Sporthojskurs vs. CSS?

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Hej.

Sitter nu och funderar på vad jag ska köra för bankörningar under året. Började med att köra bana förra året, och för att snabbt bli bättre (och dessutom få lägre försäkringspremie) gick jag SMC Sporthojskurser (alla fyra stegen) och hann dessutom med 6 andra bankörningar.

Fördelen med SMC:s kurser är ju att man för en massa bra tips och slipper komma på allt själv. På dessa talas det ju om California Superbike School (CSS) och tanken föddes hos mig att gå någon sån kurs. Och nu kommer vi till min fråga. En dag med CSS kostar 3600 kr, en Sporthojskurs (SHK) kostar 1150 kr. För samma pengar som den dag med CSS kan jag alltså gå tre SHK kurser och dessutom få pengar över till en Allmänhetens Kvällsavåkning på Falkenberg.

Spontant känner jag att jag förmodligen kan utvecklas mer av ytterligare SHK men kanske ännu mer av CSS, men att jag heller satsar på mer tid på bana. Dvs struntar i CSS i år.

Men är kanske CSS värt pengarna ändå? Är de kanske så mkt bättre att lära ut? Skulle gärna höra från någon som kört båda typerna av körningar.

/Henrik

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
1. Läs "A twist of the wrist 2"
2. Gör en plan för hur du ska utveckla din körning, planen ska naturligtvis kunna ändras efter resans gång men om du inte har en plan från början blir det svårt att veta vad du ska sträva efter
3. Fundera på vad 3600kr är i förhållande till övriga kostnader du har för att äga en modern sporthoj

Pengar på utbildning är en investering i dig själv som du kommer ha glädje av så länge som du kör hoj. Jag sitter hellre och kör en gammal billig R6a på gränsen av vad den klarar på banan än kryper runt på en ny GSZRRR med extra allt pga att jag inte hade råd med utbildning...

Om du gillar "A twist of the wrist 2" så rekommenderar jag definitivt att testa en dag med CSS.

/en som gått ett par SMC-kurser, 6 CSS-dagar, hållit snart 100 SMC-kurser och utbildar sig för att klara inträdesprovet som CSS-coach...

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Pengar på utbildning är en investering i dig själv som du kommer ha glädje av så länge som du kör hoj. Jag sitter hellre och kör en gammal billig R6a på gränsen av vad den klarar på banan än kryper runt på en ny GSZRRR med extra allt pga att jag inte hade råd med utbildning...

Om du gillar "A twist of the wrist 2" så rekommenderar jag definitivt att testa en dag med CSS.

/en som gått ett par SMC-kurser, 6 CSS-dagar, hållit snart 100 SMC-kurser och utbildar sig för att klara inträdesprovet som CSS-coach...

Tackar för svaret, håller med dig att utbildning ger mer än "bara" bra grejer, och kommer att strunta i att uppdatera hoj och i stället lägga slantarna på ännu mer bankörning. Ska ta och läsa nämda bok och sen fundera vidare.

Funderar dessutom på om jag inte haft dig som instruktör på Kinnekulle. (om du körde BMW under 2007?) Ett av de bättre minnena från körningar är ju när man ligger bakom en BMW som skrapar lite cylinderi kruvorna...visar ju ganska bra på att man kan köra förbannat fort (och säkert) på det mesta om man bara har kunskapen.

Får se vad pengarna räcker till, men med SMC-instruktör som gått CSS-kurser får man ju lite av deras idéer på köpet. Men ett är säkert, blir nog några dagara med utbildning i år med och inte bara "vanliga" bankörningar.

/Henrik

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Tackar för svaret, håller med dig att utbildning ger mer än "bara" bra grejer, och kommer att strunta i att uppdatera hoj och i stället lägga slantarna på ännu mer bankörning. Ska ta och läsa nämda bok och sen fundera vidare.

Funderar dessutom på om jag inte haft dig som instruktör på Kinnekulle. (om du körde BMW under 2007?) Ett av de bättre minnena från körningar är ju när man ligger bakom en BMW som skrapar lite cylinderi kruvorna...visar ju ganska bra på att man kan köra förbannat fort (och säkert) på det mesta om man bara har kunskapen.

Får se vad pengarna räcker till, men med SMC-instruktör som gått CSS-kurser får man ju lite av deras idéer på köpet. Men ett är säkert, blir nog några dagara med utbildning i år med och inte bara "vanliga" bankörningar.

/Henrik

Som du själv skriver så får du ut 3 sh kurser för samma pris som en css kurs,
Css är som mc-donalds. Dvs De serverar en meny. Menyn har fyra olika middagar. Steg 1-4. Varje middag innehåller förrät. Varmrät och efterrätt.
Rätten går ej att ändra på. Så när du går steg 1 får du lära dig tex gaskontrol.
Även om instruktören ser att du klara den bra.. men har en annan brist så kommer han inte att ta upp din brist... För det är gaskontroll som övas.
Dvs ingen anpassnig efter din nivå.
SH-kurserna har en större induviduell anpassning, Vet måna som idag säger att smc-kurserna håller css standard...
Jag själv går scc-kurserna... För jag tycker att de ger mig något. Proffsiga instruktörer...
SH-instruktörer är idiella.. Vi kör kurserna på ekonomisk förlust och får inget betalt för det.. Vi gör det för att det är förbannat skoj. Men vi är inte samma proffs som scc.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj

/Henrik

Var det en BMW så var det nog jag, är ingen annan SH-instruktör som är dum nog att köra en 150000kr hoj med prestanda som en 30000kr hoj...
I år kommer jag dock att följa mitt eget råd och köra en riktigt gammal, billig häck till förmån för att utbilda mig både som motorcyklist och instruktör.

Vad gäller likheten mellan CSS och SMC så är det egentligen samma saker man lär ut, det är mest metoderna som skiljer. Jag har svårt att se att någon i sverige kan slå Andy Ibbots grymma teorilektioner men å andra sidan så har vi inga instruktörer som är helproffs och jobbar med MotoGP-stjärnorna heller...

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Css är som mc-donalds. Dvs De serverar en meny. Menyn har fyra olika middagar. Steg 1-4. Varje middag innehåller förrät. Varmrät och efterrätt.
Rätten går ej att ändra på. Så när du går steg 1 får du lära dig tex gaskontrol.
Även om instruktören ser att du klara den bra.. men har en annan brist så kommer han inte att ta upp din brist... För det är gaskontroll som övas.
Dvs ingen anpassnig efter din nivå.

Då har du inte gått CSS level 4?
Jag körde ju en heldag level 4 med Johnny som personlig coach i somras och den var 100% individanpassad. Level 1-3 däremot har ett spikat schema pga att man vill att alla ska gå igenom vissa saker innan man individanpassar. Vi har som sagt olika koncept där men båda verkar funka rätt bra.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Då har du inte gått CSS level 4?
Jag körde ju en heldag level 4 med Johnny som personlig coach i somras och den var 100% individanpassad. Level 1-3 däremot har ett spikat schema pga att man vill att alla ska gå igenom vissa saker innan man individanpassar. Vi har som sagt olika koncept där men båda verkar funka rätt bra.

Nope inte kört steg 4 ännu..
Och jag vet att det är personlig coachning.. Var med på banan när du körde din. remember.. Var väll 8 hojar på banan samtidigt..
4 deltagare och 4 instruktörer..
Du åkte hem med trasig hoj.. och jag var snabbar än du ;)

ASG..

Ok.. ska rätta mig lite då..
Steg 1-3. Meny då.. Steg 4 personlig coaching.. precis som SH kurserna.
Försökte säga samma sak du förtydligade Josef..
För min del så skulle jag varit ruskigt besviken om jag betalt fullt pris för css.. Har bara gått steg 1. Enda kommentaren jag fick på hela dagen är.. Det ser bra ut! Och " You sweeds like to lean.,,, ;)
Kommer gå steg 2 och 3 i sommar...
Som jag sa.. instruktörerena i css är profs... Vi är amatörer... Dock amatörer som ger jävligt mycket mer än vad css gör i allra helst i steg 1 och 2.
Om det är på gott eller ont.. Det är ju en fråga.. Personligen tycker jag att det är på gott... SH-kurserna håller en mycket god kvalitet.. Och är ruskigt prisvärda. CSS höll också hög kvalitet.. Kravet dock att man måste gå steg 1 före steg 2 gör att de som gått flera sh kurser inte kommer få ut speciellt mycket från steg 1 tex...
Dock när man väl går steg 4 css så kommer det ge mycket.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Var väll 8 hojar på banan samtidigt..
4 deltagare och 4 instruktörer..
Du åkte hem med trasig hoj.. och jag var snabbar än du ;)
Ja, den hojen gillade inte mig. Trisst för jag gillade den skarpt.
Du var snabbare men vem tror du lärde sig mest? ;)

Enda kommentaren jag fick på hela dagen är.. Det ser bra ut! Och " You sweeds like to lean.,,, ;)

Fy fan vilken usel coach, jag skulle ha klagat. Jag fick ut mycket av att gå steg 1 trots att det egentligen inte innehöll något jag inte redan vet...

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Som jag sa.. instruktörerena i css är profs... Vi är amatörer... Dock amatörer som ger jävligt mycket mer än vad css gör i allra helst i steg 1 och 2.
Om det är på gott eller ont.. Det är ju en fråga.. Personligen tycker jag att det är på gott... SH-kurserna håller en mycket god kvalitet.. Och är ruskigt prisvärda. CSS höll också hög kvalitet.. Kravet dock att man måste gå steg 1 före steg 2 gör att de som gått flera sh kurser inte kommer få ut speciellt mycket från steg 1 tex...
Dock när man väl går steg 4 css så kommer det ge mycket.

Tackar för era svar, skönt att få svar av folk som verkar ha gedigen erfarenhet av det som diskuteras. Efter att att läst era inlägg så tror jag faktiskt tar och hoppar CSS i år och tar och kör några SH-kurser istället, hade ju faktiskt sådan tur att när jag körde steg 2-3 så var vi ju typ 10 elever på banan samtidigt, och när jag gick nivå 4 var jag ensam elev till en instruktör, och då utvecklas man ju med ganska raskt tempo, kanske får se någon av er som instruktör på någon kurs i år då.

/Henrik

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...