantera saken. Bolaget funkar - finns kvar, höga skatter funkar till viss del men ej super - sänks (SvDs ledarsida idag, intressant om rödgrönas tankar om skatt), SJ fungerar ibland men inte alltid - släpps fritt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Se på Japan till exempel, där har SJ något att lära från!

:fakta

Tågen går på mer eller mindre exakt rätt sekund, och gör de inte det så får man en liten lapp att visa upp för sin arbetsgivare där tågbolaget ursäktar sig så mycket för att arbetaren i fråga blivit försenad:D

Shai Hulud

Kalabalik
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT660R

Det ända som SJ kan stå till svars är prissättningen, växelfel och största delen av förseningen beror oftas eller helt på väder, banverket eller påkörning/krock av människa, fordon eller djur.

Prissättningen från SJ´s sida är heeellltt out of bounds. Helt sjukt att man ens har ryggrad att våga ta sådana hutlösa priser.:död

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Det ända som SJ kan stå till svars är prissättningen, växelfel och största delen av förseningen beror oftas eller helt på väder, banverket eller påkörning/krock av människa, fordon eller djur.

Prissättningen från SJ´s sida är heeellltt out of bounds. Helt sjukt att man ens har ryggrad att våga ta sådana hutlösa priser.:död

Jo visserligen finns det andra faktorer som spelar in, men se till exempel flygbolagen. Blir de försenade tio minuter från gaten så kör de in det i luften. Är SJs tider så sjukt pressade så det är exakt så snabbt man kan köra? Isåfall, varför inte ha en lite längre restid istället och ha möjligheten att köra in förseningar.

Sant som du säger att priserna är helt galet höga, men sen också att de är så slumpmässiga. Ofta är 1 klass billigare än 2 klass? :va

:fakta

Tågen går på mer eller mindre exakt rätt sekund, och gör de inte det så får man en liten lapp att visa upp för sin arbetsgivare där tågbolaget ursäktar sig så mycket för att arbetaren i fråga blivit försenad:D

Ja, jag menar det!
Där snackar vi punklighet! :tummenupp

Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Pendlare mån fre skövde-gtb 10 år...

ÄNTLIGEN!!!

HATA Satans Järnvägar :mad:

Åren när jag åkte med "norrlandståget" hem till skövde med tågkompaniet, veolia, connex så fungerade allt utmärkt. Fick sitta i biovagnen och fick gratis kaffe om tåget var det minsta försenat med mera.

I år tog SJ över "norrlandståget" o vad händer. ...jo de "glömmer" att förnya avtalet med Västrafik. Vi som i flera år har åkt med "norrlandståget" till skövde utan problem får nu inte åka med längre :huvet trots att Västtrafik var beredda att ersätta SJ. Är så innerligt trött på SJ och det har blivit många kontakter med SJ:s kundombudsman och tågpendlarföreningen (som framför pendlarnas åsikter och som i slutändan kan göra skillnad, de såg till att vi i början av 2000 fick åka med "norrlandståget" då SJ:s intercity aldrig avgick i tid, tillbaka på ruta ett nu med andra ord).

Har under åren fått åka med lokförare och ta del av vad dem tycker, otalet andra pendlare som upplever samma sak och fått uppleva händelser som folk nästan inte tror på t ex då vi blev 2 timmar försenade då man glömde tågvärden på perrongen eller 2 timmars förseningar för att man inte "fann" loket.

Hade det inte varit för att arbetsgivaren betalar mina reser hade jag aldrig börjat åka med SJ igen (hade några års uppehåll).

Kanske om 20-30 år att vi får "gröna tåget" på hela sträckan :näsblod
Något frustrerande att se det susa förbi...

[YOUTUBE-ID]-Op4UocUjv8[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Jo visserligen finns det andra faktorer som spelar in, men se till exempel flygbolagen. Blir de försenade tio minuter från gaten så kör de in det i luften. Är SJs tider så sjukt pressade så det är exakt så snabbt man kan köra? Isåfall, varför inte ha en lite längre restid istället och ha möjligheten att köra in förseningar.

Ett tåg har lite svårt att gå ut i vänsterfil och köra om framförvarande trafik...
De naturliga begränsningarna i infrastrukturen som spårbunden trafik har, gör att förseningar är svåra att hämta in.

Shai Hulud

Kalabalik
Gick med
25 Jun 2009
Hoj
Yamaha XT660R

Sant som du säger att priserna är helt galet höga, men sen också att de är så slumpmässiga. Ofta är 1 klass billigare än 2 klass? :va

Problemet är mer att det finns så pass många aktörer på järnvägen, att om ett tåg blir 10 min försenat så hamnar det längre bak i prioriteringslistan för att låta dom tåg som är i tid bli försenade.
SJ har förvisso skapat en trend där man stänger dörrarna 30 sek före avgång för att slippa att passagerare ska komma i sista sekunden, och därmed få tåget att bli försenat.

Ofta så kan man köra in försenad tid, men det är på längre sträckor, så som till åre, natt-tågen osv.

Alla bolag är pressade, DSB som har tagit över öresundstågen har kraftiga förseningar, Veolia som tog över pågatågen i skåne har också en hel del förseningar.
En stor del av förseningarna beror nu på att dom bygger om hela malmö central för citytunneln, bygger om lund C, och lägger om spår lite överallt i skåne.

Mellan malmö och lund är det två spår just nu, och där ska alla pågatåg, öresundståg, loktåg, x2000 tåg, godståg samt banverket köra.
Och ifrån malmö central så har man ca 12 avångar i timmen med bara öresundståg, räkna då även in pågatågen samt SJs tåg (loktåg, x2000 samt någon av SJs 6 st öresundståg.).

Problemet ligger hos dom som bestämmer, regeringen, Dom vill inte hjälpa till med att bygga ut järnvägen.

Titta på Spanien och irland exempel, hela deras järnväg är uppbyggd av EU bidrag, så sverige är ju med att betala deras. Så varför kan inte vi i sverige ta lite EU bidrag och bygga ut vårat järnvägsnät?
http://www.dn.se/opinion/debatt/skaffa-fram-eu-pengarna-som-kan-ge-oss-snabbtag-1.671013

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Problemet är mer att det finns så pass många aktörer på järnvägen, att om ett tåg blir 10 min försenat så hamnar det längre bak i prioriteringslistan för att låta dom tåg som är i tid bli försenade.
SJ har förvisso skapat en trend där man stänger dörrarna 30 sek före avgång för att slippa att passagerare ska komma i sista sekunden, och därmed få tåget att bli försenat.

Ofta så kan man köra in försenad tid, men det är på längre sträckor, så som till åre, natt-tågen osv.

Alla bolag är pressade, DSB som har tagit över öresundstågen har kraftiga förseningar, Veolia som tog över pågatågen i skåne har också en hel del förseningar.
En stor del av förseningarna beror nu på att dom bygger om hela malmö central för citytunneln, bygger om lund C, och lägger om spår lite överallt i skåne.

Mellan malmö och lund är det två spår just nu, och där ska alla pågatåg, öresundståg, loktåg, x2000 tåg, godståg samt banverket köra.
Och ifrån malmö central så har man ca 12 avångar i timmen med bara öresundståg, räkna då även in pågatågen samt SJs tåg (loktåg, x2000 samt någon av SJs 6 st öresundståg.).

Problemet ligger hos dom som bestämmer, regeringen, Dom vill inte hjälpa till med att bygga ut järnvägen.

Titta på Spanien och irland exempel, hela deras järnväg är uppbyggd av EU bidrag, så sverige är ju med att betala deras. Så varför kan inte vi i sverige ta lite EU bidrag och bygga ut vårat järnvägsnät?
http://www.dn.se/opinion/debatt/skaffa-fram-eu-pengarna-som-kan-ge-oss-snabbtag-1.671013

Jo, jag förstår att det måste vara mer komplicerat än mitt förslag, men känns ändå som något borde vara fel när alla tåg skall jämnt skall vara försenade.

Antagligen som du säger att regeringen inte prioriterar att bygga ut tågnätet. Synd, för det vore smidigt om det fungerade!

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Service på SJ är under all kritik. Det är dörrfel, lokfel, toaletter som inte fungerar, bord som är sönder, säten som är sönder, sönderslagna fönster (förra veckan var 3 stolsrader avspärrade), iskalla vagnar, bastuvagnar, vagnar som är beckkmörka och framförallt BRIST PÅ INFORMATION (det har dock blivit något bättre)..listan kan göras hur lång som helst.

Fick veta för några månader sedan att man nu ska börja se över intercitytågens standard, halllo, bättre sent än aldrig :rolleyes:

Ett tåg har lite svårt att gå ut i vänsterfil och köra om framförvarande trafik...
De naturliga begränsningarna i infrastrukturen som spårbunden trafik har, gör att förseningar är svåra att hämta in.

Fick svaret av en lokförare men glömt av svaret, orsaken till att tågen kör i vänstertrafik?

Last edited:

CM

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jun 2008
Hoj
Hojlös för närvarande...
Dags att bygga lite nya spår... Japanerna kan inte bara konsten att packa vagnar. 581km/h.. Jo jag tackar :D

[YOUTUBE-ID]weWmTldrOyo[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...