Sportdäck i minusgrader?

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Köpt ett gäng begagnade supercorsa SC2 och tänkte montera ett set på hojen för att köra årets sista körning imorgon. Men så började jag fundera - hojen kommer stå i kallgarage i vinter, kan däcken ta skada av det? På depåstöd såklart. I så fall kanske det är bättre att skita i att lägga på nya däcken förrän till våren, och förvara dem inne i huset i värmen fram till dess?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
JA, AVRÅDES. Var på Michelinbandagen 31(?)/8 Gälleråsen.
På föreläsningen påpekades att Sport däck inte tål minusgrader. Gummit kan spricka. Michelin hade fått kassera 1000 däck som skickats med lastbil på vintern till Finland (!?).
Eventuellt var nedersta gränsen för lagring/användning redan +5C.
Och det finns en tråd här på SH som handlar just om sprickor i ett sportdäck.
Tror inte låg temperatur var med bland de förklaringar som räknades upp.

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Då blir det (tyvärr) att köra på pilot power sulorna imorgon då! Men då har jag i alla fall något att se fram emot i vår! :tummenupp

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Dom spricker inte bara genom att ligga i minus, dom måste hanteras hårt för att spricka.
Kasta av från en lastbil exempelvis, ligga på varandra och skumpa runt på ett lastbilsflak lär ju vara rätt elakt mot de understa i traven med eller använda dom.

Det går alldeles utmärkt att ha dom i minus, till och med köra dom om man är mjuk och försiktig tills man fått lite värme i dom, dock är det svårt att få värme och behålla den när det är minus, körde trots det till åsen 2009 med sc-däck på och det var 3minus när jag åkte hemifrån utan att det sprack.

Om de däremot förändras är en annan sak, har inte tänkt på det då de jag haft ute, säkert ett 40-tal däck genom åren, har jag antingen varit för långsam för att märka någon skillnad på(de första åren då jag köpte en trave beggat på hösten och körde hela nästa säsong på de) eller så ha jag förbrukat de redan på försäsongen då man är lite kantig och banan är allt annat än bra, dög till 1.10.0 på åsen iaf efter en vinter i ner mot minus27 som kallast.

Brukar ha 4-5 bak som är hyfsade och ett par fram ute i förrådet som jag kör upp på våren, i förrådet är det lika kallt som ute.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...