En till mig närstående person jobbar bla med sponsorfall på Skatteverket (hon såg till att ge Volvo ett par mille i skattetillägg genom att underkänna en del av deras avdrag för sponsring), detta har gjort att mitt upplägg för sponsorer är enl följande:
Jag driver ett företag där verksamhetsbeskrivningen är " Tävlingsverksamhet inom motorsportsområdet samt event och reklamverksamhet". Sponsorn köper ett paket med reklam i form av dekaler/kläder etc samt ett eventpaket där fribiljetter till tävlingar samt föreläsning/eventdag för de anställda ingår. Precis samma upplägg är godkänt enl rättspraxis dock så får beloppen vara rimliga, det går inte att åka r600 och ha pappas företag att köpa eventdag för 50kkr.
Tyvärr är det bara att inse att hur mycket vi än ställer upp för våra sponsorer så är sponsringen i de flesta fall knappast marknadsmässig utan mer välgörenhet, därför är det vist att göra allt man kan för att inte skatteverket skall börja granska företaget och om de gör det så skall bara generositeten från sponsorerna kunna ifrågasättas.
* Få inte tillbaka moms (du kvittar momsen på hojinköp mot fakturor till dina sponsorer, se till att detta slutar med att du betaler lite moms)
* Gör inte förlust (Förlust i kombination med vanlig förvärvsinkomst är vanlig granskningspunkt för SKV)
* Dra inte av stora bensinkostnader för transport till/från tävling såvida inte din privata bil går på annat drivmedel än racebussen. Jättevanlig kontrollpunkt för personer med egen firma.
* Motorcykeln skall inte råka försvinna när året är slut, dvs köp den inte på företaget och sälj den sedan privat och stoppa pengarna i egen ficka. Fungerar om man skriver av cykeln på 3-4 år men knappast på ett.
* Låt inte snålheten bedra visheten, de flesta som åker fast gör det för att de skall blåsa staten på den där sista hundralappen så skippa att dra av familjens Thailandresa eller sportbilsinköp.