Spekulant vill att jag skickar min båge och ta betalt med pay pal ??

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
2001, Yamaha R1
Tjenare fick mail av denna ''Skojaren'' .
Vad kan gå fel?
Börja längst ner när ni läser

Alright..I am satisfied with the price and condition and i would arrange for the transportation to my home in Asturias(Spain) but i would be paying through PayPal as it is the new,fast and most secure way to send the funds to your bank account without having to disclose our bank information...You can easily sign up for a PayPal account by going to www.paypal.com..So if you accept my offer you can send me your PayPal details for the payment.

Name :
PayPal Email :
Mobile Number :
Total amount :

Send me the above details or send me a PayPal money request to vale.manny1@gmail.com,so that i can proceed with the transfer of the funds to your PayPal account and then we can arrange for my transport agent to come for the pick up after the funds have been cleared to your account.I will need your home address too for the pick up to be arranged.

Regards,

Manuel....

On Tue, Jun 27, 2017 at 7:13 AM, <> wrote:

52000:- SEK where do you live?
Kind regards // Anders

Från: Manuel Vale <vally.man1th@gmail.com>
Skickat: den 27 juni 2017 07:55
Till: Anders
Ämne: Re: Bike

Hello,
Thanks for replying my text..i want to buy it, but how long have you had it and is there any visible dent or defect on the body?and how much do you want for it ?
You can also send some additional photos if you have them....
Regards,

Manuel...

On Mon, Jun 26, 2017 at 11:18 AM,

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
fick exakt samma mail på en spegel jag skulle sälja, och sambons mamma exakt samma på en bil.
så nej ge honom inget. meningen är att han ska ta över ditt paypal konto och sno dina pengar.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Vad som kan går fel?

Det där är mindre värt än en reklamlapp på bilrutan, släng & gå vidare....

Dunderbalken

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2014
Hoj
2001, Yamaha R1
Självklart vet jag att detta är lurendrejeri. Men å andra sidan hur kan han få tillgång till mitt paypal och sno mina pengar?

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Vi sålde en bärbar dator på detta vis, allt va i sin ordning så skickade datorn men på något sätt? Fick vi aldrig några pengar. Då hade vi ändå skickat paypal själva och inte tryckt på någon länk i något mail. Använder inte paypal efter den situationen och skickar absolut ALDRIG något utan att se pengar på kontot innan.

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Vi sålde en bärbar dator på detta vis, allt va i sin ordning så skickade datorn men på något sätt? Fick vi aldrig några pengar. Då hade vi ändå skickat paypal själva och inte tryckt på någon länk i något mail. Använder inte paypal efter den situationen och skickar absolut ALDRIG något utan att se pengar på kontot innan.

De kan "kräva" pengarna tillbaka på paypal. Klassiskt scam.

Använder shjälv paypal väldigt mycket. Funkar väldigt bra.

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
De kan "kräva" pengarna tillbaka på paypal. Klassiskt scam.

Använder shjälv paypal väldigt mycket. Funkar väldigt bra.

Trodde inte man kunde de efter att man "låst" betalningen så att mottagaren kan se dom men okey, då vet ja de :) kommer inte använda paypal för de, att funktionens ens finns att "kräva tillbaka" efter en bekräftad leverans är ju skrämmande :) tacka fan vet ja kontoöverföring.

gamfors

Medlem
Gick med
17 Aug 2014
Hoj
kawasaki z500 -82, z500 -81, z750 -81
Har fått ett sms från vale där han ber mig maila. Han är intresserad av min mc på blocket skrev han.
Har inte svarat å kommer inte att göra det.
Gamfors

Gerraent

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2013
Hoj
Suzuki Gsr 750
fick likadant mail när jag skulle sälja bilen, skickade svar att vid paypal betalning kostade bilen 70tkr istället för 25 :) han ville verkligen ha en gammal saab från 2003 för det skulle inte vara nå problem.. men jag fick tyvärr sälja den billigt till nån stackars student här istället

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Trodde inte man kunde de efter att man "låst" betalningen så att mottagaren kan se dom men okey, då vet ja de :) kommer inte använda paypal för de, att funktionens ens finns att "kräva tillbaka" efter en bekräftad leverans är ju skrämmande :) tacka fan vet ja kontoöverföring.
De utnyttjar säkerhetsfunktionerna i Paypals system för att göra bedrägerier. De försöker få säljaren att göra misstag som bedragaren kan nyttja för att t ex hävda utebliven leverans. Normalt kan de inte kräva tillbaka pengarna om inte det finns någon lucka i transaktionen. Alternativt att betalningen skett via ett stulet kort, men då är det inte köparen som drar tillbaka betalningen.

Därför är det viktigt att man t ex ordnar transport/leverans själv och inte använder något köparen rekommenderar. Om köparen har kontroll över leveransen så kan den "försvinna" på vägen och köparen hävdar utebliven leverans.

Heller aldrig godta extra betalning utöver köpesumman. T ex att köparen hävdar att man ska betala det överstickande till transportbolaget i dennes ställe, eller att en delsumma ska betalas tillbaka. Den delsumman kan man bli av med (utöver varan om den är skickad) om betalkortet var stulet.

Paypal är ändå ganska säkert. Att köpa/sälja med sunt förnuft och gå efter devisen "är det för bra för att vara sant är det troligen det" brukar räcka långt. Handlar man på Ebay och liknande är det bra att titta på betygen hos köpare/säljare.

Last edited:

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
Därför är det viktigt att man t ex ordnar transport/leverans själv och inte använder något köparen rekommenderar. Om köparen har kontroll över leveransen så kan den "försvinna" på vägen och köparen hävdar utebliven leverans.

Det mest sjuka i min historia är att jag skickade med posten och hade spårbart paket. Så fort jag förstod att detta inte stämde polisanmälde jag och ringde postnord och bad dom stoppa leveransen. Paketet hade inte lämnat Sverige än, det låg i Skåne. Fick kontakt direkt med lagret och någon platsansvarig på posten som sa att "ja ditt paket är här och det kommer gå iväg på transport ikväll kl. 20.00. Men jag km inte plocka ur de ur transporten för jag vet inte vart på terminalen det är (vilken vagn det ligger i)". Jag menar, paketet har ju ett nummer FÖR ATT SPÅRA och det är garanterat knutet till en vagn även den med nummer?! Dom kunde heller inte göra något för att vända paketet när det väl lämnat Sverige eller göra så att det inte gick att hämta ut för dom har inget att säga till om så fort de åker utanför gränsen. Postnord gjorde mej nästa mer sur under denna historien än vad själva scamen gjorde :/

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Det var väl en sådär 2-5 år sedan det cirkulerade massa sådana här scams senast. Säkert hälften av alla annonser på blocket blev kontaktade av nätfiskarna och några gick på det.
Diskuterades på nätforum och i allmänhet. till slut drog aftonbladet upp det som en nyhet och jag undrar om det inte sändes något reportage på SVT till och med.
Nu har det gått några år och bovarna letar nya ovetande folk som förträngt/glömt bort dessa metoder.
Fantastiskt vad fort folk glömmer.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Man ska fråga sej varför vill nån köpa ifrån Sverige där det mesta är dyrare än där såkallade köparen bor

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Hur lätt som helst att genomskåda. 99.8 % av alla latinos från Asturien varken pratar eller skriver engelska på den nivån som uppvisas i mailet. Och de som mot förmodan kan uttrycka sig hjälpligt på annat sätt än att spotta ner dig med överjävligt läspande spanska lär inte vara intresserade av en begagnad sunkhoj från ett sinnessjukt överprisat Suecia. Så - skicka hojen endast om du vill bli av med den utan att få några pengar.

Fördomsfull...? Jag...? Så in i helvete och enbart baserat på egna upplevelser.

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vet att jag köpte ett hjul eller vad det nu var från usa. För några år sedan. Brukar ta några veckor. Det bara slog mig att jag inte fått hjulet kontakade paypal. Som har en slags garanti. Att hjälpa dig om produkten inte dykt upp efter 90 dagar. Dom kollade up det. Sen hörde dom av sig efter några dagar. O förde tillbaks betalt belopp. Skönt att veta om man handlar på ebay.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Hur lätt som helst att genomskåda. 99.8 % av alla latinos från Asturien varken pratar eller skriver engelska på den nivån som uppvisas i mailet. Och de som mot förmodan kan uttrycka sig hjälpligt på annat sätt än att spotta ner dig med överjävligt läspande spanska lär inte vara intresserade av en begagnad sunkhoj från ett sinnessjukt överprisat Suecia. Så - skicka hojen endast om du vill bli av med den utan att få några pengar.

Fördomsfull...? Jag...? Så in i helvete och enbart baserat på egna upplevelser.

Spanjorerna då?:7peta

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
[QUOTE=stylengrace

Även jag fick nyligen tillbaka pengar från eBay när något krafs inte dök upp inom utsatt tid. Helt utan att egentligen göra något annat än att jag mailade säljaren och klickade i att jag inte fått mina grejer, sen skötte eBay resten.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!