Sprucken topp, GSXR11..

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Jahapp, så rev jag av toppen idag, tänkte ta ett kort och höra med er hur ni tror att bettan mår?
MEN! vad ser jag... är det inte godset sprucket på ena burken (2:an eller 3:an) runt tändstiftet och en bra bit ner i gängen? Liten spricka på en annan burk med. Gah vad har hänt!? så här kan jag väl inte köra vidare... bara att tjacka ny topp eller? :död
 

Bifogat

  • together 028.jpg
    together 028.jpg
    132.5 KB · Visningar: 230
  • together 035.jpg
    together 035.jpg
    111.5 KB · Visningar: 327
  • together 033.jpg
    together 033.jpg
    130 KB · Visningar: 296

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Det går att svetsa och fräsa om och pressa i nya säten :tummenupp
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Låter dyrt... typ lika dyrt som att byta topp? vad händer om jag kör vidare då, det lär ju lossna små bitar och pajsa cylindern snart
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jabben skrev:
Låter dyrt... typ lika dyrt som att byta topp? vad händer om jag kör vidare då, det lär ju lossna små bitar och pajsa cylindern snart
All bearbetning är ju iof dyr men frågan är väl hur dyrt det kan bli om man låter bli att fixa det.
Kanske leta upp en ny rova att stoppa i?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
En hel rova!? vafan de måste va billigare att bara byta toppen väl! :) ska gå igenom resten av motorn också och se om något mer är kass...
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Jabben skrev:
En hel rova!? vafan de måste va billigare att bara byta toppen väl! :) ska gå igenom resten av motorn också och se om något mer är kass...
Anders Brink äger ju en Mirafräs och äger kunskaperna, kolla med
honom vad det tänkas att kosta.
(Anders äger helt enkelt :hihi )
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det där händer på nästan varenda GSXR-topp luft/olje förr eller senare. Det är helt omöjligt för ventilsätet att ramla ur trots att det är en spricka mellan sätet och tändstiftsgängan. Det är inget att bry sig om. Kör vidare med den där toppen.

Skicka ett flak öl till Hedesunda som betalning för det billiga tipset. :fyllisar
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
andersbrink skrev:
Det där händer på nästan varenda GSXR-topp luft/olje förr eller senare. Det är helt omöjligt för ventilsätet att ramla ur trots att det är en spricka mellan sätet och tändstiftsgängan. Det är inget att bry sig om. Kör vidare med den där toppen.

Skicka ett flak öl till Hedesunda som betalning för det billiga tipset. :fyllisar

Ha ha! Det låter nästan som att du redan har finansierat fräsen och
bara myser över den för eget bruk?
Törs man fråga vad en sådan Dremmel går lös på?
 

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
andersbrink skrev:
Det där händer på nästan varenda GSXR-topp luft/olje förr eller senare. Det är helt omöjligt för ventilsätet att ramla ur trots att det är en spricka mellan sätet och tändstiftsgängan. Det är inget att bry sig om. Kör vidare med den där toppen.

Skicka ett flak öl till Hedesunda som betalning för det billiga tipset. :fyllisar
Tjoho, anders har talat! :Bugar
Klart du ska få öl, men du får hämta den själv om du har vägarna förbi Luleå :öl

Kan det inte hända att det lossnar bitar som förstör cylindern?
Sprickan kommer fortsätta växa, när blir det farligt?

Edit: Fan va billigt det blev nu :banana haha jag hade nästan pantsatt njuren redan

Äh nu kan jag inte sova :huvet
Ser det bra ut i övrigt? förbränning ok eller går den fett?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jabben skrev:
Kan det inte hända att det lossnar bitar som förstör cylindern?
Sprickan kommer fortsätta växa, när blir det farligt?
...<snipp snapp>...
Ser det bra ut i övrigt? förbränning ok eller går den fett?

Hittills har jag aldrig varit med om att den spruckit ända upp till kammarna. Du lär märka det rätt snart då den börjar skjuta olja som en Norsk oljeplattform.

Alldeles för fet på låg och mellanvarv. Uppbyggnad av kol/koks sker aldrig på full gas utan bara vid feskörning. Se till att skrapa bort kokset från insugsventilernas baksida, de lär inte se speciellt roliga ut. Speciellt viktigt om du hade tänkt turbomata motorn, dvs källa för detonation.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top