Spik i bakdäcket inför semestern...

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Upptäckte för ett tag sen att det sitter ett spik i bakdäcket på ett ganska nytt däck (för mycket vägrensåkning på E4'an dvs mcfilen). Jag ska stick ner till skåne nästa vecka och undrar därför: ska jag plugga (isåfall vart i STHLM? kostnad?), byta bakdäcket (då försvinner en bra del av semesterkassan) eller bara köra vidare (med punkaspray med i bagaget).
Spiket sitter i långt ner i ett spår och sticker inte ut (toppen av spiket har nöttats av). Har haft det såhär i ett par veckor, ingen luft har försvunnit.

Tacksam för råd/tips.

Om någon annan ska ner till skåne (jag ska till Helsingborg) i början av nästa vecka, hör av er för gemensamåkning!

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Plugga det o låt bli bakhjulskörning i 300..

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Du kan plugga hålet, låt en däckkrängare göra det så vet (förhoppningsvis) du att det blir bra gjort. Har en kompis som pluggat bakdäcket på sin hayabusa, de höll ända tills däcket var slut! (Han har tom. testat två gånger).

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
Dum fråga kommer.. Vad är plugga däcket?
Jag kör omkring med punkaspray i mitt bakdäck efter en "mäla" som jag hade förra året.. Behöver fylla på luft ca varannan vecka. Tips å råd?

pungslungaren

Guest
suzuki01 skrev:
Jag kör omkring med punkaspray i mitt bakdäck efter en "mäla" som jag hade förra året.. Behöver fylla på luft ca varannan vecka. Tips å råd?
Åk in till vilken däckfirma som helst så fixar dom det för 150kr.
Först slänger dom in vulklimm i hålet sedan tar dom gummi påträdd på ett speciellt verktyg o kör ner det i hålet med vulklimm.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
suzuki01 skrev:

Ta loss fälgen, åk till Wheelerdealer och betala honom en slant. Innan du sätter tillbaka däcket passa på att rengöra fälg och drev. Plättlätt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Punkaspray! Däckkrängarnas mardröm! :brynad Jag fick unka på helt nytt däck och min enda möjlighet då var punkaspray, Jag körde däcket ut med det i, funkade kannon!! men sen blir det rätt kladdigt runt om samt i fälgbanan...

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag hade en liknande grej som hände mitt beggade racedäck. Spiken satt så långt in så man bara såg halva spikhuvudet. Pluggade däcket på en däckfirma och det höll tills bytet. Och som ngn annan skrev längre upp, undvik högfartskörning så ska det gå bra :)

Dr Gixxer

Rövens Pågar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n/a
Körde med punkaspray nästan hela mitt bakdäckslivslängd, inga problem alls, 299 flera gånger och en hel del på slangen, inte heller några problem. Min däckskrängare tyckte inte att jag skulle ha plugg, pga de inte hade några plugg som var lika mjuka i gummit om mitt bakdäck, kanske var ett sätt att försöka kränga ett nytt däck bara iofs......

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
Dr Gixxer skrev:
Körde med punkaspray nästan hela mitt bakdäckslivslängd, inga problem alls, 299 flera gånger och en hel del på slangen, inte heller några problem. Min däckskrängare tyckte inte att jag skulle ha plugg, pga de inte hade några plugg som var lika mjuka i gummit om mitt bakdäck, kanske var ett sätt att försöka kränga ett nytt däck bara iofs......
Finns tyvärr de som fått erfara motsatsen den riktigt hårda vägen, punkaspray är endast en nödlösning.

Tiger302

Varför ha fyra när det bara behövs två?
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
BMW R1200GSA-11, Husa 650 -02 (i träda)
:fakta

Att tänka på: Pluggning som görs från utsidan är egentligen inte tillåtet. Man ska alltid ta av däcket och kontrollera/lägga i en kappa på insidan.

suzuki01

suzuki01
Gick med
19 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K1
WASP skrev:
Finns tyvärr de som fått erfara motsatsen den riktigt hårda vägen, punkaspray är endast en nödlösning.

Vet fasen om jag ens hittar dom två hålen efter märlan. Kör aldrig i 300, bara i 250 ibland :tungan
Vågar jag fortsätta med det.. I princip nytt däck ju.

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
Funkar här.
www.comi.se
kolla kontakter.
stänger 17.
Vi öppnar 0800 fixar jobbet på tio minuter.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Uhm, så att köra hojen och få in en större skruv som ersätter spiken man har i däcket är otillåtet - för vem är det otillåtet?

Om jag tittar upp i luften medans en polare pluggar däcket med en snor-orm (vulkgummisnöre) så vet ju inte jag vad han gjort. Svåra att upptäcka är de också om de är snyggt kapade och körd med någon mil.

Någon som vet var man kan hitta lagar och regler om däcksreparationer?

Tiger302 skrev:
:fakta

Att tänka på: Pluggning som görs från utsidan är egentligen inte tillåtet. Man ska alltid ta av däcket och kontrollera/lägga i en kappa på insidan.

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Comi skrev:
Funkar här.
www.comi.se
kolla kontakter.
stänger 17.
Vi öppnar 0800 fixar jobbet på tio minuter.

Länken funkar fortfarande inte för mig. Misstänker att du bara ser den pga att det ligger lagrad i dit cache-minne på din dator. Jag misstänker att servern ligger nere. Provade även att klicka på annonsen på SH...

Kan du (eller någon annan) ge mig adressen?? Hittar nämlich inte Comi på Eniro heller för den delen.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...