Spricka fälg, plus annat

withberg

Medlem
Gick med
29 Jul 2012
Någon som har något tips hur man skall lösa detta? Omöjligt att använda igen?
Vart ifrån får man en fälg billigast(förrutom ebay), vad är rimligt att betala för en ny/använd?

DSC_0019.jpg
DSC_0020.jpg
DSC_0021.jpg
DSC_0024.jpg

Okej, ska ringa och kolla runt, men måste fälgen vara specifikt för min modell, eller går det med att bara ta en som har samma mått som min?

Som sagt, kasta!

Är det svårt att hitta till just din hoj så kolla vilka årsmodeller av 650'n som har samma fälg, och andra hojar som kan ha samma, tex SV1000, TL1000S, GSXF osv. Ett tips kan vara att kolla på www.bikebandit.com och kolla artikelnumren.

Edit: Det kan ju iofs vara samma fälg fast med olika färger, och då blir det ju andra artikelnummer såklart.

Tack för snabba svar och hjälp. Vad är ett rimligt pris för en fälg, 1000kr? Samt hur svårt är det att byta, tänker på arbetstid för en verkstad, och vad det kan kosta ungefär?

Rimligt pris för fälg styrs av tillgång och efterfrågan. standarpris för ett fälgpar verkar vara ca 5000 sek sitter det fräscha däck på så stiger priset en aning.

Själva fälgen byter man väldigt enkelt men lite krångligare är det att kränga däck själv. Jag pröjsar 100 sek/däcket för krängning så det går att komma billigt undan.

Tack för snabba svar och hjälp. Vad är ett rimligt pris för en fälg, 1000kr? Samt hur svårt är det att byta, tänker på arbetstid för en verkstad, och vad det kan kosta ungefär?

Det beor på tillgången på dina fälgar. Gissar att den är ganska måttlig då folk inte köper extrahjul i samma utsträckning som till rejshojar. I USA kör man en rejsinklass med din hoj, de bör ha koll på vilka fälgar som passar och även några att sälja.

http://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=58303

Last edited:
Rimligt pris för fälg styrs av tillgång och efterfrågan. standarpris för ett fälgpar verkar vara ca 5000 sek sitter det fräscha däck på så stiger priset en aning.

Själva fälgen byter man väldigt enkelt men lite krångligare är det att kränga däck själv. Jag pröjsar 100 sek/däcket för krängning så det går att komma billigt undan.

Okej, (5000/2) ca 2500, är det nya då? Samt det jag behöver är bara fälg inte däck också, däcket verkar ha klara sig.

Edit: Du råkar inte bo i Sthlm?

Okej, (5000/2) ca 2500, är det nya då? Samt det jag behöver är bara fälg inte däck också, däcket verkar ha klara sig.

Edit: Du råkar inte bo i Sthlm?

Tyvärr så gör jag inte det. Hade jag bott i Sthlm hade jag hjälpt dig plocka isär och ihop framändan. Är gjort på under 10 minuter för en som har gjort det ett par ggr..

Har mailat och hört av mig till lite olika, känns som att jag kan komma undan relativt billigt iaf. Tack så mycket för hjälpen ni har gett mig. :)

Reflekterar bara lite över tanken på att återanvända däcket - finns det ingen risk att korden har skadats då det har pressats ihop såpass hårt?

Med korden menar han det som är under gummit inuti däcket, själva radialväven, däckets stomme, det som här på ett diablodäck kallas "zero degree steel belt" samt "carcass ply".
3D_Radila_Carcass2.png

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S