Sporthojar förbjuds i USA?

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Tråd från Triumph675.net där en artikel från AMA (motsvarighet till SMC) tar upp
att http://www.iihs.org/ kommit fram till att det borde vara en bra ide att förbjuda sporthojar. Fast de har en rätt vid syn på vad som är en sporthoj, verkar vara det mesta som skall bort enl dem.:va
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
I USA dör ju lika många i MC-olyckor varje dag som i hela Sverige på hela året. Eller ja, det ser ju nästan ut så om man ska jämföra lite iaf. Fast de har oerhört många "squids" där borta som dör helt i onödan. Enligt mig så är det deras körkortssystem som inte fungerar. Vem som helst kan över dagen gå till DMV (deras vägverket) och få papper på att de får köra MC ... av vilken sort som helst. Inga begränsningar alls.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Enligt mig så är det deras körkortssystem som inte fungerar. Vem som helst kan över dagen gå till DMV (deras vägverket) och få papper på att de får köra MC ... av vilken sort som helst. Inga begränsningar alls.
Ap, ap, ap! Inte skylla på systemet! Det är sporthojarnas fel, inget annat! :mad:
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Hemsidan som det länkas till är inte ett officiellt forum för USA's regering utan kanske mer att jämföra med våra vänner på NTF här hemma.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
Hemsidan som det länkas till är inte ett officiellt forum för USA's regering utan kanske mer att jämföra med våra vänner på NTF här hemma.

Nu skrev jag inte att det var ett officiellt ställningstagande från USA's regering, men kanske borde lagt till att det var från en organisation som består utav representanter för försäkringsbolag (rätta mig gärna om det är fel) .

Men det gör ju inte det hela ointressant, snarare så att man kan jämföra det med den kampanj för regskylt fram som är aktuell här hemma i Sverige.

Edit:http://www.iihs.org/news/rss/pr091107.html
 
Last edited:

Dominator-Rocks

Guest
I USA dör ju lika många i MC-olyckor varje dag som i hela Sverige på hela året. Eller ja, det ser ju nästan ut så om man ska jämföra lite iaf. Fast de har oerhört många "squids" där borta som dör helt i onödan. Enligt mig så är det deras körkortssystem som inte fungerar. Vem som helst kan över dagen gå till DMV (deras vägverket) och få papper på att de får köra MC ... av vilken sort som helst. Inga begränsningar alls.

:fattartil
Ok det är därför alla dem här kraschklippen med sprillans nya knarrar kommer från USA
[YOUTUBE-ID]ZHqvlE7M3vc[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]Xiio4lqzGm8[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]jw4mDqh8nBI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]Ngnh12DK2iI&feature[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Det skulle altså motsvara ca 155 st döda på mc i Sverige

Betydligt högre dödsolyckor än vad vi har

Det bor ca 31 gånger fler i USA än sverige

4810/31= 155

Sen så kör de säkert mer mc än vad vi gör (bättre väder, billigare mm)
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Många stater i USA har ju inte ens krav att man behöver använda hjälm.. Så 4000 döda är väl lite ändå. :näsblod
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Många stater i USA har ju inte ens krav att man behöver använda hjälm.. Så 4000 döda är väl lite ändå. :näsblod

Läste man lite snabbt i rapporten så hade användningen av hjälm sjunkit från 73% till enastående 51%... Jag tycker det verkar fullkomligt logiskt att förbjuda sporthojar istället för hjälmkrav :3freak
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Läste man lite snabbt i rapporten så hade användningen av hjälm sjunkit från 73% till enastående 51%... Jag tycker det verkar fullkomligt logiskt att förbjuda sporthojar istället för hjälmkrav :3freak
Ett hjälmkrav skulle ju inkräkta på deras frihet. Det kan man inte acceptera. Därför så är det mycket bättre att förbjuda alla hojar som inte är amerikanska. :rolleyes:



(Har jag drömt, eller är det så att vissa stater i USA saknar hjälmkrav men har krav på att man måste ha skyddsglasögon då man kör mc? :va )
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Läste man lite snabbt i rapporten så hade användningen av hjälm sjunkit från 73% till enastående 51%... Jag tycker det verkar fullkomligt logiskt att förbjuda sporthojar istället för hjälmkrav :3freak

51 % använde godkända hjälmar, dvs folk sätter på sig snudd på vilka krukor som.

Men flera delstater (eller om det var countys) har inte hjälmkrav vilket även det är lite ... sådär.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top