Upptäckte i lördags att jag hade en 7 cm lång spik i bakdäcket på min Gsxr 750.
Skulle ner till macken för att kontrollera lufttryck i däcken och märkte att trycket bak låg på 1 kg (ska vara 2.5). Sen märkte jag en liten pigg som stack ut från mönstret på däcket. Gick in på macken, lånade en tång och gissa om jag var förvånad när jag drog ut spiken. Luften gick långsamt ur däcket tills däcket var tömd på luft. Själva hålet är inget märkvärdigt bara några millimeter.
Jag misstänker att det kan röra sig om sabotage, då spiken satt med riktning i färdriktningen. Vet inte om jag tänker fel men hade den hamnat där under körning borde den ha gått in mot färdriktningen. Hojen står på gården hos mina föräldrar och vaktas dygnet runt av en skräckinjagande hund. Sannolikheten att det hände där är låg.
Min nästa tanke var att det är någon på jobbet. Jag har personalansvar för 11 kollegor och genomförde förra veckan ett antal planerings/uppföljningssamtal som förde med sig en hel del missnöje bland mina medarbetare. Hojen brukar stå i garaget på jobbet och förutom morgnar och eftermiddagar är det väldigt lite folk som rör sig där nere. Ett ypperligt tillfälle för någon illvillig att göra något liknande.
Jag var i kontakt med säkerhetsavdelningen för att kolla om något har bandats under förra veckan, tyvärr resultatlöst då kamerorna inte spelar in utan används endast i direkt övervakningssyfte.
Undrar om personen (om det nu är sabotage) inser vilken skada han kunde ha ställt till med om bakdäcket smäller i +100 farter.
Dilemmat om jag ska polisanmäla eller inte. Det kan ju vara så att det bara är en olyckshändelse och att jag överreagerar.
Har ni nåt förslag på vad jag ska göra med däcket? Den har gått i 200 mil och det är mycket mönster kvar. Jag fyllde på med punkteringsspray från macken och den har hållit nu i två dagar. Kan någon däckkunnig person svara på om det går att fortsätta att köra med däcket så som den är lagad med punkteringsspray eller om det är byte som gäller. Åsikterna i denna fråga bland kompisar är delade. Vissa påstår att det endast är en tillfällig lösning andra säger att det går hur bra som helst att fortsätta köra tills däcket tar slut.
Skulle ner till macken för att kontrollera lufttryck i däcken och märkte att trycket bak låg på 1 kg (ska vara 2.5). Sen märkte jag en liten pigg som stack ut från mönstret på däcket. Gick in på macken, lånade en tång och gissa om jag var förvånad när jag drog ut spiken. Luften gick långsamt ur däcket tills däcket var tömd på luft. Själva hålet är inget märkvärdigt bara några millimeter.
Jag misstänker att det kan röra sig om sabotage, då spiken satt med riktning i färdriktningen. Vet inte om jag tänker fel men hade den hamnat där under körning borde den ha gått in mot färdriktningen. Hojen står på gården hos mina föräldrar och vaktas dygnet runt av en skräckinjagande hund. Sannolikheten att det hände där är låg.
Min nästa tanke var att det är någon på jobbet. Jag har personalansvar för 11 kollegor och genomförde förra veckan ett antal planerings/uppföljningssamtal som förde med sig en hel del missnöje bland mina medarbetare. Hojen brukar stå i garaget på jobbet och förutom morgnar och eftermiddagar är det väldigt lite folk som rör sig där nere. Ett ypperligt tillfälle för någon illvillig att göra något liknande.
Jag var i kontakt med säkerhetsavdelningen för att kolla om något har bandats under förra veckan, tyvärr resultatlöst då kamerorna inte spelar in utan används endast i direkt övervakningssyfte.
Undrar om personen (om det nu är sabotage) inser vilken skada han kunde ha ställt till med om bakdäcket smäller i +100 farter.
Dilemmat om jag ska polisanmäla eller inte. Det kan ju vara så att det bara är en olyckshändelse och att jag överreagerar.
Har ni nåt förslag på vad jag ska göra med däcket? Den har gått i 200 mil och det är mycket mönster kvar. Jag fyllde på med punkteringsspray från macken och den har hållit nu i två dagar. Kan någon däckkunnig person svara på om det går att fortsätta att köra med däcket så som den är lagad med punkteringsspray eller om det är byte som gäller. Åsikterna i denna fråga bland kompisar är delade. Vissa påstår att det endast är en tillfällig lösning andra säger att det går hur bra som helst att fortsätta köra tills däcket tar slut.