Lugn skrev:
Ni som kör en Speed Tripple:
Vad har ni för erfarenheter av den hojen?
Har en kompis som funderar på att köpa en och han vill ju förstås inte köpa grisen i säcken... Han har dessutom inte provkört någon än. Han tänkte ta kortet i sommar och ha den som första hoj. Är det ett sunt val?
Kan man få en vettig försäkring då det är en Triumph?
//Lugn
Som Fenix skriver så är försäkringen attraktiv, 8600 som mest!
Jag har rullat ungefär 80-90 mil på min triple sedan jag köpte den och jag är stormförtjust! Motorn är så jävla rolig, chassit är mycket trevligt och bromsarna är kanon!
Så körmässigt så är det en RRH (rejält rolig hoj)
.
På minussidan hittar man det som gäller för alla nakna sporthojar: Det blåser som fan!!
. Det kan dock delvis avhjälpas med en flyscreen som Triumph säljer för en nätt summa. Körställningen är hyffsat bekväm men om man är lång så blir man trött efter ett antal mil.
Vill man ha en kul och kompetent bushoj så är det ett ypperligt val, vill man ha en hoj som man kan köra lite mer touring med så ska man kanske kika på en Triumph med kåpor typ Sprint RS, då får man samma motor men med vindskydd
. Därmed inte sagt att det inte går att toura med en Triple, det blir bara lite jobbigare
.
Han tänkte ta kortet i sommar och ha den som första hoj. Är det ett sunt val?
Det beror på föraren, det är kanske inte en hoj som man direkt skulle tänka på som "lämplig nybörjarhoj"
. Klarar han av att hantera 120 hästar och en hoj som gärna vill att du busar med den så funkar det säkert, annars så gör det inte det, svårt att säga
.