springstart

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Då har det varit premiär på att springstarta en jätteklump 1000c Honda. Batteriet hade blivit urladdat. Fick precis igång den efter jobbet. Sen ska jag stanna på vägen hem för att tanka. Glad i sinnet håller jag tummen och ska starta den igen. Inte ett ljud av startförsök. Givetvis jade jag klantat dit dödarknappen och noterar det inte förrän batteriet blivit sunkigt.

Inga problem. Fullt med folk på macken och 250kg hoj orkar man väl rullstarta på egen hand, eller med support, nerför en svagt lutande backe. Nope, inte lyckas jag där heller. Klantade ju in ettan isf tvåans växel.Ingen support heller från de tankande. Vid det här laget har säkert 10 personer beundrat händelsen av startförsök, satt sig i bilen och dragit iväg. Är precis på väg att kliva av när tre yngre killar från bilgänget 50m bort hejar bakom ryggen. -"Behöver du springhjälp?" En kort sprintrusch senare hoppade bågen igång.

De killarna borde få dagens oljekanna eller öl eller vad tusan de gillar. Sparade mig en j-a massa besvär. Tur att några iaf har vettet kvar att hjälpa trafikanter i behov av hjälp.

Nu ska jag gå och lägga mig innan tv'n sprängs och taket rasar in. Hojen var nämligen bara ett av kvällens missöden jag råkade ut för. Det var en sån där kväll.. :-/
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Dåligt alltså!
Jag får igång min twin i svag nerförsbacke på grusväg. Det du :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är ofta folket man fnyser åt som erbjuder hjälp när man behöver det!

Min lilla 750 springstartade jag själv när batteriet var dåligt
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Jag lyckades inte springa igång min r1a när jag försökte. Största problemet tyckte jag va att komma upp på den när man fått lite fart..
 

Tudde

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2003
Ort
där jag får mat ;)
Hoj
såld :/
Jag lyckades inte springa igång min r1a när jag försökte. Största problemet tyckte jag va att komma upp på den när man fått lite fart..

okej att du heter putte.. men jag e inte med i guinness rekordbok själv för världens längsta heller.

å jag hade inga problem å hoppa upp på min retta en hel sommar när jag var för lat för åka å köpa nytt. :tungan
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Jag lyckades inte springa igång min r1a när jag försökte. Största problemet tyckte jag va att komma upp på den när man fått lite fart..

Har springstartat alla mina hojar, 400 cc twin, samt 600 och 750 cc rad4a.

Jag försöker inte komma upp på den i fart utan gör startförsöket springande på vänster sida (koppling dragen, tvåan eller treans växel, halvgas(varm) eller 3/4 choke (kall)). När den tänder drar jag snabbt kopplingen och stannar hojen (inte motorn) innan jag hoppar på. Har aldrig varit nära att välta men det är nog en fördel att man "känner" sin motor väl om man gör detta. Men är man inte snabb nog att dra kopplingen brukar motorn snarare dö en dra iväg....
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Dåligt alltså!
Jag får igång min twin i svag nerförsbacke på grusväg. Det du :tummenupp

Duktigt övat med andra ord! :tummenupp Hade du sagt uppförsbacke hade jag blivit än mer imponerad! :) Jag föredrar annars hålla hojen i trim så den startar.

Hade nog en skopa ovana med i sleven igår. Allt går inte lekande lätt direkt första gångne man testar nytt. Om det nånsin blir en gång två kanske jag lyckas ensam.
 

Pizzabagarn

Guest
Duktigt övat med andra ord! :tummenupp Hade du sagt uppförsbacke hade jag blivit än mer imponerad! :) Jag föredrar annars hålla hojen i trim så den startar.

Hade nog en skopa ovana med i sleven igår. Allt går inte lekande lätt direkt första gångne man testar nytt. Om det nånsin blir en gång två kanske jag lyckas ensam.


Jag retades lite bara :tummenupp
Har vid egen batteritorsk inte haft något annat alternativ än att försöka rulla igång den hemma på gården och låt oss säga att jag är glad att jag är en tung kille för det förenklar själva rullstarten när man gör det på grusväg. :)
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Babar:
Hade det inte varit lättare att fråga någon om hjälp istället för att tro att någon skulle självmant offra sin tid och energi för att hjälpa? Jag hade kört iväg utan att hjälpa och tänkt "frågar han inte så vill han väl inte ha hjälp".
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Babar:
Hade det inte varit lättare att fråga någon om hjälp istället för att tro att någon skulle självmant offra sin tid och energi för att hjälpa? Jag hade kört iväg utan att hjälpa och tänkt "frågar han inte så vill han väl inte ha hjälp".

Ser jag någon jag tror behöver hjälp så frågar jag, det brukar vara uppskattat, även om man får ett nej till svar.
Senast knuffade jag igång en gigantisk 80 tals Kawwa utanför mitt jobb, dom uppskattade hjälpen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag trodde jag hade batteritorsk på min hoj en tidig lördagsmorgon för några veckor sedan. Det bara klickade i startmotorn men soppapumpen gick. Så då tänkte jag att jag skulle se om det gick att springa igång den. Det gick ju med 1200:an med förgasare. Så jag gjorde likadant denna gång, ledde henne uppför en backe, pustade ut. Sprang sedan som en utter ner för backen och landade på sadeln samtidigt som jag släppte ut kopplingen på tvåan. Hon hoppade igång!

När jag sedan halvsterssad kommit till Strängnäs för dragracet och hade tankat sa det dock "klick" i startmotorn igen. Då upptäckte jag att det bara var en batteripolsko som lossnat lite. Så efter att ha dragit fast den så funkade allt toppen igen.

Så tom en 41-åring kan springa igång en 1640-twin med 10.5:1 i komp och med sprut som behöver ett frivarv innan den släpper på bränsle till spridarna :tungan
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
ledde henne uppför en backe, pustade ut. Sprang sedan som en utter ner för backen och landade på sadeln samtidigt som jag släppte ut kopplingen på tvåan. Hon hoppade igång!

Och där har vi den fulländade tekniken:tummenupp

På så sätt brukar det inte vara några problem, förutom det jäkla pustandet:D
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Och där har vi den fulländade tekniken:tummenupp

På så sätt brukar det inte vara några problem, förutom det jäkla pustandet:D

Men det är klen tröst för de som bor i Skåne, där blott arpar men inga backar finnes. :D
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag får igång min -03 genom att sitta på hojen och sparka upp lite fart med ena foten, släppa upp kopplingen medans gasen nästan är i botten! Går vägen lite uppåt får jag springa lite, annars vänder man hojen om och startar åt andra hållet :tummenupp
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Försökte springa igång min gamla 1200 boxer en gång. Stört omöjligt. Men problemet kanske var min ringa kroppsvikt.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Brukar få springa igång min 600 ibland. Inte för att krämen i batteriet är slut men av någon anledning så är han tjurig och vägrar att gå igång med startmotorn. Det behövs oftast bara lite rull, 2:an el 3:an + hoppa på i farten så startar den fint.

Men nu så slirar kopplingen så det funkar inte längre... :mad:
 

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Ort
Nära Sviestad
Hoj
Honda CBR
Babar:
Hade det inte varit lättare att fråga någon om hjälp istället för att tro att någon skulle självmant offra sin tid och energi för att hjälpa? Jag hade kört iväg utan att hjälpa och tänkt "frågar han inte så vill han väl inte ha hjälp".

Det var ungefär dit jag hade nått. Trodde ju i min enfald att jag skulle lösa saken på egen hand. Har ju hjälp och sett andra springstarta. Som alltid är saker svårare att utföra helt själv. När de kom och erbjöd sig hjälp höll var jag på väg att kliva av för att se mig om efter lämpliga att fråga.

Ja du, varför erbjuda sig frivilligt. Man kan ju få betalt eller så måste nån kommendera en till det. Med hjälp ska man nog inte tänka som en kvinna som uppvaktas. "de får väl anstränga sig lite för att få mig..." :tungan
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men det är klen tröst för de som bor i Skåne, där blott arpar men inga backar finnes. :D

Kan med gott hjärta emotsäga din kommentar där... Efter mer än två års slit med uppförsbacke från lund c till lth kan jag garantera att det finns jävliga backar i skåne, och denna rutt innefattar några av dem =P
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan med gott hjärta emotsäga din kommentar där... Efter mer än två års slit med uppförsbacke från lund c till lth kan jag garantera att det finns jävliga backar i skåne, och denna rutt innefattar några av dem =P

Det har du ju rätt i! Jag jag faktiskt kvistat från Lunds station till LTH en gång när jag tänker efter! :D
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag fick springa igång min hoj idag!!!
Gick så lättt så, fast den va redan varm också...

Springa igång fordon är dock skjuk jobbigt.

Måste vara bland det farligaste man kan göra med en hoj.
Stor risk att hjärtat stannar av utmattning
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top