Sportswashing

Är det okej att MotoGP hjälper stater som inte respekterar mänskliga rättigheter att ljuga?

• Nej, men jag tittar ändå.

Votes: 8 42.1%
  • Nej och därför tittar jag inte.

Votes: 6 31.6%
  • Nej och därför överväger jag att sluta titta.

Votes: 2 10.5%
  • Ja, det är okej.

Votes: 0 0.0%
  • Varken eller – jag bryr mig inte.

Votes: 3 15.8%

• Antal röstningar
    19

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Ifall du tillhör dem som tittar på MotoGP har du kunnat lägga märke till att både kommentatorer, förare och andra vars röster hörs i de officiella sändningarna från evenemangen, enbart talar i positiva ordalag om det land som man råkar sända ifrån. Och det är sannerligen inte vilka länder som helst. Vart tredje evenemang under 2023 års säsong sänds från en diktatur eller skurkstat där oppositionella kan få sitt huvud avhugget, ministrar och tjänstemän gärna tar emot mutor och där tortyr praktiseras regelmässigt mot vem som helst som staten frihetsberövar. Med diktatorerna (och skurkarna i kostym) har det privatägda bolag som producerar MotoGP tecknat extremt lukrativa avtal. De fakturerar miljontals Euro i arvode varje gång som de producerar en bisarrt positivt vinklad sändning med sina högljudda motorcyklar, färgstarka skinnställ, coola förare och snygga tjejer från en anläggning som diktatorns slavar smäller ihop under gräsliga arbetsförhållanden. Två av tre evenemang under 2023 års säsong kommer att sändas från andra länder – som Frankrike, Spanien, Tyskland, Japan, Nederländerna, Storbritannien, Italien, Österrike – vars politiker och lagar har stora likheter med hur vi har det i Sverige. Men alltså knappast av etiska skäl, utan för att det går att tjäna stora pengar på högljudda motorcykeltävlingar även där. Min uppfattning av att de tillskott (förutom Finland) av länder som man sänder MotoGP-evenemang ifrån under de senaste åren, helt enkelt sammanfaller med attraktiva ekonomiska möjligheter för bolaget som producerar MotoGP. Ifall de som attesterar bolagets faktura i Kazakstan, Qatar, Thailand och Malaysia gör det med nöjda miner, innebär det att den vinklade sändningen slussade ytterligare miljoner US-dollar till diktatorns och en handfull av hans mäns sköna konton på Caymanöarna. Alltså fullständig cynism som förstås verkar ha väldigt lite att göra med Marquez, Binder, Acosta och Muñoz (nya Moto3-stjärnskottet). För att förhindra att gräslig behandling av människor skulle strypa detta tillflöde av sköna miljoner, läser man regelbundet uppmaningar om att inte blanda ihop politik och idrott. Men det här är ju just sammanblandningar mellan politik och idrott – och inte i syfte att komma till rätta med förtryck i dessa länder, utan för att berika några få redan upphöjda och privilegierade. För egen del tycker jag det är svårt att praktisera funktionell dumhet för att se de här tävlingarna med någon behållning. Av samma skäl kommer jag aldrig befinna mig i Thailand och låtsas som att jag inte vet att barn säljer sex till mänskliga monster några stenkast från min solstol. En del tycker kanske att det jag beskriver motsvarar överdriven principfasthet som man inte kan avkräva omedvetna vanliga människor. Andra vill bete sig i enlighet med kända missförhållanden och aktivt undvika att gynna diktatorer och ”snakes in suites”. Hur förhåller du dig till den här sammanblandningen av motorcykelracing och aktiv praktik av mänskligt förtryck?
Skärmavbild 2022-11-10 kl. 19.48.23.png7502D980-9598-4D24-96C8-26980A7D03D5_w650_r1_s.jpgSkärmavbild 2022-11-10 kl. 19.48.01.png

Last edited:

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Hoj
BMW
Angående ämnet i tråden och fotboll, som J-mark inkluderar i sitt inlägg här ovan (från DN 2022-11-13). Någon som någonsin har hört en förare uttrycka en åsikt i frågan inför säsongens första race? Kanske hade samtliga valt ett av de två sista svarsalternativen i pollen i den här trådstarten.Skärmavbild 2022-11-13 kl. 23.48.56.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man kan väl möjligen gissa att folk som håller på med sport på denna nivå helt enkelt inte bryr sig. Det är för mycket pengar för att käfta kanske.
Noterar att Zlatan har Emirates på tröjan, inte vackert det heller.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"Pengar luktar inte"

Ingenstans är det tydligare än inom idrotten.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Pengar luktar inte"

Ingenstans är det tydligare än inom idrotten.
Möjligen inom politiken. ?
Många politiker i Europa som pekar finger åt fotbollen samtidigt som man med mössan i handen står och vill köpa olja och gas av samma Qatar...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Möjligen inom politiken. ?
Många politiker i Europa som pekar finger åt fotbollen samtidigt som man med mössan i handen står och vill köpa olja och gas av samma Qatar...

Fast i fallet med putler tycker jag dom skötte sig hyfsat, det var väl bara den össtyska kärringen som ville köpa gas, men det löste sig ju snabbt när det blev punka på ledningen...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
USA's fotbollslag genomförde sin presskonferens med stora regnbågs-emblem bakom sig.
Kudos att stå upp för det man tror på tycker jag.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Vad tror man på om man har en regnbågsflagga?
Det vet vi nog båda två. ;)
Man står upp för LGBTQ-rättigheter och tycker det är idiotiskt att förbjuda homosexualitet som man gjort i Qatar.
OBS! Inget citat utan en tolkning från presskonferensen jag såg.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är det "vänsterpolitik" att tycka att folk själva ska få välja vem man vill vara med?

Och en följdfråga ifall du mot förmodan skulle svara ja på ovanstående, är du dum i huvudet?
Nej på båda, men pride är en vänsterorganisation, du som är så smart kanske har hört det förut?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Okej, det har jag inte sett, trodde inte ens de fick komma på Pride

Nejdå, dom får komma, alla utom SD är välkomna, men jag vet flera som avstår för att det har blivit ett vänsterspektakel, vilket ger en feedbackloop till ditt påstående...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nejdå, dom får komma, alla utom SD är välkomna, men jag vet flera som avstår för att det har blivit ett vänsterspektakel, vilket ger en feedbackloop till ditt påstående...
MED får inte heller komma, deras partiledare är homosexuell. Just sayin'

Hur som helst är det en politisk organisation och de har dessutom för många pedofilkopplingar för att falla mig i smaken. Vidare har de som alla intresseorganisationer som redan uppnått sitt mål spårat ur och börjar syssla med allt möjligt.

Men det kanske inte var en pride tråd detta, Fotbolls -vm börjar på söndag, det blir kul i alla fall.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka