Sponsring? Hur funkar det?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag undrar hur det går till med sponsorer och annat. Låt säga att ett företag vill sponsra en förare, ofta går det ju till så att dom sponsrar med tjänster men hur går det till när dom sponsrar med pengar? Dom måste väl redovisa o annat, och hur går det till för den som tar emot pengarna? Rakt in på kontot?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
HanneZ skrev:
2481900 Jag undrar hur det går till med sponsorer och annat. Låt säga att ett företag vill sponsra en förare, ofta går det ju till så att dom sponsrar med tjänster men hur går det till när dom sponsrar med pengar? Dom måste väl redovisa o annat, och hur går det till för den som tar emot pengarna? Rakt in på kontot?

Får du pengar som privatperson ska du betala 8% reklamskatt. Bara att ta upp i deklarationen. Får du bra priser är det bara att tacka och ta imot.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Jonte VSB R-T skrev:
2481988 Får du pengar som privatperson ska du betala 8% reklamskatt. Bara att ta upp i deklarationen. Får du bra priser är det bara att tacka och ta imot.

Men om det är väl bara om sponsorn köper reklamplats väl?

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
flugan skrev:
2481993 Men om det är väl bara om sponsorn köper reklamplats väl?

Hur menar du att skatteverket tolkar det om du "får" pengar av ett företag?

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Jonte VSB R-T skrev:
2481995 Hur menar du att skatteverket tolkar det om du "får" pengar av ett företag?

Jag undrar mest om det alltid blir reklamskatt på det din givmilde sponsor bidrar med. Om du t ex bjuder på jippo som motprestation, är det fortfarande reklamskatt då?

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
flugan skrev:
2482009 Jag undrar mest om det alltid blir reklamskatt på det din givmilde sponsor bidrar med. Om du t ex bjuder på jippo som motprestation, är det fortfarande reklamskatt då?

Enligt skatteverket finns det väl inget "bjuda" i företagssammanhang. Antingen köper han ett jippo av dig och då är det andra skatter och avgifter som ska betalas. Eller så köper han reklam.

Men jag tro många skiter i allt sånt om de inte driver ett företag som sysslar med marknadsföring i motorsportsammanhang.

Vänta till HitechFrollo eller Macke Granstedt kommer hem från Falken. De kan sånt.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
HanneZ skrev:
2481900 Jag undrar hur det går till med sponsorer och annat. Låt säga att ett företag vill sponsra en förare, ofta går det ju till så att dom sponsrar med tjänster men hur går det till när dom sponsrar med pengar? Dom måste väl redovisa o annat, och hur går det till för den som tar emot pengarna? Rakt in på kontot?

Ladda hem tidningen Svensk Roadracing från www.svenskroadracing.se.
I den finns ett reportage om ämnet där dom har intervjuat en kille på skattemyndigheten.

sandstream

Guest
Depåbitchen skrev:
2482110 Ladda hem tidningen Svensk Roadracing från www.svenskroadracing.se.
I den finns ett reportage om ämnet där dom har intervjuat en kille på skattemyndigheten.
Läste den artikeln när tidningen kom och en gång till nu.
Läget känns fortfarande en smula oklart.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
En till mig närstående person jobbar bla med sponsorfall på Skatteverket (hon såg till att ge Volvo ett par mille i skattetillägg genom att underkänna en del av deras avdrag för sponsring), detta har gjort att mitt upplägg för sponsorer är enl följande:

Jag driver ett företag där verksamhetsbeskrivningen är " Tävlingsverksamhet inom motorsportsområdet samt event och reklamverksamhet". Sponsorn köper ett paket med reklam i form av dekaler/kläder etc samt ett eventpaket där fribiljetter till tävlingar samt föreläsning/eventdag för de anställda ingår. Precis samma upplägg är godkänt enl rättspraxis dock så får beloppen vara rimliga, det går inte att åka r600 och ha pappas företag att köpa eventdag för 50kkr.

Tyvärr är det bara att inse att hur mycket vi än ställer upp för våra sponsorer så är sponsringen i de flesta fall knappast marknadsmässig utan mer välgörenhet, därför är det vist att göra allt man kan för att inte skatteverket skall börja granska företaget och om de gör det så skall bara generositeten från sponsorerna kunna ifrågasättas.
* Få inte tillbaka moms (du kvittar momsen på hojinköp mot fakturor till dina sponsorer, se till att detta slutar med att du betaler lite moms)
* Gör inte förlust (Förlust i kombination med vanlig förvärvsinkomst är vanlig granskningspunkt för SKV)
* Dra inte av stora bensinkostnader för transport till/från tävling såvida inte din privata bil går på annat drivmedel än racebussen. Jättevanlig kontrollpunkt för personer med egen firma.
* Motorcykeln skall inte råka försvinna när året är slut, dvs köp den inte på företaget och sälj den sedan privat och stoppa pengarna i egen ficka. Fungerar om man skriver av cykeln på 3-4 år men knappast på ett.
* Låt inte snålheten bedra visheten, de flesta som åker fast gör det för att de skall blåsa staten på den där sista hundralappen så skippa att dra av familjens Thailandresa eller sportbilsinköp.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
sandstream skrev:
2482459 Läste den artikeln när tidningen kom och en gång till nu.

Det skulle bli fler artiklar om just sponsring var det tänkt, så att man kunde reda ut begreppen. Men det var då, jag vet inte vad som hänt sen dess.

sandstream

Guest
Bikerbitch skrev:
2484549 Det skulle bli fler artiklar om just sponsring var det tänkt, så att man kunde reda ut begreppen. Men det var då, jag vet inte vad som hänt sen dess.
Det hade varit intressant att läsa eftersom det berör de flesta som tävlar.

Boris JR skrev:
2484260 En till mig närstående person jobbar bla med sponsorfall på Skatteverket...
Hur blir det om jag är delägare i ett företag (AB) som sponsrar mig privat (dvs jag har inget företag för racingen)?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
sandstream skrev:
2484716 Det hade varit intressant att läsa eftersom det berör de flesta som tävlar.

Hur blir det om jag är delägare i ett företag (AB) som sponsrar mig privat (dvs jag har inget företag för racingen)?

Det ser direkt illa ut om du sponsrar dig själv och vid en eventuell kontroll så kommer det starkt att ifrågasättas om dealen är affärsmässig framförallt om ditt AB inte har racingrelaterad verksamhet (HBB?). Dessutom får du problem med en massa begränsningsregler för närstående (man skall dessutom säredovisa gåvor/lån/ersättningar och dyl till närstående) så mitt tips för att undvika problem är att skaffa ett HB för raceåkandet.

sandstream

Guest
Boris JR skrev:
2484978 Det ser direkt illa ut om du sponsrar dig själv och vid en eventuell kontroll så kommer det starkt att ifrågasättas om dealen är affärsmässig framförallt om ditt AB inte har racingrelaterad verksamhet (HBB?). Dessutom får du problem med en massa begränsningsregler för närstående (man skall dessutom säredovisa gåvor/lån/ersättningar och dyl till närstående) så mitt tips för att undvika problem är att skaffa ett HB för raceåkandet.
Tackar :tummenupp

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Jonte VSB R-T skrev:
2481988 Får du pengar som privatperson ska du betala 8% reklamskatt. Bara att ta upp i deklarationen. Får du bra priser är det bara att tacka och ta imot.
Så om jag skulle få spons ngn gång så kan man alltså bara dra 8% i reklam på dekl. sen e det fritt fram?

Borsin JR: Finns det några gränser satta för vad som kan tänkas räknas som rimliga gränser vid reklam?
Vid ett AB så måste det ju pyntas till en revisor för bokslut men är det så vid HB?
Finns det andra "fasta" kostnader vid HB?

Chris

Yamaha
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Yamaha FZS600
Jag blev sponsrad av ett företag med pengar 2001 (inte inom racing): Då ringde jag skatteverket och frågade hur jag skall uppge detta. Eftersom min tävlingsverksamhet(tävlar med bilstereo) klassades som hobby och jag hade utgifter typ. bensinkostnader, material, övernattningar mm. Så sa dom på skatteverket att var mina utgifter lika stora som sponsorintäkterna så behövde jag inte betala någon skatt.

Summan var då ca 20000kr för 1år som jag fick i sponsorbidrag, utgifterna betydligt större.

Last edited:

Blå R1

Hoppsan, blev visst 1000cc igen
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
ZX 10R -05 och PitPro
Chris skrev:
2491700 Jag blev sponsrad av ett företag med pengar 2001 (inte inom racing): Då ringde jag skatteverket och frågade hur jag skall uppge detta. Eftersom min tävlingsverksamhet(tävlar med bilstereo) klassades som hobby och jag hade utgifter typ. bensinkostnader, material, övernattningar mm. Så sa dom på skatteverket att var mina utgifter lika stora som sponsorintäkterna så behövde jag inte betala någon skatt.

Summan var då ca 20000kr för 1år som jag fick i sponsorbidrag, utgifterna betydligt större.
Var du tvungen att redovisa ngt?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Blå R1 skrev:
2491666 Borsin JR: Finns det några gränser satta för vad som kan tänkas räknas som rimliga gränser vid reklam?
Vid ett AB så måste det ju pyntas till en revisor för bokslut men är det så vid HB?
Finns det andra "fasta" kostnader vid HB?
HB medför inga löpande kostnader om man kan bokföra själv men även ett HB måste upprätta deklaration+bokslut fast processen är inte lika meckig som för AB.

Reklam går inte att sälja särskilt dyrt då om skatteverket vill jävlas så jämför dem med vad det kostar att köpa en banner längs bankanten etc och finner att en dekal är inte värd många tusen. Därför följ tipsen ovan och undvik att någon börjar granska dig.

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Hoj
Stockholm City Bikes
sandstream skrev:
2482459 Läste den artikeln när tidningen kom och en gång till nu.

Det är tyvärr oklart. Skatteverket kan knappt ge ett enda rakt svar.
Det finns inga klara regler, det är väl det enda som är klart. :va

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...