Squish XT600?

Erik W

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Honda CBR600+XT600E
Jag håller på att finjustera toppen på min Yamaha XT 600, putsa ur portarna och anpassa insugsgummin osv.
Vad jag vet är att den här motorn skulle gilla lite högre komp, jag ska använda en tunnare cylinderfot packning men är lite undrande hur litet squish mått jag kan köra på den här motorn utan att risker en kolv/topp krock vid max rpm (ca 5000).

Jag läste på föregående sidor om högvarviga suzuki motorer med gräns på ca 1mm, stretchar min motor mer/mindre med lågt varv/tung kolv?

Tacksam för svar Hasse! :confused:
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
1mm skulle vel være på grensen.
Jeg kjører med 1,2mm på min Hayabusa 1600 ( 71,5mm slag ).
Kjørte først med 1mm men da " the piston kissed the head"..
( På engelsk for at dere Svensker skal fatta.....:) )
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Kör nu med 0,95 på min SPS.. 66 mm slaglängd, max 11.000 rpm.

Fast då är det titanstakar från pankl..

/B
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Hjelper på med Titanstakar ja....
Min Busa har max 11,600 rpm ( Extended ECU..først i verden..standard er 10,600~10,800 ).

På Gamle GSX motorene kjørte jeg alltid med 1,0mm utan problem men HAyabusaen har STORT lagerspel ( = mindre friction ) så 1,00 mm var ikke så bra.....
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ta inte i för mycket m kompen. 10:1 inga problem, skulle nog inte själv gå över 10.5. Den är ju trots allt luftkyld. En variant är att ta ner toppen lite. Ger inte lägre squishhöjd, men har för mig den är rimligt låg redan i orginal. Går att återställa någorlunda m dubbla cyl.fotsp-ningar. Tror inte man vill återställa iofs.
/u
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
saken ar att högkompkolv nog är bättre än att börja ta ner toppen en massa.
En del av de där motorerna iaf på TT modellen tålde inte för hög komp och motorena gick sönder i vevlagerna.
jag körde dock med högkompkolv på min TT utan problem, hojen blir starkare på lägre varv, men än ovilligare tat varva på topp.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top