Spyke skinnställ, något att ha?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hejs

Börjar ruttna på mitt delbara Alpinestars, har hittat ett Spyke helställ som jag gillar.
Några frågor, hur är kvalitéen på Spyke?
Har läst någonstans att dom är små i storlekarna, stället i fråga är 56, jag har 54 normalt så det borde vara perfekt...

Tacksam för lite kött på benen från er som äger dessa ställ. :tummenupp

Bifogat

• mag.jpg
    mag.jpg
    25.1 KB · Visningar: 390
Last edited:

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag har ett Spyke helställ i strl 48 och det är väl den minsta 48:an jag provat hittills. Sitter som gjutet för min 170cm, 74kg.
Har dessutom provkraschat och det klarade provet galant. :D

Dyzon

2jump.se
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
ingen
jag har ett tvådelat spyke ställ strl 52.. ska byta till ett berik tror jag men blir en 54 för mig då jag blivit lite fetare på äldre dar :tungan (184 85kg)
Angående kvalitén på stället har jag då inte något negativt att säga. Köp köp!

Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
Tjena,

Jag har ett likadant ställ som den uppladdade bilden. Jag är jättenöjd med mitt, sitter bra med bra ventilation... Kan rekommendera det ..

MVH
Marcus

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Jag är tjock och fet och har ett Strl 56, det sitter sa tajt att jag knappt kan andas och jag kan inte sta rakt. 180 cm och 110 kg. Jag tror dock inte att det är ställets fel.

När jag sitter pa hojen märks det inte i alla fall som tur är.

Mycket fina annars tycker jag. :tummenupp

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Jag har ett spyke helställ och är hur nöjd som helst!

Har normalt strl 56 men 58 på detta...
Är 193cm och 100kg

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Toppen, tack grabbar...slår nog till på ett i storlek 56 då!

Hahaha!! :D
'
Jag är tjock och fet och har ett Strl 56, det sitter sa tajt att jag knappt kan andas och jag kan inte sta rakt. 180 cm och 110 kg. Jag tror dock inte att det är ställets fel.

När jag sitter pa hojen märks det inte i alla fall som tur är.

Mycket fina annars tycker jag. :tummenupp

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Tuffast...vad har du för storlek & hur stor är du, tror du 56 blir för stort på en 185 cm, 95 kg gubbe?

alldeles för stort.

Spyke (modell minns jag inte)stället jag har är storlek 52 och jag är en 187 o 100+kg...
Sitter som en smäck!
Spyke Cyber 2.0 Race fick jag dock ta storlek 54, modellerna skiljer sig lite åt
mkt trevligt ställ måste jag säga, sitter också som en smäck men är betydligt smidigare än det billigare jag har.

Spyke 4race hade jag därimellan också (strl 54), kändes säkert, men stelare i början, duscha, smörj in med fett är nåt jag kan rekommendera...

56 är riktigt stort, 190+cm och 110+kg är nog kriterierna för det...

tänk på att det är mkt stretch i dessa ställ och de ska på intet sätt sitta löst.

Storlek mellan modeller skiljer sig åt kan man väl säga...
så testa efter din egen storlek, det minsta man kan få på sig ska man ha...

//håkan

Last edited:
Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
Jag är 185 cm och väger ca 100 kg... Jag har ett i stl: 58:tummenupp

Jag är bred över axlarna men kanske en 56 passar dig... Åk och prova, glöm inte ta på ryggskyddet när du testar bara..

Tuffast...vad har du för storlek & hur stor är du, tror du 56 blir för stort på en 185 cm, 95 kg gubbe?

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Jag ska inte skryta här, men jag har lite muckler..speciellt över axlar, rygg & bröst, sen ska ju mitt ryggskydd få plats utan att jag spyr...

Gick med
2 Feb 2007
Hoj
Yamaha R1-05
När jag provade 56 så satt det bra men kunde inte dra upp dragkedjan, kom bara halvvägs...

Så jag tror att du behöver stl 58 annars tror jag det blir för litet över axlarna..

:tummenupp

Jag ska inte skryta här, men jag har lite muckler..speciellt över axlar, rygg & bröst, sen ska ju mitt ryggskydd få plats utan att jag spyr...

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Toppen, tack grabbar...slår nog till på ett i storlek 56 då!

Hahaha!! :D
'

Har ett par spykeställ som jag är rätt nöjd med, varav ett är ett likadant som på bilden. Min erfarenhet är dock att dom kan variera i passform. Samma modell och storlek varierar en hel del. Rekommenderar att du provar innan du köper. Stället på bilden är väl deras billigaste, ligger på nästan 10k enl. listpris.
Tycker kvaliteten är bra, har kanat ett gäng gånger och det håller finfint.

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP

typiskt strandträning alltså :D
1:a gången man provar skinnstället ska det kännas som att man spyr, nästan...
det går ut sig ganska fort och har man då köpt för stort, ja då blir det för stort helt enkelt.
Köper man för stort skinnställ kan man lika gärna köpa goretexställ eller nåt...

köper du cyber så sikta på 54 istället

är väl heller inte den smalaste över armar/axlar/rygg men åker hellre med ett skinnställ som passar än ett slappo skinnställ.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Håller med, mitt Alpinestars har blivit slappt, gillar ej att jackan sitter löst...

mitt storlek 52 har jag fått laga runt ena axeln efter en vurpa, det perforerade skinnet gick sönder. Fast det räddade nog att axeln skulle hoppat ur led så... det gjorde nån nytta att det satt tight som f*n.

Jämfört med 4race så sitter cyber 2.0 MYCKET skönare runt armarna.
4race är smalare runt underarmarna och det påverkar ju även blodcirkulationen i underarmarna...
speciellt på bankörningar när man lätt spänner sig för mycket så kommer krampen betydligt fortare.
Det försvann helt när jag bytte från 4race till cyber

sen att cyber 2.0 väger mkt mindre än 4race var ju ingen nackdel :D

EDIT: kan väl tillägga att spykeställen är riktigt stryktåliga.
Det enda jag önskar är att de skulle sätta armbågsskydden utanpå också, så slipper man skava hål i skinnet när man vurpar.. hellre byta plast än sy skinn

Last edited:

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Kan ju passa på att fråga, detta blir mitt första helställ, har bara haft delbara tidigare...finns det några rejäla för / nackdelar med helställ? det är ju skönt att enkelt ta av sig jackan varma dagar, men i övrigt skulle jag tycka att passformen blir bättre med helställ, eller?

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag tycker personligen helställ är smidigare egentligen på alla punkter. Stannar sällan längre stunder på fikapauserna och de gånger man gör det får man "hänka ner" överdelen och hänga den på ryggen.
Sen sitter ju helställ så mycket bättre än ett pösigt 2-delat. Du kan vara lugn, du gör ett bra köp.

EDIT: Smidigare att ta på är det också. Bara att stoppa i benen och dra upp stället. Att ta av de däremot. Det brukar ju bli sådär lagom svettigt på sommaren så avtagningshjälp är en fördel. :)

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kan ju passa på att fråga, detta blir mitt första helställ, har bara haft delbara tidigare...finns det några rejäla för / nackdelar med helställ? det är ju skönt att enkelt ta av sig jackan varma dagar, men i övrigt skulle jag tycka att passformen blir bättre med helställ, eller?

jag tycker passformen blir bättre.
nackdelen med helställ är ju just varma dagar och jag skulle väl lätt kunna rekommendera typ sidenunderställ på sommaren.
innerstället i många skinnställ "fastnar" liksom i huden när man svettas och gör det lite krångligt att få av sig ibland.

Personligen tycker jag helställ är värt de bekymmer de medför, sitter bättre och man behöver definitivt inte fundera på om kedjan mellan över/underdel håller när man krashar.
Å andra sidan har jag gjort en 200meters tur på asfalt med delat skinnställ utan att nåt gick sönder, den gången...

sen är ju helställ raceställ :D bara det är ju värt lite!

//håkan

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...