Spargris - kombi med dragkrok + AC

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Nu är det dags att skaffa en bättre bil.

Helst hade jag köpt mig en BMW 330d men inser att jag hellre lägger dom pengarna (inkö, försökring, service mm.) på andra saker. Bilen är ju främst ett transportmedel och då vore det bra om man fick pengar över till annat.

Idag kör jag en Volvo 740 från -91 så mina kvar är inte speciellt höga.

Jag har vissa krav dock,

-AC
-Kombi
-Dragkrok samt max dragvikt ska INTE understiga 1300kg (måste kunna ta med mig Knullboxen :yoparty)

Som vanligt får man nyast årsmodell om man väljer en Ford, men den lätta tänkte jag inte gå på.

Istället har jag kikat lite på Renault Megane (kombi), den får dra 1370kg och ser på pappret ut att vara väldigt prisvärd. Laguna är visserligen snyggare, men har blivit avrådd den modell på ett tydligt sätt.

Har jag missat någon bilmodell som slår en Megane på att vara sparbössa samt uppfyller mina önskemål?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Mazda 626 måste väl vara svar på tal?

Stryktråkig, men billig. Kör en -98 med 18k mil. Klima (som visserligen lagt av, men det finns) och drag. Får dra 1400 med vanligt b-kort. Gav 17 för den.

Men som sagt, ingen rolig bil, men den fyller sitt syfte.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Audi A6 1,8 av tidiga årsmodeller. Stor bil med ganska liten motor (ca 125hk) gör att den i vissa årsmodeller får dra dryga 1500kg med B-kort. Man åker ganska komfortabelt i en sådan. Köpte en för 30 papp och reparerade upp i toppskick för kanske runt 10. Behöver du bara dra 1300kg, så funkar även de med lite större motor och kanske en modell med farthållare och färddator m.m.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Skoda Octavia 1.8T är mycket och relativt felfri bil för pengarna och drar 1320/1420.

Har du inget penisförstorarbehov är det värt att tänka på.

Gå in och kika på bilprovningens statistik innan du överväger Renault. :fakta
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
.........

......elementär och grundläggande basfakta ger vid handen att man undviker franska bilar på samma vis och av samma anledning som man undviker Ford och Opel.......

Moderna VW har jag blivit alergisk mot - tack vare verkstädernas uselhet - annars säkert rätt så ok bilar, bortsett från diverse framvagnsdetaljer på tex diverse passat-årsmodeller....

...om du verkligen har lyckats slita ut din 740 så varför inte kolla efter en annan likadan fast bättre ? - eller en 940 kanske om du vill ha en nyare generation ?!
Det är riktigt sura, tråkiga och fula bilar men i motsvarande grad bra, slitstarka och billiga att hålla liv i.....
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Accord Aerodeck tidigt till mitten 90-tal. Får dra hur mkt som helst, hyffsat snygg med tanke på ålder och tillförlitlig. Tveka inte, köp!
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ordet -spargris och AC går inte att ha i samma mening om man talar om bilar som gått mer än 15 000 mil.

Japanskt är vägen till lycka i bilarnas värld.
 

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Södern
Hoj
Dr350 rmz250
Ordet -spargris och AC går inte att ha i samma mening om man talar om bilar som gått mer än 15 000 mil.

Japanskt är vägen till lycka i bilarnas värld.

Jag har inte alls samma erfarenhet angående AC´n.

Vi har två gamla Audi A4, -95 resp -98 som gått 33 resp 23k mil där ACC fungerar utmärkt fortfarande. Då det bara varit en ägare innan oss på bägge dessa bilarna så vet jag att de aldrig har behövt reparerats, peppar peppar det känns som det börjar bli dags för den äldsta att lämna in, är lycklig för varje sommar den fortfarande kyler.

Rost är inte heller något stort problem, framförallt inte på den äldre. 98 har de klämt dit lister i dörrarnas underkant där det rostar endel. Men fortfarande mindre rost än på de flesta japs.

För övrigt är det original avgas på den som gått 33k mil, har fått svetsa dit ett par nya upphängningar som lossnat på en dämpare samt bytt ett par klammer, that´s it.

Har haft endel olika bilar därav ett par japs men jag har haft mindre problem med Audi än japsarna (626).

Vet inte vad en gammal A4 avant får dra men det kanske är värt att kolla upp. Finns dock många lik därute så det är allt lite gambling att köpa bil för 20k om man inte vet vad man ska titta efter då det är modellrelaterat.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Audi A6 1,8 av tidiga årsmodeller. Stor bil med ganska liten motor (ca 125hk) gör att den i vissa årsmodeller får dra dryga 1500kg med B-kort. Man åker ganska komfortabelt i en sådan. Köpte en för 30 papp och reparerade upp i toppskick för kanske runt 10. Behöver du bara dra 1300kg, så funkar även de med lite större motor och kanske en modell med farthållare och färddator m.m.

Gillar Audi, ska kika lite mer på dom.


Har kikat på dom. Ganska mycket till och med. Kom fram till att dom ligger snäppet över spargris i driftskostnad. Dock, så åker man könig! Känns dock inte speciellt snål på soppan...

Skoda Octavia 1.8T är mycket och relativt felfri bil för pengarna och drar 1320/1420.

Har du inget penisförstorarbehov är det värt att tänka på.

Gå in och kika på bilprovningens statistik innan du överväger Renault. :fakta

Hmm, ska fundera på detta. Känns lite motigt, men ska ge det en chans :p

......elementär och grundläggande basfakta ger vid handen att man undviker franska bilar på samma vis och av samma anledning som man undviker Ford och Opel.......

Moderna VW har jag blivit alergisk mot - tack vare verkstädernas uselhet - annars säkert rätt så ok bilar, bortsett från diverse framvagnsdetaljer på tex diverse passat-årsmodeller....

...om du verkligen har lyckats slita ut din 740 så varför inte kolla efter en annan likadan fast bättre ? - eller en 940 kanske om du vill ha en nyare generation ?!
Det är riktigt sura, tråkiga och fula bilar men i motsvarande grad bra, slitstarka och billiga att hålla liv i.....

Näe, min 740 är långt från utsliten. Den har gått 36 tusen mil men fungerar väldigt bra. Jag vill dock upp ett steg i standarden. Saknar AC som fan och barnvagnen + allt annat man vill ha med sig ibland gör sig bättre i en kombi.

Accord Aerodeck tidigt till mitten 90-tal. Får dra hur mkt som helst, hyffsat snygg med tanke på ålder och tillförlitlig. Tveka inte, köp!

Vad är det? :va

Ordet -spargris och AC går inte att ha i samma mening om man talar om bilar som gått mer än 15 000 mil.

Japanskt är vägen till lycka i bilarnas värld.

Det är synd, för det är inte så kul att grillas i sin gamla billiga spargris :gnissla

Jag har inte alls samma erfarenhet angående AC´n.

Vi har två gamla Audi A4, -95 resp -98 som gått 33 resp 23k mil där ACC fungerar utmärkt fortfarande. Då det bara varit en ägare innan oss på bägge dessa bilarna så vet jag att de aldrig har behövt reparerats, peppar peppar det känns som det börjar bli dags för den äldsta att lämna in, är lycklig för varje sommar den fortfarande kyler.

Rost är inte heller något stort problem, framförallt inte på den äldre. 98 har de klämt dit lister i dörrarnas underkant där det rostar endel. Men fortfarande mindre rost än på de flesta japs.

För övrigt är det original avgas på den som gått 33k mil, har fått svetsa dit ett par nya upphängningar som lossnat på en dämpare samt bytt ett par klammer, that´s it.

Har haft endel olika bilar därav ett par japs men jag har haft mindre problem med Audi än japsarna (626).

Vet inte vad en gammal A4 avant får dra men det kanske är värt att kolla upp. Finns dock många lik därute så det är allt lite gambling att köpa bil för 20k om man inte vet vad man ska titta efter då det är modellrelaterat.

Två audi-tips med andra ord. Tack tack :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag kör själv en Renault Megane Kombi.
Det finns mycket minus med den bilen. Tråkig, "grå", slö, konstiga placeringar av knappar m.m. m.m.

MEN

Den bara går och går. Jag bytte tutan precis när jag köpte den, sen efter det har jag inte bytt en enda del. Ja förutom lampor och torkarblad. Jag har haft bilen i lite över tre år och den har gått igenom besiktningen varje år med rent papper. Nu förra veckan på besiktningen fick jag en punkt på "bra-att-veta-listan". Hade fått lite ytrost på bromsskivorna där bak, men det får man ju på en BMW också tillslut.

Har själv varit inne på att byta bil, men denna är så jäkla billig att äga, om nu en bil kan vara det.

Tänk dock på att kamremsbyten är väldigt dyra på Renault!!

Mina 5cent

btw... Min är en 1,6a -2002a som gått 12000mil.
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Kan också slå ett slag för Skoda Octavia 1.8T

Min -00 har rullat långt men känns fortfarande helt OK. AC:n la iofs av vid 46000 mil och den saknar man nu när det är sommar :gnissla

Finns en del modellrelaterade fel men oftast inget allvarligt.
Klonkande ljud från framvagnen = utslitna krängningshämmarbussningar. Låter inte snyggt men är inget som direkt på verkar körningen.
Instrumentpanelen slutar fungera = kallödning på ett kretskort. Går att lösa på 2 sätt. Ett dyrt och ett billigt.
Spjällhusgivare som strular = dålig/ingen tomgång, ojämn gång. Går oftast att bara rengöra så funkar det hyfsat igen.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
på tal om AC snack så har jag en A4 -98 1,9 tdi som har gått 42 000 mil.

AC remmen er bytt endast bytt och den fungerar klockrent och har alltid gjort :tummenupp
 

Dani

Khalo Dani®
Gick med
11 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER6
Accord Aerodeck = Accord Kombi :)

Aerodeck, Touring, Kombi...kärt barn har många namn?
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Näe, min 740 är långt från utsliten. Den har gått 36 tusen mil men fungerar väldigt bra. Jag vill dock upp ett steg i standarden. Saknar AC som fan och barnvagnen + allt annat man vill ha med sig ibland gör sig bättre i en kombi.

..ålrajt dän.....en 945 av senare modell å saken är biff - den går tills araberna inte har några fler kolväten att pumpa upp, och då kan du säkert alkoholkonvertera den och köra vidare.....
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top