Spricka i ruta vid bilbesiktning?

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Hur hårda är dom på sånt? Jag tänkte åka och kolla på en skitbil som skall ta mig till jobbet och den ska tydligen ha en spricka i framrutan, vill inte köpa något som inte går igenom besiktningen. Jag vet inte hur stor den är (skulle vara en mindre) men kan det ge körförbud? 2'a kan man väl åka på iaf??

Tänkte om man kunde övertala säljaren att ta ut en ny ruta på försäkringen och jag betalar självrisken fast det är väl önsketänkande...

Jag har aldrig besiktigat en bil förut, har aldrig ägt en...

SFB skrev:
Hur hårda är dom på sånt? Jag tänkte åka och kolla på en skitbil som skall ta mig till jobbet och den ska tydligen ha en spricka i framrutan, vill inte köpa något som inte går igenom besiktningen. Jag vet inte hur stor den är (skulle vara en mindre) men kan det ge körförbud? 2'a kan man väl åka på iaf??

Tänkte om man kunde övertala säljaren att ta ut en ny ruta på försäkringen och jag betalar självrisken fast det är väl önsketänkande...

Jag har aldrig besiktigat en bil förut, har aldrig ägt en...

Det beror också på var den sitter och hur lång/stor den är,sitter den så den kan störa synfältet så åker du dit.

Du kan väl ta den på din egen försäkring annars,glas brukar väl bara vara 1000:- i självrisk.

3 lax är inte mycket att pruta på :)

Köper man en begagnad ruta vill man ju ogärna mekka i den själv. Annars så finns det nog massor på skroten.

Långa farbron skrev:
Det beror också på var den sitter och hur lång/stor den är,sitter den så den kan störa synfältet så åker du dit.

Du kan väl ta den på din egen försäkring annars,glas brukar väl bara vara 1000:- i självrisk.

Jo, det skulle ju funka det också. Minst 1000:- brukar det väl ligga

Självrisken på glasförsäkringar på de flesta försäkringsbolag ligger mellan 1300-1700. OK/ Folksam har 1700.

Så länge du har fritt synfält dvs ungefär lite större än ett A4 ark mitt för ögonen på den som kör så bör bilen gå igenom.
Om nu inte besiktningsgubben är grinig vilket dom har en tendens till att kunna vara ibland. Skicka en dam att besiktiga, brukar underlätta.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa