Spiner loss på alla växlar?

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Hej,
Hoppas det är rätt forum att ställa denna fråga...
Det är så att jag va ute och lekte idag/inatt och det hade regnat lite, men då var det ganska tort på marken..
Hela tiden kändes det som att hojen började spinna på alla växlar. Inte i starten men någon stans i mitten av accelerationen. Jag både hörde och kände det.

Har en Honda CBR 900 rr -94. Det har aldrig kännts så tidigare,
och jag har haft hojen i lite mer än en månad nu.
Kan ju vara så simpelt som att jag börjar lära mig handskas med den eller att det bara va blöt på marken :huvet
Men jag blir lite orolig att det kan vara något annat, för det kändes mer som om jag slirade på kopplingen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej,
Hoppas det är rätt forum att ställa denna fråga...
Det är så att jag va ute och lekte idag/inatt och det hade regnat lite, men då var det ganska tort på marken..
Hela tiden kändes det som att hojen började spinna på alla växlar. Inte i starten men någon stans i mitten av accelerationen. Jag både hörde och kände det.

Har en Honda CBR 900 rr -94. Det har aldrig kännts så tidigare,
och jag har haft hojen i lite mer än en månad nu.
Kan ju vara så simpelt som att jag börjar lära mig handskas med den eller att det bara va blöt på marken :huvet
Men jag blir lite orolig att det kan vara något annat, för det kändes mer som om jag slirade på kopplingen.

Det är inte svårt att känna när det är bakhjulet som släpper. Kolla igen. Gick den stadigt är det sannolikt kopplingen. Det är inte bra att köra med slirande koppling.

Mvh
J

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja de finns väl två alternativ, slirande koppling.
Eller det faktum att det är just kallt och blött ute o kanske kalla däck me?

Maxeffekten kommer ju efter ett tag under accelerationen så vore väl ingen omöjlighet att det sladdar lite då om det är kallt underlag o kalla däck...

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Om du menar att bakdäcket spinner så kan du hoppa över mitt inlägg.
Om du menar att det känns som det släpper/slirar men vet ej vart : Läs!
Så kändes min hoj innan kedjan gick av, kolla så kedjelås sitter där det ska :näsblod

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Tack för svaren. Jag kanske förklarade lite dåligt. Men jag försökt få ner det som jag kände fast det va svårt.. Bah nu babblar jag igen..Iaf..

Det är inte svårt att känna när det är bakhjulet som släpper. Kolla igen. Gick den stadigt är det sannolikt kopplingen. Det är inte bra att köra med slirande koppling.

Mvh
J

Det gick väldigt stadigt. Jag kände det först när jag körde rakt fram och provade att gasa på i en kurva tyckte jag hörde samma sak och fick samma känsla. Men jag ska kolla in mer på det ikväll så får jag se om jag blir tvungen att byta kopplings lammelerna.

AndreasNo skrev:
Ja de finns väl två alternativ, slirande koppling.
Eller det faktum att det är just kallt och blött ute o kanske kalla däck me?

Maxeffekten kommer ju efter ett tag under accelerationen så vore väl ingen omöjlighet att det sladdar lite då om det är kallt underlag o kalla däck...

Får hoppas att det är ett av alternativen. Att det va fuktigt och kallt igår. Men jag kände dock inte att häcken stack åt någon sida..

Noyah skrev:
Om du menar att bakdäcket spinner så kan du hoppa över mitt inlägg.
Om du menar att det känns som det släpper/slirar men vet ej vart : Läs!
Så kändes min hoj innan kedjan gick av, kolla så kedjelås sitter där det ska

Det kändes mer som att släpper eller låter som att det slirar och jag kunde inte alls lista ut vart det kom ifrån.. Ska gå igenom hojen ikväll. Så får jag hoppas att jag hittar något..

Annars så köper jag ny kedja och drivpacket plus byter ut kopplingen så har jag nog garderat mig mott det mesta..

Tack igen för svaren..

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Tack för svaren. Jag kanske förklarade lite dåligt. Men jag försökt få ner det som jag kände fast det va svårt.. Bah nu babblar jag igen..Iaf..

Det gick väldigt stadigt. Jag kände det först när jag körde rakt fram och provade att gasa på i en kurva tyckte jag hörde samma sak och fick samma känsla. Men jag ska kolla in mer på det ikväll så får jag se om jag blir tvungen att byta kopplings lammelerna.

Får hoppas att det är ett av alternativen. Att det va fuktigt och kallt igår. Men jag kände dock inte att häcken stack åt någon sida..

Det kändes mer som att släpper eller låter som att det slirar och jag kunde inte alls lista ut vart det kom ifrån.. Ska gå igenom hojen ikväll. Så får jag hoppas att jag hittar något..

Annars så köper jag ny kedja och drivpacket plus byter ut kopplingen så har jag nog garderat mig mott det mesta..

Tack igen för svaren..

och som vanligt.. kolla så de inte är kopplingsvajern som strular el likn.
jobbit o byta koppling i onödan :)

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Oftast när kopplingen blir sliten så märks det på dom högre växlarna först. Så ge dig ut och kör lite och testa, då märker du om det är kopplingen som börjar ge med sig.

Rignell

Guest
Gör testet man gör med bilar för att undersöka om kopplingen greppar som den ska.
Bil: Ligg i 4an eller 5an i 50km/h gasa, när bilen då kämpar på så "stampar" du kopplingspedalen snabbt i golvet o upp igen. Då rusar motorn upp, när du då genast släpper upp pedalen ska kopplingen hugga direkt. E där någon tendens till slir e kopplingen sliten o bör bytas inom snar framtid.

Gör liknande med hojen så får du svaret direkt! som sagt ovan -Kolla vajern med!

Cheers m8!

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
Tack för alla svaren..
En snäll själ test körde hojen och sa direkt att kopplingen är kass. Mer eller mindre du måste byta den på en gång..

Så nu vet jag hur det är när kopplingen har gott.. :tummenupp

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Om du/nån undrar om det är kopplingen eller att den sliter loss:

När cykeln tappar greppet på acceleration så brukar nästan alltid bakändan röra på sig i sidleds (bara när du e prick rak det inte händer)!

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!