Sprintar + najtråd för bromsok

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Det där med att naja verkar jobbigt, men jag hittade dessa och blev glad: https://www.kurveygirl.com/collecti...pring-clip-kit-assorted-23pcs-stainless-steel

Svemo 3.1.5 säger

Sprintar för låsning av okens bultar är godkänt, under förutsättning att det är sprintar med låsning samt att det löper låstråd tight mellan dessa.

Så de där jag länkade borde fungera? Kan man beställa dem någonstans i EU?
Jävligt illa att ett reglemente inte skriver vad det heter! Samma i rally det byggdes ett par Mitsubishi Mirage för R5 klassen men de blev inte godkända pga de TIGsvetsat buren. Det står att buren ska MIGsvetsas och nä inte en enda bur är MIGsvetsad de är MAGsvetsade. Jag mailade SBF men de tyckte mest jag var dum i huvudet.

Sen tar det inte lång tid att naja om man har en bra najtång. Men absolut smidigt med sprintar.
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675
Jaja, men är det godkänt med en sådan där sprint? För i sådana fall tänker jag använda den!
 

Bastian

Medlem
Gick med
13 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 675

Obs!

Den enda sprinten som är explicit förbjuden är en R-sprint. Hela regeln lyder:
Bromsokens infästningsbultar ska vara låsta. Sprintar för låsning av okens bultar är godkänt, under förutsättning att det är sprintar med låsning samt att det löper låstråd tight mellan dessa. R-sprint är ej tillåten. Det är chefsteknikerns bedömning som gäller, inga undantag.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
race
Fungerade utmärkt för mig under alla år jag tävlade.
Hann med ett flertal olika klasser och tävlade i 7 länder och aldrig någon synpunkt på min najning.
Använde sprintarna för frambroms och oljepåfyllning.
Körde dock min sista tävling 2017.

 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Enda anledningen att inte naja är ju om det inte finns något att dra tråden mot.
Annars är det ju överlägsen säkerhet, och det är ett tecken på enorm manlighet att kunna göra en snygg najning.
Brudarna klänger så man knappt kan lägga undan tången.
Kan man dessutom naja med plattång med långa skänklar så ri ger de efter både syrran o morsan.
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Det är tillåtet igen när man åker Classic. I Sverige iaf.
Han som säljer RST ställ i depån har sådana. Minns inte vad de kostar dock.
Jag har handlat på just Kurvey girl förut. Men lite dyrt då det är Usa och tull moms frakt bidrar.
 

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Jag kör med dom i Open1000 på bromsoken fram och det är godkänt. (har specifikt frågat om detta vid besiktningen inför tävling)

Man sparar kanske nån minuter eller så på att inte behöva naja nytt varje gång, vilket kan vara trevligt. Det kan dock vara lite pilligt att montera om man najar tight mellan clipsen.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?

Började det med en massa incidenter långt tillbaka?

Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Flera skäl men med bakgrund i flygvärlden där i princip allt najas eller låses på något sätt så är det en garanti att du har monterat på rätt sätt och inte trillar bort.
Om jag skulle hålla igång en racehoj seriöst så skulle jag naja allt som jag lossar ofta eller som får katastrofala konsekvenser om det lossnar.
Tex.skruv till bromsok lossas ju rätt ofta för hjulbyte, däckbyte, beläggbyte osv, lätt att glömma dra fast.
Oljefilter, plugg o påfyllning ställer till ordentligt om det släpper.
Jag önskar jag haft möjlighet att naja slangarna till oljekylaren då jag drabbades av att en kröp upp sakta.
Skruv till motorkåpor o liknande får gärna en droppe låsvätska, om inget är föreskrivet så tar jag en lätt variant.
På min bandagahoj najar jag bara en del, men där har jag tid att kolla och en rutin jag följer. Det är mest av bekvämlighetsskäl och att jag inte borrat hål i skruvskallar som man borde, och så blir det inte så trångt med brudar kring hojen.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?...
Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
Att man säkrar oljefilter kan jag förstå. Även om jag inte råkat ut för det själv, så har jag sett oljefilter på rymmen.
Att folk skulle ha tappat bromsoken däremot, har det verkligen hänt?
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?

Började det med en massa incidenter långt tillbaka?

Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
Så länge allt flyter på så så tänker man klart och drar åt alla skruv i depån. Men sen kommer den där oväntade regnskuren, byt däck fort som fan, svett i mitt skinnställ med tävlingsnerver, helvete den startar inte.....grejer händer och man har brått=klantmisstag som normalt inte händer och vipps så har man glömt dra åt oken= bad i lecahavet eller värre.

När jag tänker efter är det lätt att glömma att göra rätt när trevliga personer kommer fram och diskuterar hoj med en också. Tanka...:glömdet
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Med risk att bli idiotförklarad, men varför är det så här egentligen inom racing?

Började det med en massa incidenter långt tillbaka?

Som gatuåkare känns det långsökt att det som najas skulle lossna.
När man kör bana (i mitt fall motard) så inser man snabbt att allt kan vibrera loss, oavsett hur rätt man drar åt eller om man använder loctite etc. Efter helgens drabbning lossnade bulten där grenröret och ljuddämparen möts (första gången någonsin). Heat 2 och 3 räddades med najtråd... Därav najar man säkerhetskritiska komponenter.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top