sporthoj kåpor.

kloffe2

Ny medlem
Gick med
20 Oct 2003
Ort
stockholm , sorunda
Hoj
fireblade -92
hej alla sport åkare.
idag fick jag min absolut störst o värst chock genom tiderna!!!!!!
var nere på ava mc och skulle köpa en liten sido kåpa till min gamla fireblade.
jag var berädd på ett orimligt pris!!! (500-600.)
men när grabben bakom disken tala om priset fick han upprepa det några gånger. trodde dolda kamran var där!!!
en liten sidokåpa i plast!! kostar tretusensexhundrakronor. (3600sek!!!!!)
jag fattar fortfarande ingenting!!!!!
detta är det absolut sjukaste jag har varit med om nån gång i mitt 43 åriga liv.
det finns ju absolut ingen logik i det sjuka höga priset!!!?????

lär er av detta o linda in era hojar i bommul!!
för ett stenskott kan bli en katastrof!!!!!

var bara tvungen att skriva o berätta va jag varit med om.
mvh janne kör fireblade 92.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Och ändå tycker folk att 6000:- för komplett (nyskick) originalset inkl skärm och kåpglas är dyrt... :3freak


ps. R6 kåpor finnes... KÖP! ds.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Jag tror att dom gör följande när dom ska bestämma priserna på reservdelar till hojarna. Först har dom alla grejerna liggande på en bänk, och prislappar med olika priser liggande på en bänk bredvid. Sen super dom sig redigt fulla, släcker ner rummet och så på med ögonbindel och så får den som är fullast ta en lapp och gå och klistra på en del. Sen fortsätter dom så tills allt är märkt. Eller så kan det vara så att dom sitter i sitt feta kontor och skrattar och har vadslagning. "-Hörni grabbar, jag sätter 1000 spänn på att om vi tar 3000 kr för den här lilla plastskiten så kommer dom idioterna ändå att betala utan att klaga." "-Håhåhåhå din gamle toker, nu har du nog tagit dig vatten över huvet. Så dumma kan dom väl ändå inte vara!?" "-Kom igen! 1000 spänn.. får jag 1000 spänn?"
 

MulleMuck

Cepe med megafon
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Växjö
Hoj
Yamaha TZR -99
kloffe2 skrev:
en liten sidokåpa i plast!! kostar tretusensexhundrakronor. (3600sek!!!!!)
jag fattar fortfarande ingenting!!!!!
detta är det absolut sjukaste jag har varit med om nån gång i mitt 43 åriga liv.
det finns ju absolut ingen logik i det sjuka höga priset!!!?????

Vad är det du inte förstår?
Jag tycker det är fullt logiskt att dom tar svinpriser för nånting som garanterat går sönder om man vurpar/välter/får ett stenskott på/med.
 

IRON MAN

Daniel-#99 Rookie600
Gick med
24 Mar 2003
Ort
GÖTEBORG
Hoj
R6 SuperSport
detta är det absolut sjukaste jag har varit med om nån gång i mitt 43 åriga liv.

:rofl :rofl :rofl 43år hahaha Gubbe :pannkyss
 

Mr Hyde

Guest
Sjukast av allt är väl att ingen plastfirma gjuter kopier av kåpseten och säljer. Måste finnas utrymme för god förtjänst.
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
hojdelar i detta landet är sjuuuuukt dyra. beror nog på att det bara är försäkringsbolag som handlar. en sidokåpa till en gixxer kostar 7-8 tusen, kåpstativet 3600, fotpinnen till passageraren kostar 1700. ingen jävla logik alls. inte konstigt att vagnskadan kostar dineros. hade en kompis som tappade sin hoj i garaget, skador för över 40000, och då snackar vi smått skit, det skulle bli inlösen då hojen var värd mindre. vilket slöseri :arsele
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mr Hyde skrev:
Sjukast av allt är väl att ingen plastfirma gjuter kopier av kåpseten och säljer. Måste finnas utrymme för god förtjänst.

Att ingen gör det har jag full förståelse för, då japsarna patentskyddar allt!

Det går inte att tillverka och sälja en pryl som ser ut som orginal och passar på orginalfästena, möjligen om man tillverkar en kåpa som ser orginal ut, men som man INTE fäster i orginalfästena.

Alternativt gjuter upp en snygg sidokåpa fast med annan form (t.e.x ett fejkat luftintag eller en större/mindre kåpa) och säljer paret för hälften av vad en orginal kostar, det har dom gjort på moppesidan med kåpor till t.e.x Yamaha och Honda.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
GuW skrev:
Att ingen gör det har jag full förståelse för, då japsarna patentskyddar allt!

Det går inte att tillverka och sälja en pryl som ser ut som orginal och passar på orginalfästena, möjligen om man tillverkar en kåpa som ser orginal ut, men som man INTE fäster i orginalfästena.

Alternativt gjuter upp en snygg sidokåpa fast med annan form (t.e.x ett fejkat luftintag eller en större/mindre kåpa) och säljer paret för hälften av vad en orginal kostar, det har dom gjort på moppesidan med kåpor till t.e.x Yamaha och Honda.


Hallå eller?
hur förklarar du då att Acerbis,Ufo,Technosel m.fl. tillverkar och säljer original-lik plast som sitter i samma fäste som original och i samma färg som original till samtliga på marknaden förekommande motocrossmodeller?

Jag tror din teori är gravt felaktig, enligt ditt resonemang skulle mc-tillverkarna stämt arselet av ovan nämnda plasttillverkare för länge sedan.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
UrbanTiger skrev:
Vill du ha kopierade plastdelar på din hoj när det ska repareras ?

Ja vem bryr sig? Det ska se schysst ut det är huvudsaken. Om det kan ge mig en bra premie istället så varför inte. Speciellt om jag haft en 10 år gammal hoj...
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
GIXxXER skrev:
hade en kompis som tappade sin hoj i garaget, skador för över 40000, och då snackar vi smått skit, det skulle bli inlösen då hojen var värd mindre. vilket slöseri :arsele
Det var däremot i magstarkaste laget :brinnerup
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
UrbanTiger skrev:
Kan det bero på att det är Acerbis som levererar plasten till hojfabrikanterna :va
Miljöregler gör att det är besväligt att producera såna volymer av infärgade plastdetaljer i vissa länder.

Om det skulle varaså att acerbis gör all originalplast i världen till crosshojar, hur förklarar man då att det finns andra pirattillverkare (ufo, technosel, polisport m.fl.) ?

Resonemanget att det skulle vara mönsterskyddat anser jag vara rent dravel, inom bilindustrin kryllar det av piratgrejor.

Troligaste förklaringen till att det inte finns mycket piratplast till sporthojar(förutom crashkåpor i glasfiber) är att det inte går åt speciellt mycket kåpor på ett år jämfört med crosshojar som man byter plast på i tid och otid.(en ordenligt krashad sporthoj löses ju dessutom oftast in)
Verktyg för tillverkning av plast är SVINDYRT och kräver stora volymer för att det skall gå runt, kåpor till en sporthoj kräver relativt stora verktyg. Det är helt enkelt inte lönsamt.
Detta kan även vara en förklaring till att originalkåporna kostar flis, man föröker få betalt för den dyra investeringen då man trots allt inte tillverkar så mycket motorcyklar per år jämfört med bilar, dessutom har man jobbiga krav på ytfinish även på baksidan om den är synlig.
 
Last edited:

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Trollywood
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Pebl>> Äntligen någon som kommer i närheten av sanningen!

Ingen logik i höga priser?

Logiken är att det inte finns en marknad för tio lösa delar. Man producerar för att få ut kompletta cyklar på marknaden, utöver det så gör man vissa saker utanför det som ska produceras ihop till en hel cykel. Lagerhållning kostar pengar och man vill inte binda upp stora kapital i lager, speciellt inte om en ny modell lurar runt hörnet. Summan av det hela blir att delen som kostar 10 öre att producera kommer att kosta flera tusen när den har mognat på en hylla i Hotta Hejti i 20 år.

Att hela det systemet är orättvist mot oss entusiaster är tyvärr den bistra vardagen...
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
grejen är att tillverkarna tjänar så lite på hojarna så att dom måste ta igen det på dyra reservdelar :fakta
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top