Speed Tripple

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ni som kör en Speed Tripple:

Vad har ni för erfarenheter av den hojen?

Har en kompis som funderar på att köpa en och han vill ju förstås inte köpa grisen i säcken... Han har dessutom inte provkört någon än. Han tänkte ta kortet i sommar och ha den som första hoj. Är det ett sunt val?

Kan man få en vettig försäkring då det är en Triumph?

//Lugn

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Lugn skrev:

Har en kompis som funderar på att köpa en och han vill ju förstås inte köpa grisen i säcken... Han har dessutom inte provkört någon än. Han tänkte ta kortet i sommar och ha den som första hoj. Är det ett sunt val?

//Lugn

kör dock inte någon speed triple, men har en sprint-rs som går under samma försäkring. If har en triumph-klubbförsäkring.
Kostar 6750:- hel/hel om du är +25 och bor i förort eller landet. Om du bor i storstad kostar det 8600:- hel/hel så m.a.o kosta gratis!

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Lugn skrev:

//Lugn
Som Fenix skriver så är försäkringen attraktiv, 8600 som mest!

Jag har rullat ungefär 80-90 mil på min triple sedan jag köpte den och jag är stormförtjust! Motorn är så jävla rolig, chassit är mycket trevligt och bromsarna är kanon!

Så körmässigt så är det en RRH (rejält rolig hoj) :D.

På minussidan hittar man det som gäller för alla nakna sporthojar: Det blåser som fan!! :). Det kan dock delvis avhjälpas med en flyscreen som Triumph säljer för en nätt summa. Körställningen är hyffsat bekväm men om man är lång så blir man trött efter ett antal mil.

Vill man ha en kul och kompetent bushoj så är det ett ypperligt val, vill man ha en hoj som man kan köra lite mer touring med så ska man kanske kika på en Triumph med kåpor typ Sprint RS, då får man samma motor men med vindskydd :). Därmed inte sagt att det inte går att toura med en Triple, det blir bara lite jobbigare :D.

Han tänkte ta kortet i sommar och ha den som första hoj. Är det ett sunt val?
Det beror på föraren, det är kanske inte en hoj som man direkt skulle tänka på som "lämplig nybörjarhoj" :D. Klarar han av att hantera 120 hästar och en hoj som gärna vill att du busar med den så funkar det säkert, annars så gör det inte det, svårt att säga :).

Last edited:

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Lugn skrev:
... Han tänkte ta kortet i sommar och ha den som första hoj. Är det ett sunt val?...

//Lugn

Sunt och sunt.... skulle personligen inte ens leka med tanken på att placera 120+ hästar mellan benen som första hoj, det är liksom att utmana ödet, statistiken talar sitt tydliga språk på det området, likaså våra premier (utom trajja :D ).
Som andra hoj är ett klart bättre alternativ, rekommenderar de flesta att börja med en 600cc landsvägsmaskin och logga 500-1000mil innan man börjar gå över 100hästars klassen.
Men visst, det finns alltid naturbegåvningar och det är hans liv så visst kör hårt och slå till! Friskt vågat hälften vunnet, trajjornas 955i motor är som tidigare nämt väldigt jämna så risken är inte sååå stor att han får tanken i hakan vid en felväxling. :D

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
2016 Yamaha MT-07
har hört att man inte ska köpa en speed tripple innan -01 på grund av gud vet vad. Nån som vet mera??

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Har en -98 och är riktigt nöjd med den!!! Jag saknar kåpan först vid 170-180 km/h, hjälmen gjorde mycket (köpte en OGK FF3) innan hade jag pisshjälm och det blev jobbigt att köra över 120 men det är ju ingen höghastighets hoj. Hård dyna! Känslan att köra en triple måste upplevas det är den bästa hojen jag har haft (antingen älskar man den eller hatar man den)! Rekommenderas högdraget system av märket Hindle. Försäkringen i Malmö på en kille (28år), körkort i 7 år hos Susab landade på 6200:- hel/hel!!!

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Låter som en vettig hoj alltså.

Bara att föra det här vidare och lotsa honom till närmsta hojaffär o körskola...

Tack för hjälpen :tummenupp

Mvh
Lugn

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
funderar också starkt på triumph hoj, är dock lite osäker på vilken, men det lutar åt RS

HAr också hört att man ska köpa efter 01, pga av växellådsproblem.

Tolf

Brandgul

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Mycket har jag hört om Triumph, men aldrig någon med problem med växlarna.

Har själv en RS med kanon växellåda

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Lugn skrev:

//Lugn

Jag har två S3 or. En 01:a och en 03:a och de är väldigt trevliga hojjar båda två. S3:an är dock en helt annan hoj efter -02. Jätteskillnad! Jag började min mc-karriär på en S3 och det har hittils inte varit några tillbud. Man får helt enkelt köra med insidan huvudet så funkar det kanon. De är rejält lättkörda med mycket vridmoment och det är till fördel att de inte har några kåpor då det inte är någon risk att du kör i 200 utan att du märker det.

Jag är ivf helnöjd!

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Lugn skrev:
Låter som en vettig hoj alltså.

Bara att föra det här vidare och lotsa honom till närmsta hojaffär o körskola...

Tack för hjälpen :tummenupp

Mvh
Lugn

Hmm... rätta mig om jag har fel men måste man inte haft kk i ett visst antal år för att få triumph-försäkringen? eller är det bara 25 års gräns som gäller?

ski_extreme

Hojlös
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Inte nu :-(
Suomalainen skrev:
Hmm... rätta mig om jag har fel men måste man inte haft kk i ett visst antal år för att få triumph-försäkringen? eller är det bara 25 års gräns som gäller?

det är 25 år som gäller, sa handlarn när jag kolla på en för ett år sedan ca

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Tycker att motorn, som är samma som i ST, saknar en 1500-2000 varv på topp, känns lite som att den gärna skulle dra vidare om den bara fick för det där larviga varvstoppet.

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Tjipp,

Tycker att S3:an är en kanonhoj! :yoparty
Klarar man sig utan kåpa så är det nog inte många hojjar som är roligare att köra. Superbra bromsar, kul motor med punsch, inte så mkt elmotor om man säger så.
Fast jag vill slå ett slag för S4:n oxå. Velade fram och tillbaka mellan dem ett tag innan jag bestämde mig för S4:an. Väger mindre och känns smidigare, enda abret med den är de groteskt fula insugen.
Men nu lutar jag till att byta in dem mot en S3:a till sommarn... :va

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Hoj
kawa z750
Fenix skrev:
kör dock inte någon speed triple, men har en sprint-rs som går under samma försäkring. If har en triumph-klubbförsäkring.
Kostar 6750:- hel/hel om du är +25 och bor i förort eller landet. Om du bor i storstad kostar det 8600:- hel/hel så m.a.o kosta gratis!

jag hörde att den kosta 6500 i stan :banana

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Först och främst heter den Triple och inte Tripple. =)

De gjorde om försäkringen i år så att landet klassas lite annorlunda än tidigare. Jag bor två mil utanför sthlm och betalade tidigare 6600:-. I år höjdes det till 8600:-.

Jag skulle nog säga att triplen är en mkt bättre förstahoj än rad4or med samma effekt. Triplen är ganska lugn och åtminstone jag kör på vrid och inte varv. Om man är van vid varvvilliga monster så ska man definitivt provköra innan =)

I vilket fall är jag helnöjd. Bästa hojen jag haft.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM