(Spin-off-tråd) Saker som doftar väldans gott fast man kanske inte tänker på det

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Kom att tänka på det efter den häringa finurliga smaktråden (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174933), det finns somligt kladd och annat som faktiskt har en angenäm effekt på luktreceptorerna fastän man kanske inte tror det vid en första början.

Hursomhelst så letade sig en för mig helt ny och angenäm doft fram till min osnutna knotkran när jag skulle natta kudden på kvällen för ett tag sedan, jag funderade en smula vad den kunde bero på, men bestämde mig för att låta det bero, ty den fungerade som ett fantastiskt rogivande sömnelixir.

I flera dagar växte sig doften starkare, och blev samtidigt mer och mer bekant, dock fortfarande lika behaglig på något konstigt vis. Tänk er någon slags mix mellan varmt hudveck på storväxt kvinna och skolbespisningen i mellansvensk småstad.

Till slut kom jag underfund med vad det var, jag åt nämligen kokt ris några dagar innan, men då min oproportioneligt lilla mage inte kunde tala om för matvrakshjärnan i god tid innan jag gick loss utav bara fan i köksdelen så blev det en halv tallrik ris-klegg över. Denna ansenliga lilla hög blev av en händelse kvar på bordet i min betonggarderob till etta och skapade denna fantastiska atmosfär av gottigott-gott. Under flera dagar kunde man alltså rosamt njuta av härsknande ris. Kanske något man skulle kunna sälja på flaska till tykna tanter?

(Nu slätar jag inte över och får det att låta som att det skulle vara något fruktansvärt jätte-jätte-jätte ovanligt att jag lämnar klet-smet odiskat här och var i hörnen, så är inte fallet, det ska vi ha jävligt klart för oss, senast jag grovdiskade kunde jag svabba glassmaskinslock i takt med Mauro Scocco ylandes kvinnonamn på radion. Minst)

Är det månne någon mer som har en liknande upplevelse?

/perris

FreddaGädda

Guest
Jag var i ett par nätter hemsökt av en tilltagande odör utan motstycke.
Den var subtil och svårdefinierad. Distant men ändå starkt närvarande.
Infann sig bara när man skulle sova. Fann att den var som starkast intill väggen.

Katten hade bajsat under min säng, visade det sig. :5sure

Edit: Frisk luft luktar gott. Ett djupt andetag av frisk luft är ingen skit, inte!

Last edited:

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
En tjejparfym jag inte har en aning om vad den heter men en tjej som jag va helt lost på i nästan hela högstadiet hade den och den luktar grymt gott. Varje gång näsan vädrar den parfymen så poppar hon upp i mitt huvud men så ser jag mig omkring så är hon inte där. :(

Och som FreddaGädda säger, friskluft, frisk, kall luft, det är otroligt skönt. Sen tycker jag mina kuddar luktar gott.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
älskar lukten av däck.. kan inte få nog av det :näsblod

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
När man borrar/slipar/kapar ek-trä så luktar det förbannat gott! Samma sak när man öppnar en Hagmans-spackelburk eller annat spackel också för övrigt.
Ett garage med lagom doft av avgaser är också en favorit.
Av någon konstig anledning så luktar min ena katt väldigt gott på huvudet. Den andra har så jäkla dålig andedräkt så är man inom ett område av ca 1meter så stinker hon. Hon sover på min kudde varje natt dessutom :(
Somliga säger att bebisar luktar gott men jag har då inte träffat på en enda snorvalp som inte luktar ingrodda spyor eller bara äckligt helt enkelt.
Såna dofter som jag kom på nu när man tänkte på det.
Varm klarlack luktar också extremt gott, en sån doft man inte kan få nog av.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
älskar lukten av däck.. kan inte få nog av det :näsblod

Tro mig, när man har fått en leverans på 650 färska vinterdäck och dom av misstag har levererats odubbade så man har fått sitta inne på däcklagret och dubba, då får man nog...
(hela leveransen var inte odubbade tack och lov)

Men nu såhär tio år efter att jag har slutat inom däckbranchen, och min son har börjat inom den, så kan jag tycka att det luktar gott att få gå in på däcklagret.

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Det där med katters huvuds doft kan jag hålla med om, även min hunds huvud. Måste vara nåt med fetterna som dom håller pälsen i trim med?
Mitt eget huvud har en god doft också, men man tycker väl alltid att ens egen kropp doftar bäst?

MangeO

Med dubbla överliggande allt
Gick med
21 Jan 2005
Hoj
Två klassiska gubbhojjar, VTR1000 & DRZ 400 (E)
Många "goda" dofter har väl att göra med minnen man har. Annars kan jag fan inte förstå varför jag tycker att tvåtaktsavgaser luktar smarrigt, men när jag känner den doften så minns jag när jag var 10 bast å körde CR 80. Fast det ska vara naturell tvåtaktsolja, inte sån där med jordgubbssmak :zpy . Flygplansfotogen luktar också gott för då förflyttas jag tillbaka till några sommrar i 20-årsåldern när jag hoppade fallskärm.
Djur luktar ofta djävligt gott mitt mellan ögonen, fra hundar. Tror bestämt jag har läst nånstans att de har en doftkörtel där som de använder för att märka varandra med, så att flocken får en speciell lukt. Har lagt märket till att ens egna hundar då och då kommer fram och grider pannan mot en.

Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
När man sågar i eneträ doftar ljuvligt:tummenupp

Friskluft efter regn :tummenupp

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Flera av våra hundars tassar har luktat/luktar "gamla popcorn".
Mysigt!
Varm olja.
Motorvax.
svets.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När man har kapat någonting med vinkelslip.
Tvåtaktsavgaser
Avgaser från en kallstartad bil en riktigt kall dag.
En nystartad dieselmotor
En svag doft av cigarettrök på långt håll en kall dag
Marknära ozon efter ett ordentligr oväder
Lödrök
Vissa sorters skärvätska till fräsar/svarvar/kallsågar
Tjärad märling
Ifylld permisblankett (kopieringsämnet som gjorde papperet självkopierande)
Vapenfett
Jet A1 (flygbränsle) och jetavgaser

Jag kan forsätta hela natten, men då börjar det bli normala saker som nybakta bullar och sånt....

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
När man kommer ut på landet till någon bonde och känner av doften av olja, diesel, hydralolja m.m. av gamla lasbilar och traktorer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
När man kommer ut på landet till någon bonde och känner av doften av olja, diesel, hydralolja m.m. av gamla lasbilar och traktorer.

Samma lukt återfinns i motorrum på dieselbåtar, jag skriver under på den!

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Motogp2taktsryk
Tändsticksaskar
Nyöppnat kaffepaket
En välfylld humidor

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar