Sport-touring gruppkörning

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Vi är några här i Tokholmsområdet som brukar köra SH -gruppkörning på Onsdagar, Lördagar, Söndagar. o.s.v. eller helt enkelt när det blir av. Det brukar vara kul tillställningar som varar allt mellan några timmar och en halvdag ungefär. Vi fräser runt på de lokala 'racerbanorna' ett tag och sedan stannar vi någonstanns och snackar 'skit'. Jag antar att det är så gruppkörningar går till på andra håll också.

Några av oss har börjat diskutera om inte gruppkörning skulle kunna köras under en längre period t.ex. en helg. Detta för att kunna nå vägar som vi inte kommer åt under en vanlig dagskörning.
Typiska hojar som vi kör är: Honda VFR, Honda Blackbird, Suzuki Hayabusa för att nämna några, så det är inte direkt någon Guldwinge körning vi tänkt oss.

Tänkt upplägg:

Sammling lördag fömiddag.
Gruppkörning femsex,timmar på roliga småvägar till någon utvald ort.
Sedan samling på någon lokal pub för intagnde av öl och obligatoriskt skitsnack.
Övernattning
Återsamling inte alltför tidigt på söndag, antagligen straxefter lunch.
Hemfärd på andra roliga småvägar.

Den utvalda orten kommer att publiceras i god tid. Tanken är att folk från olika delar av landet skall kunna arrangera liknande gruppkörning med ett gemensamt slutmål.

Förhoppningen är att detta kommer att bli en en återkommande händelse typ en gång i månaden eller så. Man kanske till och med bestämmer sig för att t.ex. den andra helgen varje månad så kommer en SH Sport-touring körning att äga rum.

Så här skulle en kallelse kunna se ut om jag skrev den:

Sport-touring körning 2007-04-21 – 2007-04-22 ,Stockholm - Jönköping t.o.r

Start Shell, Hallunda kl.10:00
Mål: Jönköping
Sammling: Pelles Ölhak (eller vad ett sådant sånt ställe kan tänkas heta) Lördag efter 18:00
Förslag på boende: Vandrarhemmet tel: 0.......

Enligt SH-pollen: ”Vad för typ av hoj kör du?” så blev ”Sport-touring” näst största kategori. Jag tror att det finns fler som oss, som tycker att en gruppkörning kan vara längre än några timmar.

Är det här något för er? Idéer?

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Bra förslag!

Ett mycket bra förslag tycker jag. Nu har vi hela vintern att stöta och blöta färdvägar etc.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Hoztic skrev:
2539049 Är man portad om man kör en R750? :va

Ha ha! Javist naturligtvis. Hade du kört Volvo 240 så hade det varit helt OK men vi kan ju inte släppa in vilken jäkla buss som helst i en sån här körning.:smasha :D

Allvarligt: Är det bara normalpendlandet mellan Rosenhill och Vaxholm som lockar, eller är det kul att testa något nytt?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Road-Ragge skrev:
2542318 Ha ha! Javist naturligtvis. Hade du kört Volvo 240 så hade det varit helt OK men vi kan ju inte släppa in vilken jäkla buss som helst i en sån här körning.:smasha :D

Allvarligt: Är det bara normalpendlandet mellan Rosenhill och Vaxholm som lockar, eller är det kul att testa något nytt?
Jäklar, jag som precis sålde min pimpade 240 :huvet :hihi

Bogesund och bulten undviks så mycket det går, i helgen åkte jag på campingsemester med hojen, räcker det som svar på om jag gillar att testa nya saker? :va :)

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
Triumph sprint st -10 (svart)
Hej hej en mycket bra tanke, lite längre än en sväng runt rosenhill vill man ju köra!! :) Så jag och ett par killar till är med säkerhet me!! de blir kanske inte lika långt som vi brukar åka (italien via alperna) men en sväng runt siljan eller nått annat vore kul!! :tummenupp

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
Jonny trajja skrev:
2542352 Hej hej en mycket bra tanke, lite längre än en sväng runt rosenhill vill man ju köra!! :) Så jag och ett par killar till är med säkerhet me!! de blir kanske inte lika långt som vi brukar åka (italien via alperna) men en sväng runt siljan eller nått annat vore kul!! :tummenupp

Åkte Siljan runt med b*l häromåret och det kan jag verkligen rekommendera. Fast med hoj alltså. Det finns många fina campingar och stugbyar, varav många bjuder på saker och ting för hojåkare. Sänglinnen etc vilket är perfekt så man slipper släpa med det.

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
är det för längt om man kör en sväng till norge och tar färga därifrån ner till norra danmark, o sen ner till köpenhamn, dom lär ha god öl i danmark ju!!! å sen drar vi över till skåne. österlen är fint och har härliga vägar:tummenupp
på hemvägen paserar vi kalmar västervi och innan söderköping svänger vi vänster in på en krokig väg men lite korta färgeturer som leder oss upp mot kolmården hehe nu är vi nästan hemma!!!:D

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Nu börjar vi komma någon vart. Det börjar till och med att dyka upp förslag.

Jag föreslår, till att börja med, att vi siktar in oss på att köra den första testrepan en helgkörning i mitten av April.

Helgen före Valborg 2007-04-21 – 2007-04-22 är mitt förslag.

Jonny trajja skrev:
2542372 är det för längt om man kör en sväng till norge och tar färga därifrån ner till norra danmark, o sen ner till köpenhamn, dom lär ha god öl i danmark ju!!! å sen drar vi över till skåne. österlen är fint och har härliga vägar:tummenupp
på hemvägen paserar vi kalmar västervi och innan söderköping svänger vi vänster in på en krokig väg men lite korta färgeturer som leder oss upp mot kolmården hehe nu är vi nästan hemma!!!:D

Tja.. om vi håller stummt dygnet runt så kanske man hinner tillbaka till jobbet på måndag morgon:yoparty

Last edited:

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Låter ju kanon skoj men jag undrar hur skön duken är att åka så långt med, utan kåpor och så!

Hur många tror ni rimligen att man skulle bli på en sån sväng? 10-15 hojar?

//Lundberg

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Lundberg skrev:
2542577 Låter ju kanon skoj men jag undrar hur skön duken är att åka så långt med, utan kåpor och så!

//Lundberg

Kåpor, det är väl det som skiljer männen från mössen? Vi fegisar kör med kåpor.:1pajas

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Lundberg skrev:
2542577
//Lundberg

Skall det hela funka så måste deltagren själv fixa själva boendet på övernattningsorten. Detta betyder att utfärdledaren inte på förhand vet hur många som dyker upp.

Utfärdsledaren har bara fixat kartor/GPS och har lärt sig vägen.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Ideér på projekt som jag hört/sett hittils:

Vättern/Vänern/Mälaren runt. (3 dagar skulle jag tro)
Siljan runt (2 -3 dagar ??)
T.o.r. någon ort (2 dagar)

Tidsestimaten bygger på att det tar c.a 2-3 ggr så lång tid att köra roliga vägar som effektiva vägar. Jag tycker det verkar vara så när jag har varit ute och kört. Det är ingen höjdare att behöva missa en massa coola vägar bara för att man inte tog till tillräckligt med tid.

Sen är ju en viktig del av tanken, att man i god tid talar om var vi övernattar, för att folk från annat håll skall kunna ansluta på kvällen vid 'Pelles Ölhak':fyllisar . Alla hojåkare bor ju inte i 08. (Vi 08:eek:r glömmer ibland bort det har ni kanske märkt:tungan)

Det vore kul om det uppstod en kultur av små miniträffar lite då och då.

Dawe

Guest
Finns väl några lång helger på våren om jag inte miss miner mig.
Resmål finns det gott om.
Varberg med stugor, restaurang och pub på stranden.
Gotland
Öland
Åland och vidare med små färjor över till finland. Sen färja från Åbo tillbaks.
Tallin
Norge
Sandviken

Tanken är ju att köra krokiga vägar så mycket som möjligt så kåpor är väl inget måste.
Se det som en helg med mycket hoj åka, skitsnack och lite fest.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bra att någon la upp tråden.

Jag är med. Hojåkning, bira och skitsnack är det jag är bäst på.

Klabbharpan

Skitsnack MC
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Yamaha R1
Skulle ju kunna vara kul med övernattning på ort där det finns lokala SH:are som kan visa lite roliga vägar. Då skulle man ju som avslutning innan skitsnack/bira kunna dra en repa utan packning på dessa.

Dawe

Guest
Kommer bli en jobbig vinter när man är så åk sugen så att man planerar sådant här på hösten:jisses

Jonny trajja

Medlem
Gick med
10 Sep 2004
Hoj
det verkar bli en hel del folk och det är så klart kul:) men det lär bli lite problem med boendet misstänker jag... det är nått att fundera på i vinter!
vinter ja!!! det känns jäkligt långt till våren just nu!

ps jag har en gissning!!! tror vi blir många som vill va med på dessa turer:D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...