Sporttouring-hojar?

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Suzuki GSX1250FA-10, KTM 625SXC-04, REX Fleetmaster-53
Tjo. Varför är det så svårt att hitta tester av sporttouringhojar? Alltså av duell-typ där man ställer hojarna mot varann. Alla tester verkar ju vara antingen om sporthojar eller rena touringhojar...
Har själv nosat lite på kawasaki z1000sx och suzuki gsx1250fa. Honda vfr1200 verkar också vara i samma segment. Vad finns det fler för hojar i samma genre?

EDIT: Såg nu att MC Nytt testar z1000sx, gsx1250fa och triumph sprint gt i senaste numret. Länk: http://www.mcnytt.se/tidningen/aktuellt_nummer/812-senaste-numret-22

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Bike testade dessa två och några andra i förra eller om det var förr-förra numret.

Z1000SX vann på helheten, speciellt bästa motorkarraktären.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har läst åtminstone två sådana tester under året, så nog görs de. Tyvärr helt oerhört dåligt minne så kan inte såhär på rak arm hänvisa till något. Kan försöka komma ihåg att bläddra igenom tidningarna därhemma efter jobbet.
Däremot finns det ju rätt många sporttourers som inte får komma till i de testerna.

Skillnaden mellan GSX1250 och Z1000SX är att SXen har lite mer effekt, väger lite mindre (Typ 20-30 kg) och SXen uppför sig mer sportigt. GSXen är å andra sidan stabilare och skönare för en eventuell passagerare.
Jag som är lång upplever att jag får mer fartvind i bröstet på GSXen än på SXen, även om jag inte utnyttjar att SXens ruta är ställbar (GSXen har en fast vindruta), och bara kör den i lägsta läget. SXen har en lite mer framåtlutad körställning med.
GSX känns mer tourer, SX känns mer sport, om man jämför de två med varandra.

Last edited:

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Tycker det har blivit lite av en trend att skaffa tourer om man planerar en mc semester eller dylikt en bit framöver. fan, vad är det för roligt att sitta som i en bil när man väl är ute med hojen? :arsele Det ska ju kännas att man är ute å åker!

ingen pik mot dig ts, vet inte dina intentioner! Det var mer en överlag fundering av mig. :hihi

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tycker det har blivit lite av en trend att skaffa tourer om man planerar en mc semester eller dylikt en bit framöver. fan, vad är det för roligt att sitta som i en bil när man väl är ute med hojen? :arsele Det ska ju kännas att man är ute å åker!

ingen pik mot dig ts, vet inte dina intentioner! Det var mer en överlag fundering av mig. :hihi

För min del skaffade jag en sporttourer för att den bäst uppfyller vad jag använder hojen till. DVS en hel del sportig körning på småvägar, en hel del turer på uppåt 50 mil och jobbpendling inne i "stan". De nyare sporttourerhojarna är inga stora och trötta ök, och jag har inga problem med att hänga på rena sporthojar som fireblade eller gixxer, sålänge det inte är toppfart då. Med bonusen att jag sitter bekvämt. ;)

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Jag är inne på samma spår som dig Ulvhamne om varför just en sån hoj nog skulle passa mig. Dessutom är det ju lägre försäkring på en tourer än en sport.
Jag har inte sett några duelltester, men jag har bara läst Bike och kollat på nätet. Enligt era beskrivningar lutar det åt att en Gsx passar mig bäst då långfärder med cheyen på bönpallen är tanken. Dessutom är den lite billigare också :)

Skulle dock vara intressant att läsa ett stortest av samtliga märkens sporttourers!

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
För min del skaffade jag en sporttourer för att den bäst uppfyller vad jag använder hojen till. DVS en hel del sportig körning på småvägar, en hel del turer på uppåt 50 mil och jobbpendling inne i "stan". De nyare sporttourerhojarna är inga stora och trötta ök, och jag har inga problem med att hänga på rena sporthojar som fireblade eller gixxer, sålänge det inte är toppfart då. Med bonusen att jag sitter bekvämt. ;)

Aaa precis, var dock lite otydlig. Jag syftade mer på 1200 gs etc och inte z1000 och z1000 sx. Dom är ju skitfina hojar som bjuder upp till aktiv körning! Min bror har en vanlig z1000 och dom är fan fantastiskt sköna att köra. man sitter som på en tron. :fakta

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Hoj
KTM 890 r-2022
389.jpg De här var min SportTouring hoj på Europa resan. :tummenupp (Annan Styrkrona Med Superbike styre) Satt som en kung. körde 750 mil i europa på den. :)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag är inne på samma spår som dig Ulvhamne om varför just en sån hoj nog skulle passa mig. Dessutom är det ju lägre försäkring på en tourer än en sport.
Jag har inte sett några duelltester, men jag har bara läst Bike och kollat på nätet. Enligt era beskrivningar lutar det åt att en Gsx passar mig bäst då långfärder med cheyen på bönpallen är tanken. Dessutom är den lite billigare också :)

Skulle dock vara intressant att läsa ett stortest av samtliga märkens sporttourers!

Jag skulle väl säga att det antagligen är bra om ni teståker några olika modeller isf. GSX1250FA, K1200R (Finns några olika), FJR1300, Sprint GT... De borde ha hyfsad komfort för den bakpå. Z1000SX ska enligt de som åkt bakpå min vara lite för aggressiv benvinkel på, samt att de av någon outgrundlig anledning är oroade för att där inte finns något som håller emot bakåt. :va

Aaa precis, var dock lite otydlig. Jag syftade mer på 1200 gs etc och inte z1000 och z1000 sx. Dom är ju skitfina hojar som bjuder upp till aktiv körning! Min bror har en vanlig z1000 och dom är fan fantastiskt sköna att köra. man sitter som på en tron. :fakta

Hehe, jaoh. Alla sporttourers är inte samma sak. Personligen har jag inte kört så värst många av dem heller, men jag föll pladask för min SX när jag testkörde den.

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Hoj
Bmw 850 adv
Hehe, jaoh. Alla sporttourers är inte samma sak. Personligen har jag inte kört så värst många av dem heller, men jag föll pladask för min SX när jag testkörde den.

Rent spontant så fick jag känslan att aldrig behöva stiga av hojen vid en jordenrunt-resa! :brynad Lite skillnad mot min som har hård sadel och fartvinden rätt på sig och särskilt kommer luften innanför knäna. Så vid farter över 150 vid längre tid än 20-30 min i sträck ger sjuk träningsverk i ljumskar och innerlår! :banana Samt alla vibrationer hojen ger ifrån sig.

Men allt har ju sin charm, vore ju bra tråkigt om alla gillade samma sak och samma hoj.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Rent spontant så fick jag känslan att aldrig behöva stiga av hojen vid en jordenrunt-resa! :brynad Lite skillnad mot min som har hård sadel och fartvinden rätt på sig och särskilt kommer luften innanför knäna. Så vid farter över 150 vid längre tid än 20-30 min i sträck ger sjuk träningsverk i ljumskar och innerlår! :banana Samt alla vibrationer hojen ger ifrån sig.

Men allt har ju sin charm, vore ju bra tråkigt om alla gillade samma sak och samma hoj.

Hehe, det har hänt att jag kört sådär runt 20-30 mil i sträck i 180 km/h, inte så värst mycket jobbigare än 120 på SXen. Dock så vill jag ha en billig ratbike att leva rövare på med, för att känner att SXen är lite för dyr för att hålla på med wheelies och att vara ute på grusvägar och sprätta runt och lägga den hela tiden. ;)

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Bara till att ta med dig bönan på provturer! Du kan alltid prova min om inte Northbike har någon demo? Försäkringen min är dock lite kinkig med utlåning till yngre förmågor ;-)

Tyvärr hittar du nog ingen GSX att provköra men du åker ju redan Bandit så du vet ju ungefär vad du får där?

/Roger

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Bara till att ta med dig bönan på provturer! Du kan alltid prova min om inte Northbike har någon demo? Försäkringen min är dock lite kinkig med utlåning till yngre förmågor ;-)

Tyvärr hittar du nog ingen GSX att provköra men du åker ju redan Bandit så du vet ju ungefär vad du får där?

/Roger
Tack för erbjudandet, men jag har redan varit på Northbike och tellat deras z1000sx. Jag kände dock inte att den passade mig riktigt. Men den är ju brutalt snygg!! Jag har ringt Northbike/s-vall och frågat om en begad GSX dom har där, men dom ville inte skicka upp den till Northbike/Ume... :( Så jag funderar på att åka ner i slutet av nästa vecka och tella den... Jo, jag vet vad jag får, men grejen är den att min Bandit är så härlig och är grymt nöjd med den, men den börjar ju bli till åren och jag vill ha helkåpa... Samt att att damen klagar på för hård passagerarsadel :va

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Ta en titt och prova en Multistrada 1200.
Samma kraft som en 1098 i upprätt halvoffroad chassie som inte bangar sportåka

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Jag har själv en FJR och har börjat snegla på ngt som inte käkar lika mkt däck.

Bandit GSX 1250 FA är den som känns trevligast hitintills som fixar passagerare.
Annars är jag riktigt sugen på en VFR 800 om det bara finns ngt vettigt säte på eftermarknaden.

Multistradan ligger långt utanför min egen budget :(

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Hoj
Snart
En test säger ju bara vad personerna som testade tycker

Det viktiga är vad du tycker

Sitter du inte bra och trivs på hojen så att du kan använda den, då är den ju värdelös

Ut och provkör och se hur mycket extrautrustning du kan snacka åt dig

D_D

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2009
Hoj
2008 Honda VFR
Jag har själv en FJR och har börjat snegla på ngt som inte käkar lika mkt däck.

Bandit GSX 1250 FA är den som känns trevligast hitintills som fixar passagerare.
Annars är jag riktigt sugen på en VFR 800 om det bara finns ngt vettigt säte på eftermarknaden.

Multistradan ligger långt utanför min egen budget :(

Köpte en Sargent sadel till min VFR, klart bättre än original.
http://www.sargentcycle.co.uk/acatalog/vfr800_vtec.html#aWS_2d526

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Halllååååååå!!!

Finns ju bara en Sporttourer, och det är VFR800 :D:rofl
Kommer aldrig att sälja min Viffer, så djävla nöjd,
när jag kör upp till Norrland till familjen så känns det bara som en längre dagstur. :tummenupp

pudas666

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2011
Hoj
Ska och prova en gsx1250 till helgen. Känns som att jac även bör testa en vfr1200... Men dom är ju så förbannat dyra! :(

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati