Sportig "långkörare" för stelbent Långben

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Det kan te sig så att jag får väldigt mycket tid över i höst. Då har jag planer på att ta en sväng ner till Alperna och kanske också medelhavet.

Min CBR 600 från -97 har varit mig trogen i snart tre säsonger, men för att vara helt ärlig känns den inte optimal för min långa kropp.

Jag är 1,84 och ungefär ungefär lika vig och smidig som en elefant i en porslinsaffär.

Jag säker nu en mc, helst av typen sport, som inte får mig att vilja kapa av benen efter 30 mils körning bara för att få smärtan att försvinna.

Budget: 50 000:-

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Hoj
R1 -05
Yamaha Thunderace 1000cc el ZX9R är riktiga långfärdslok men med sportig karaktär för roliga kortturer också för de flesta. Nästa steg är ZX12/Hayabusa dock tyngre och mindre svängvänliga.
Själv ägde jag en TL1000S för 10 år sen som jag var i Italien. Perfekt.

Som parentes kan jag säga att jag gjorde 2 st 95 mils dagsetapper i år på R1. Det går men en kort bensträck behöver mina knän (dom är 45 år) efter 70-80 minuter. Gäller mer eller mindre oavsett fart.

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
CBR 1000f en alldeles mycket trevlig hoj att äga/köra mycket hoj för pengarna.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
VFR skall vara riktigt bra för längre och vara en mycket bra kombination av sport och touring.

allt enligt hörsägen självklart

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Det du drömmer om är en Honda CBR 1100XX Super Blackbird. Är den lite för maffig så välj VFR. Dessa hojar är bland det bästa man kan ha i sporttouringsegmentet.

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Har själv en Blackbird som jag är supernöjd med, man sitter som en kung på den och den går som ett skollat troll med eld i röven.

VFRen är sjukt snygg och jag är själv lite inne på en sådan, får se hur det blir till nästa säsong.

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Superduke är svaret på alla frågor. Finns många som tourat och trivts riktigt bra. Du behöver bara en köpa till en touring ruta. För 05-06 modellerna som är din prisklass så behöver du bygga en egen och sätta dit dock.

Det är ju en hoj du kan behålla efteråt också som du kommer trivas med.

Blomkvist1986

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2011
Hoj
Honda VTR1000f
Provkör en Honda VTR 1000f. Själv trivs jag bättre med V-twin än radfyra och sitter riktigt bekvämt på min, är 185cm lång. De är lite törstiga men när jag "touringåkt" med min så har den varit ganska snål.

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Hoj
Aprilia rs 125 06
184 cm är väll genomsnitts längden för män nuförtiden?

Trodde att långben betydde 2 meter eller nått :p

Själv har man passerat 190 cm. :yoparty

Hur är det att köra dessa monster som suzuki hayabusa och honda cbr blackbird? Förbrukar mycket bensin?

Last edited:

Couraga

Optimistisk pessimist
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
Honda CBR 600 -97
Det du drömmer om är en Honda CBR 1100XX Super Blackbird. Är den lite för maffig så välj VFR. Dessa hojar är bland det bästa man kan ha i sporttouringsegmentet.

En VFR 800 -02 känns precis som den hojen jag vill ha. Frågan är bara hur bra man sitter på den. Får försöka få tag i en på någon mc-butik så man kan provköra. :tummenupp

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Som parentes kan jag säga att jag gjorde 2 st 95 mils dagsetapper i år på R1. Det går men en kort bensträck behöver mina knän (dom är 45 år) efter 70-80 minuter. Gäller mer eller mindre oavsett fart.

Säger bara en sak... fy fasiken....respekt alltså.......

Nibla

Buse
Gick med
24 Mar 2011
Hoj
GSXR 750 k7
Jag körde ca 150 mil på min zx9r för någon vecka sedan och det gick galant. Vardera sträcka på ca 30-40 mil. Jag är 1,88 och lagom stel sådär :)

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Slår oxå ett slag för VFR 800 men ett tips är att inte provköra ZZR, Blackbird eller Hayabusa innan då du kommer tycka den är slö som en snigel!
Körde min ZZR 107 mil på 11 timmar och kände mig fruktansvärt fräsch och pigg i kroppen :)
(btw ät också 184 cm)

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Beror väl i allra högsta grad vart längden sitter.. i benen eller i överkroppen..
/189cm

Cosmo

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM
Jag kom precis hem från en europa-runda på ca 600 mil. Åkte runt på en Suzuki RF900. Jag är själv 190 lång.
Funkade fint från andra dagen. Första långkörardagen är alltid jobbig om det ska vara någorlunda sportigt. Jag snittade ca 11 timmar per dag i sadeln på mer eller mindre krokiga och fina vägar.

MasterMas

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2009
Hoj
Triumph sprint ST -10, Yamaha MT-09 -14
Många rekommenderar hojen de själva har, så jag tänkte göra samma :tummenupp.
Triumph Sprint ST funkar bra på långkörning och har en mycket trevlig motor med kraft nog åt mig i alla fall.

Hittade en -05 på blocket lite över din budget (men äldre och billigare finns).
http://www.blocket.se/dalarna/Triumph_sprint_st_1050_34990011.htm

Är ju mer sporttouring än sport, men är kanske ändå något för dig att kolla på.

Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Hoj
R1250GSA
BMW K1200S torde vara ett tämligen bekvämt alternativ av typen sportig. Kanske svårt att hitta för 50k dock.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln