Klosse
Gudomlig sporthojare
Ifall du tillhör dem som tittar på MotoGP har du kunnat lägga märke till att både kommentatorer, förare och andra vars röster hörs i de officiella sändningarna från evenemangen, enbart talar i positiva ordalag om det land som man råkar sända ifrån. Och det är sannerligen inte vilka länder som helst. Vart tredje evenemang under 2023 års säsong sänds från en diktatur eller skurkstat där oppositionella kan få sitt huvud avhugget, ministrar och tjänstemän gärna tar emot mutor och där tortyr praktiseras regelmässigt mot vem som helst som staten frihetsberövar. Med diktatorerna (och skurkarna i kostym) har det privatägda bolag som producerar MotoGP tecknat extremt lukrativa avtal. De fakturerar miljontals Euro i arvode varje gång som de producerar en bisarrt positivt vinklad sändning med sina högljudda motorcyklar, färgstarka skinnställ, coola förare och snygga tjejer från en anläggning som diktatorns slavar smäller ihop under gräsliga arbetsförhållanden. Två av tre evenemang under 2023 års säsong kommer att sändas från andra länder – som Frankrike, Spanien, Tyskland, Japan, Nederländerna, Storbritannien, Italien, Österrike – vars politiker och lagar har stora likheter med hur vi har det i Sverige. Men alltså knappast av etiska skäl, utan för att det går att tjäna stora pengar på högljudda motorcykeltävlingar även där. Min uppfattning av att de tillskott (förutom Finland) av länder som man sänder MotoGP-evenemang ifrån under de senaste åren, helt enkelt sammanfaller med attraktiva ekonomiska möjligheter för bolaget som producerar MotoGP. Ifall de som attesterar bolagets faktura i Kazakstan, Qatar, Thailand och Malaysia gör det med nöjda miner, innebär det att den vinklade sändningen slussade ytterligare miljoner US-dollar till diktatorns och en handfull av hans mäns sköna konton på Caymanöarna. Alltså fullständig cynism som förstås verkar ha väldigt lite att göra med Marquez, Binder, Acosta och Muñoz (nya Moto3-stjärnskottet). För att förhindra att gräslig behandling av människor skulle strypa detta tillflöde av sköna miljoner, läser man regelbundet uppmaningar om att inte blanda ihop politik och idrott. Men det här är ju just sammanblandningar mellan politik och idrott – och inte i syfte att komma till rätta med förtryck i dessa länder, utan för att berika några få redan upphöjda och privilegierade. För egen del tycker jag det är svårt att praktisera funktionell dumhet för att se de här tävlingarna med någon behållning. Av samma skäl kommer jag aldrig befinna mig i Thailand och låtsas som att jag inte vet att barn säljer sex till mänskliga monster några stenkast från min solstol. En del tycker kanske att det jag beskriver motsvarar överdriven principfasthet som man inte kan avkräva omedvetna vanliga människor. Andra vill bete sig i enlighet med kända missförhållanden och aktivt undvika att gynna diktatorer och ”snakes in suites”. Hur förhåller du dig till den här sammanblandningen av motorcykelracing och aktiv praktik av mänskligt förtryck?
Last edited: