Sporhojsåkare som använder skyddsväst/armor..

RICHAARD

Bannad
Gick med
27 Mar 2007
Hoj
JA-a
.. Istället för komplett skinnställ?

Blev lite konfunderad när jag satt längs Sveavägen och observerade att väldigt många använder sig av skyddsvästar/armor tillsammans med skinnbyxor istället för ett komplett skinnställ. Trodde nämlige, i min enfald, att skyddsvästarna uteslutande användes inom offroadkörning..

Räcker de till rent säkerhetsmässigt om man vurpar?

Känns lite mysigare att kunna ta på sig en skyddsväst under stekheta sommardagar istället för en väldigt varm skinnjacka.

mvh

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
.. Istället för komplett skinnställ?

Blev lite konfunderad när jag satt längs Sveavägen och observerade att väldigt många använder sig av skyddsvästar/armor tillsammans med skinnbyxor istället för ett komplett skinnställ. Trodde nämlige, i min enfald, att skyddsvästarna uteslutande användes inom offroadkörning..

Räcker de till rent säkerhetsmässigt om man vurpar?

Känns lite mysigare att kunna ta på sig en skyddsväst under stekheta sommardagar istället för en väldigt varm skinnjacka.

mvh
De senaste dagarna så har jag verkligen reagerat på hur många som har varit ute och åkt i bara jeans, vanliga skor och en vanlig jacka.

Inlädde själv årets sässong genom att lägga omkull i låg fart i stan, framdäcket är helt slitet på sidorna och jag missade en rejäl grusfläck i en korsning vilket resulterade i att hojjen la sig och jag inte fattade vad fan som hände :va har inte lyckats med detta förut.

Trots den låga hastigheten vart det hyffsade märken i skinnstället och hade jag inte haft det så skulle jag förmodligen få spendera kvällen med att plocka grus ur såren istället för att fortsätta köra hoj.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Har också funderat på det. Enligt en kille på Cross & Endurocompaniet så funkar ett sånt kroppsskydd ok även för gatåka, typ dainese safetyvest eller vad den heter, med rygg- axel och armbågsskydd. Men han hade å andra sidan ett intresse i saken så det ska kanske tas med lite salt.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
töntigaste jag har sett var en snubbe i Furusund i lördags, ny fin Gixxer najs hjälp Poser jacka "skick" med lite reklam å shit på vanliga jeanse å löparskor,

visst jag åker också i löparskor då min ekonomi var för tajt förra månan å köpa nya mc boots, men jag har resterande utrustning på mig hoppa lixom inte över byxor å sånt för att få åka med jeanse istället... aah poser muppar..

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Har också funderat på det. Enligt en kille på Cross & Endurocompaniet så funkar ett sånt kroppsskydd ok även för gatåka, typ dainese safetyvest eller vad den heter, med rygg- axel och armbågsskydd. Men han hade å andra sidan ett intresse i saken så det ska kanske tas med lite salt.

Knox-jackan jag har är kanon. Ventilerad, duktigt stort ryggskydd (går att ta bort om man vill ha löst, hel(!) bröstplatta (inte två halvor) som går att ta bort om man vill och man ser förjäävla farlig ut om man är rakad och har en svart bombarjacka över :D :tummenupp

Denna "Cross Shirt I" jackan har jag, lite bökigt att navigera då det är utspritt där.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy