Speciella trafikregler

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja eftersom jag i sommar ska köra genom inte mindre än 5 länder så tänkte jag det kan vara bra att hålla koll på om det finns speciella "annorlunda" trafikregler ute i europa.

Jag tänker närmast på om det är förbjudet med tonat/spegelvisir eller om man måste ha med sej något i packningen ex. Första Hjälpen.

Vet att det finns en del för bil i tex Tyskland och jag tyckte mej höra något om reflexvästkrav i Frankrike men om någon vet någon uppdaterad sida eller på annat sätt sitter på info så vore det tacksamt.

Dom länderna jag ska igenom är Danmark, Tyskland, Österrike, Lichtenstein, Schweiz och Italien men vi kan ju göra detta till en tråd för alla länder och regler.

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
ska själv på en liten Europa turne 17/6.. :D Man SKA visst ha gul väst (Med sig) i Tyskland o Har för mig att det var snack om att man skulle (Ha PÅ sig den) i Frankrike 1/7-2012, men vet inte om det rann ut i sanden? annars inga konstigheter,, Ha en super bra resa :squid

Rags

Thinnest boy in fatcamp
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Suzuki sv650 -08
såg i nån mc-tidning idag att från 1/7 (har jag för mig) så måste alla motorfordon i frankrike ha en alkotestpåse med sig. om man inte har en sådan får man böter!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
såg i nån mc-tidning idag att från 1/7 (har jag för mig) så måste alla motorfordon i frankrike ha en alkotestpåse med sig. om man inte har en sådan får man böter!

Ja just det. Man rekommenderas tom ha 2 med sej för om man blir stoppad och blåser så har man ju plötsligt ingen längre :p

Jag ska nog fan aldrig köra nått fordon i Frankrike.

Vad jag vet så ska man ha med sej Första Hjälpen i Tyskland också. Vet dock inte om det gäller hoj också. Kan ju bli svårt att få plats med om man inte har packväskor med sej.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag körde evon från England till Sverige i somras när jag importerade den, inga konstigheter i någotland vad jag märkte ingen snut verkade bry sig när man råkade bränna förbi i 200 knyck det var hastigheten jag höll hela vägen råkade bränna förbi några som stod och väntade på motorvägen:p Annars http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/ där står allt om alla länder :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jag körde evon från England till Sverige i somras när jag importerade den, inga konstigheter i någotland vad jag märkte ingen snut verkade bry sig när man råkade bränna förbi i 200 knyck det var hastigheten jag höll hela vägen råkade bränna förbi några som stod och väntade på motorvägen:p Annars http://www.motormannen.se/Resan/bila-i-europa/bilresfakta-land-for-land/ där står allt om alla länder :)

Jo om man är medlem är den säkert bra. Men både tyskland, österrike och italien är spärrade så den hjälpte inte mej supermycket denna resan :p

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Dessa skall också finnas att köpa vid gränsen samt på bensinstationer i frankrike för nån euro styck.

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
Jo om man är medlem är den säkert bra. Men både tyskland, österrike och italien är spärrade så den hjälpte inte mej supermycket denna resan :p

oj såg inte det, använde den förra sommaren då gick det att se alla länder:p

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vad i helvete är en "alkotestpåse" för något och vad används den till??

//Jan - som just nu är lite sur över att Probike ska ta över service och försäljning av BMW´s hojar i norra Stockholm efter att Bavaria lägger ner MC-avdelningen. Probikes totala ointresse av kompetens och kundservice var det som gjorde att vi sålde våra HD-hojar och gick över till BMW för några år sedan. Vill INTE in i den soppan igen.... :mad:

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
Vad i helvete är en "alkotestpåse" för något och vad används den till??

//Jan - som just nu är lite sur över att Probike ska ta över service och försäljning av BMW´s hojar i norra Stockholm efter att Bavaria lägger ner MC-avdelningen. Probikes totala ointresse av kompetens och kundservice var det som gjorde att vi sålde våra HD-hojar och gick över till BMW för några år sedan. Vill INTE in i den soppan igen.... :mad:
http://www.smartasaker.se/alkotest-2-pack.html

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
I vissa länder (precis som i Sverige) får hojjen inte låta för mycket, så det kan vara bra att stoppa i sin dB-killer om man har en.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping