Spricka i ramen R6-02:a

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Enligt rubrik...
Va i färd med andra ändra till "raceväxlat" på min banhoj då jag såg en spricka ovanför växelaxeln i ramen... Nån mer som har erfarenhet av det?
(ovanför axeln till vxl på motorn, VÄ sida alltså)
 
Last edited:

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Lite konstigt ställe att spricka på? Men visst går det att svetsa. Du behöver troligen ta ur motorn för det dock. En utbytesram kostar runt 3500:-. Lite bökigt att föra över identiteten bara.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lite konstigt ställe att spricka på? Men visst går det att svetsa. Du behöver troligen ta ur motorn för det dock. En utbytesram kostar runt 3500:-. Lite bökigt att föra över identiteten bara.
Jag har svetsat några ramar med sprickor, och aldrig behövt ta ur motorn. Dock har all elektronik kopplats loss, dvs CDI/ECU, men det är ju bara några kontaktdon.
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Vad har du svetsat med.? Mig, tig, pinne? Jag är svetsare, men har inte så stor erfarenhet av aluminium dock..
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Den "Tysta" metoden brukar vara det alugökarna använder.


plastic_steel_5_mins_epoxy.jpg


:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi :3freak

------OnT-------


Nä men ta den till en svetsfirma som kan alu, så vet de exakt vad de ska göra.

Se bara till och koppla ur allt elektriskt. För du vill inte bränna din CDI etc.


Här är en spricka i en Ducce 848 sving som blir lagad.

Det goda börjar vid 04:10 :D




 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)
 

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Ort
Höganäs
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)

Jag hade skippat och pröva själv.

Eftersom det är ramen, en bärande konstruktion, så är det viktigt att hållfastigheten blir korrekt.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)
Skulle nog testa ganska många bitar själv innan jag gav mig på ramen.
Gäller ju att få till penetrationen bra och att inte fucka upp. Man har ju inte så många chanser när man börjar på ramen.

Hur är det, brukar det vara några konstiga legeringar i gjutalu i ramar..?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Skulle nog testa ganska många bitar själv innan jag gav mig på ramen.
Gäller ju att få till penetrationen bra och att inte fucka upp. Man har ju inte så många chanser när man börjar på ramen.

Hur är det, brukar det vara några konstiga legeringar i gjutalu i ramar..?

Håller med, verkar besvärligt. Vad kan det kosta att lämna bort, liksom...? Och är det sen som Hoztic säger, att motorn kan hänga kvar i ramen, borde det vara snabbt fixat.
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Jo,eftersom jag är svetsare själv så vet jag att det krävs både den ena och det tredje för att få till en bra svets.. Har haft diverse licenser, dock ej på tig och aluminium..
Måste kolla hur djup in den går först,är ju omöjligt att se på bilden om motorn ska bort eller ej. Letar sig sprickan in bakom och uppåt igen måste jag bort med motorn.. Tur jag är bilmekaniker i grund o botten.. :tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ramen är rimligtvis magnesiumlegerad, lite för och eftervärme, spänningsavlastning i materialet runt fogen, slipa ur sprickan från båda sidor med en roterande stålfil (x-fog) och stoppborra sprickan. sen ska godset åldras minst några veckor innan det belastas.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jo,eftersom jag är svetsare själv så vet jag att det krävs både den ena och det tredje för att få till en bra svets.. Har haft diverse licenser, dock ej på tig och aluminium..
:tummenupp

Okej, jag är med dig.

Tänkte mer att det verkar besvärligt att sätta sig in i hur man får till en vettig alusvets, om det kanske bara kostar en femhundring att lämna bort det till nån som vet som kan göra det "efter arbetstid." :hej
 

Foppa.F

Medlem
Gick med
7 Apr 2013
Ort
Bollnäs
Hoj
GSXR 1000 K7
Okej, jag är med dig.
Tänkte mer att det verkar besvärligt att sätta sig in i hur man får till en vettig alusvets, om det kanske bara kostar en femhundring att lämna bort det till nån som vet som kan göra det "efter arbetstid." :hej

Jo, förstår hur du menar =)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top