Spik i bakdäcket

tommysollen

Bannad
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
1999, Yamaha Royal Star v4 1300cc
Japp, jag har tydligen en spik i bakdäcket.

Vad kommer besiktningen tycka om det?

Det är första gången jag besiktigar ett fordon så jag har dåligt med erfarenhet.
Jag hoppas de påpekar att de är dumt med spik i bakdäcket och att jag kan åtgärda det så snart snön smälter. Jag vill inte få fullständigt underkänt på besiktningen pga detta.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Hade du tänkt fortsätta köra med spiken i däcket?

Om besiktningsmannen ser spiken, så kommer du förmodligen att få ett påpekande. Om det bara blir ett påpekande eller underkännande beror på vem som besiktar ditt fordon.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
slå i 200 spik till, fast från insidan och ut, och vänd på den spiken du redan har i däcket :D sen e det bara börna offroad!

tommysollen

Bannad
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
Hade du tänkt fortsätta köra med spiken i däcket?

Nej verkligen inte. Det leder in oss till min följdfråga: hur fixar man det och behövs ett nytt däck?
Jag frågade en kompis och han sa att en verkstad kan ta bort spiken och plugga däcket på något vis men att man måste köra omedelbart efter för att få värme i däcket och härda reparationen.

slå i 200 spik till, fast från insidan och ut, och vänd på den spiken du redan har i däcket :D sen e det bara börna offroad!

Haha! Det skulle vara snyggt. 340 kg v4 Yamaha Royal offroad ;)

Om besiktningsmannen ser spiken, så kommer du förmodligen att få ett påpekande. Om det bara blir ett påpekande eller underkännande beror på vem som besiktar ditt fordon.

Med andra ord försöka få en tid efter lunch då han är mätt och belåten och har fått sin kaffedos ;)

Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Kör du slanglöst så fixar du det själv på 5 min.
Gå till Biltema ock köp rep sats till däck
http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=158403
du behöver inte ens ta bort hjulet från MC´n

148:- Artickelnummer: 82-573

fint som tusan att dom skaffat sånt på biltema. Slipper man pröjsa däcksnisse 200 varje gång man varit på ett bygge. Men jag vet inte om ja vill ha en sån i däcket på hojen dock, bilen funkar det fint till iaf.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Nej verkligen inte. Det leder in oss till min följdfråga: hur fixar man det och behövs ett nytt däck?
Jag frågade en kompis och han sa att en verkstad kan ta bort spiken och plugga däcket på något vis men att man måste köra omedelbart efter för att få värme i däcket och härda reparationen.

Personligen skulle jag aldrig plugga mitt egna mc-däck, men har gjort det åt andra några gånger. Ett nytt däck kostar inte mycket..

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl

Jag skulle inte ens tänka tanken att plugga ett MC däck:skrämd
Köpte en ny SD 2008 och efter 100 mil så fick jag en spik i däcket. Det var surt att ta utgiften men skulle aldrig chansa.
Köp ett nytt däck:) Livet är värt mer än 2-3000:-

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
jag har nog kört 500mil med pluggat i somras. Funkar hur bra som helst. O det va ingen spik utan ett mattknivsblad som gjorde "lite" större hål.

Last edited:

tommysollen

Bannad
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
Personligen skulle jag aldrig plugga mitt egna mc-däck, men har gjort det åt andra några gånger. Ett nytt däck kostar inte mycket..

Vad är faran med det?
Att det tappar grepp eller att det ökar risken för punktering?

Jag kör ju en tung custom så jag slickar inte kurvorna precis.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
-1 Vänta tills snön smält
-2 Kör till en däckfirma och sätt i en plugg
-3 Besiktiga din mc
-4 Njut av en grymt lång sommar utan regn som varar till november.:Bugar

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skule rekommendera dig att fixa det. Det är ju inte direkt skoj att bli stående efter vägen med punktering. Och det är definitivt inte roligt om du går in i en kurva och upptäcker att du har tomt på luft genom att du hamnar i diket.
Så fixa det innan det får tråkiga följder. Är däcket hyfsat slitet så byt ut det. Är däcket ganska fräscht så går det att plugga det. Kostar någon hundring och funkar utmärkt. Många förståsigpåare säger att man absolut inte ska plugga ett MC däck men det är ingen fara att göra det så länge som man inte skadat korden för mycket. Däckfirman kan absolut avgöra om däcket är möjligt att plugga och är det bara en spik så är det oftast ingen fara.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag hade precis satt på nytt bakdäck då jag var ute och körde lite gocartbana och på vägen hem så körde jag på något vasst och dagen efter fanns det ingen luft kvar i däcket. Att lägga ut pengar på ett nytt bakdäck var det inte på tal om då jag är student så jag fixade en gratis lagning av däcket och det har fungerat finfint, kört bana med det etc. Så varför byta ut när man kan laga och köra slut på det? Skulle lagningen inte vara helt 100a så tar det ganska lång tid för luften att pysa ut. Kan tillägga att jag var tveksam till att laga däcket och därav kollade lufttrycket ett dussintal gånger inom en veckas tid :)

Carnage

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2009
Hoj
Ingen
http://www.swt-racing.com/

Körde på en montageskruv på en bensinmack med nya däck, satt sig precis i mitten på bakdäcket. Pirelli Diablo corsa 3. Hade kört 85 mil på dom :mad: Alla jag ringde sa "köp nytt" tills jag blev tipsad här på SH om swt-racing.

Patrik fixade det på 15 min och det gick på ett par hundra :tummenupp Dom kränger av däcket och vulkar fast en plugg inifrån och ut, ser ut som en svamp ungefär. Funkade hur bra som helst.

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Nej jag kan inte se varför det skulle försämra däcket, OK en liten tyngdpunkts förskjutning kan det bli men den lilla gummiklutten som hamnat i däcket väger inte mycket, klipp en 5-grammare på mitten och sätt på motstående sida av fälgen så har du kompenserat.
Om jag körde sportcykel under "tävlingsliknande" förhållanden skulle jag kanske inte heller laga ett hål men för vanlig körning i nästan laglig fart INGA problem.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Ärligt talat, varför riskera livet med en repparation som inte
på något sätt är att rekomendera på ett mc-däck??:va

OM!! man skall laga ett mc däck beroende på skick, hålets
placering mm så SKA MAN ALLTID!! ANVÄNDA SIG AV EN
TRATT/SVAMP LAGNING SOM SÄTTS IN INNEFRÅN I DÄCKET

- aldrig en som det länkas till - sk "gummisnodd"...

Vettigaste inlägget i tråden, bara min åsikt.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Vari ligger den ökade risken för livkanken med ett pluggat däck jämfört när man kör på en spik eller dylikt första gången?

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...