Jag har svetsat några ramar med sprickor, och aldrig behövt ta ur motorn. Dock har all elektronik kopplats loss, dvs CDI/ECU, men det är ju bara några kontaktdon.Lite konstigt ställe att spricka på? Men visst går det att svetsa. Du behöver troligen ta ur motorn för det dock. En utbytesram kostar runt 3500:-. Lite bökigt att föra över identiteten bara.
Vad har du svetsat med.? Mig, tig, pinne? Jag är svetsare, men har inte så stor erfarenhet av aluminium dock..
Den "Tysta" metoden brukar vara det alugökarna använder.
Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)
Skulle nog testa ganska många bitar själv innan jag gav mig på ramen.Nice! Tänkte pröva själv.. Har tillgång till AC/DC tig... Får pröva i nån bit först =)
Skulle nog testa ganska många bitar själv innan jag gav mig på ramen.
Gäller ju att få till penetrationen bra och att inte fucka upp. Man har ju inte så många chanser när man börjar på ramen.
Hur är det, brukar det vara några konstiga legeringar i gjutalu i ramar..?
Jo,eftersom jag är svetsare själv så vet jag att det krävs både den ena och det tredje för att få till en bra svets.. Har haft diverse licenser, dock ej på tig och aluminium..
![]()
Okej, jag är med dig.
Tänkte mer att det verkar besvärligt att sätta sig in i hur man får till en vettig alusvets, om det kanske bara kostar en femhundring att lämna bort det till nån som vet som kan göra det "efter arbetstid."![]()
Ja godset är säkert rätt tunt där.Svårt med en x-fog då det är i ramen.. En V-fog är funkis dock..
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |
![]() |
CFMOTO 800MT-X
Idag har vi nöjet att få sm... |