Sportluftfilter

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
Tjena, jag har ett sportluftfilter hemma liggandes (nytt) hade tänkt att sätta på det på min mito. Är medveten om att jag måste bestycka om förgasaren då, men det räcker väl med att gå upp i munstycke behöver väl inte flytta upp nålen också? elelr vad är bäst att göra med förgasaren? och vad är det för fördelar med sportluft filter förutom ljudet om förgasaren är rätt instält till filtret? Mvh Johan :)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Byt huvudmunstycke, sen märker du om du måste joddla med nålen.

Nej det finns inga andra fördelar än insugsljudet :3freak
 

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Ort
vimmerby
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Vadå finns de ingen annan fördel än annat ljud bara när man använder sig av ett koniskt luftfilter? Min bror köpte ett till sin moped och sa att det skulle ge jättelite extrakrut. Men det är alltså inte sant?
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Ljunghusen skrev:
Byt huvudmunstycke, sen märker du om du måste joddla med nålen.

Nej det finns inga andra fördelar än insugsljudet :3freak


kan du ju inte svara på bara sådär... vissa kan det ju ge effekt på det beror ju på hur illa orginal är
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Sålänge den inte är strypt i luftburken ger det ingen effekt. Och hur många 125or är det?

Orginalburken räcker gott och väl till 30% mer effekt än standard, över lag.
 

God_Of_Aprilia

Bakhjuls åka eller inte åka alls
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Östervåla
Hoj
Suzuki RM125 98 - KTM 200 EXC 00(såld) - Aprilia AF1 Sport 90(stulen)
Mitt K&N filter från en H-D för 800kr gjorde ingen skildnad i effekt. bara ett as grymt insugsljud.
 

Padde

Bacon och ägglikör
Gick med
12 Sep 2003
Ort
-
Hoj
-
Iprencip alla original burkar är avstämda för motorn både original i sverige (11kw) och avstrypta.

Att byta till koniskt utan att ha en duktigt trimmad 125cc (mer än effektrör och annan cylle) gör ingen nytta. Bara ljud.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
den svarar snabbare på gas och du får lite bättre register.. ingen högre toppeffekt dock.
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
Nytt filter...

Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...
 

gasgas_johan

Full Fart Spar Tid
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Nu: Cagiva Mito Evo Haft: GasGas sm och Aprilia Rs
Freerider88 skrev:
Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...

Min polare hade nått Liknande på sin moppe :kocko .. han hadet ett rör från avgasröret till luft filtret.. dem sa att det var katalysotor eller avgasrenare av nått slag.. den drog han bort gick skit bra behöver inte den :yoparty :yoparty
 

Freerider88

Ligist som vill mycket men vågar lite
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Sollentuna
Hoj
SV650s, Oreggad supersnabb Yamaha DT 125
gasgas_johan skrev:
Min polare hade nått Liknande på sin moppe :kocko .. han hadet ett rör från avgasröret till luft filtret.. dem sa att det var katalysotor eller avgasrenare av nått slag.. den drog han bort gick skit bra behöver inte den :yoparty :yoparty


Får testa, om den går skit år det bara trycka dit den me en slangklämma :tummenupp
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är till återledning av avgaser

Ger lägre soppaförbrukning, och ibland lägre effekt

Bara rycka loss
 

Petter89

Petter
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
lättviktare
.

kapar tråden orkar inte starta ny hur får jag min rs att låta bättre har ett trim rör på måste jag slita ut isoleringen i den eller vad gäller?
 

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Kalmar
Hoj
CBR 900RR Fighter
God_Of_Aprilia skrev:
Mitt K&N filter från en H-D för 800kr gjorde ingen skildnad i effekt. bara ett as grymt insugsljud.

jag har ett GSXR 750 -94 K&N filter och insugsljudet är öronbedövande. kör jag sträckor över 4 mil i ett streck så känns det inge bra i huvudet efteråt.. :tungan
 

pastillen

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki ts125r
Freerider88 skrev:
Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...

Det röret är till, precis som på bilar, att tillföra syre till avgaserna för att efterbränna dem och ge en lägre halt av föroreningar i avgaserna.
 
Last edited:

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Freerider88 skrev:
Har en Rs 125 och är jäkligt taggad på bättre ljud med ett koniskt filter...
Men när jag kollar på min nuvarande luftburk går det in en slang som kommer från avgasröret,
spelar det nån roll om man tar bort den för det finns väl inget hål i konfiltret man kan stoppa in den i...


På mitt originalrör var det samma sak.
När jag kapade röret och tog ur strypningarna så svetsade jag igen det hålet, monterade loss den saken som slangarna går till (silvrig) och drog i en bult i hålet som blev i luftburken.

Funkar kalas.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top