Ssangyong Rodius

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ja, jag vet. Den är skitful. Den har blivit utsedd till världens fulaste bil av Top Gear. Den är grotesk. Ja, jag vet att du antagligen skulle tycka att det hade varit hemskt pinsamt att bli sedd i en. Men, jag skiter i vad folk tycker om mig så nu när allt detta har gåtts igenom så kan vi hålla sådant borta från tråden.

Så, till frågan. Är den bra? Håller den? Är den driftsäker eller en strulpelle? Lastar den hur mycket som helst? Får det plats två vuxna, tre bilbarnstolar, hund och barnvagn? Var finns reservdelar?

Kanske någon här har haft en sådan och vågar erkänna det? Årsmodellerna 2006-2007 är de som är intressanta. Eller är det bättre med en Kia Carnival? Är den mindre förresten?

Tacksam för relevanta svar och inga öööööö, köp inte den, den är fuuuuul :hihi

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi körde ungefär 12000 mil med vår utan några problem.
Den är stor när man parkerar och behöver ordentliga däck för att ta sig fram på vintern (finns fyrhjulsdrivna, men jag befarar att de är dyra i drift).

Allting fungerar, men en del lösningar känns lite amatörmässiga - Man behöver ha lite humor.
Bland annat är sätena elektriskt inställbara - Med knapparna placerade så att man måste öppna dörren för att nå...
Jag gillade vår.
TJÖÖÖP!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Merca-motorer i alla fall, så det slår ju Kia och många andra i driftsäkerhet. Vill man ha en som inte är ful som stryk, så är den allra senaste modellen (2013) helt ok.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar för svaren! Låter som det hade varit ett vettigt köp då. MEN, sen såg jag att den bara har två stolar i mittenraden, och det går tyvärr bort. Precis som Chrysler Grand Voyager som också bara har två stolar i andra raden. Måste få in två vuxna och tre bilbarnstolar (inklusive barn) på de fem främre sätena. Där bak kan inte sitta någon eftersom både barnvagn (tvillingvagn) och 35 kg hund i bur måste få plats.
Men vad ska man då ha... Caravelle och Multivan har gått för långt för den pengen jag vill lägga. Max runt 100k-110k. S-Max eller Galaxy? Galaxyn är väl större är S-Max? Men den senare finns med 2,5T :rock 0-100 på 7,4s med en minibuss måste vara kul. Och sen chip på det. Men frågan är om den är tillräckligt stor.
Kia Carnival med törstig diesel? Verkar dricka mycket, och sen tillkommer 7000:- i skatt på det... Fördelen med Galaxy är att Flexifuelen går att köra på e85 och är miljöbil, dvs låg skatt. Dessutom snål för sin storlek. Tidigare var det ju mycket strul med Galaxy, men efter 06-07 kan jag inte tänka mig att den krånglar mer än något annat...
Sen finns det ju Grand Espace och C8 också. Franskt... hört att sånt strular, men det kan ju vara folk som har kört franskt för 20 år sedan som säger det. Dvs. folk som aldrig provat de nyare. Det vet man ju inte.. tips på något stort? Inte Vivaro eller Vito och liknande. För mycket buss.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Eftersom vi slänger ut sätena lite hipp som happ, så har jag dålig koll på konfigurationerna.
Men min erfarenhet av dylika bilar säger att de som är lagom stora är Chrysler grand Voyager, Chevrolet trans sport och Ssangyong rodius.
De som har passande motorer är Chrysler och Ssangyong.
Allt annat är mindre eller bussigt.

Med det sagt, så skulle jag titta på "bussarna".
Helst en VW Multivan.
Jag gillar inte VW, men bussar kan de.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det går att flytta om stolarna och soffan i dessa bilar ;) Däremot är Voyagerns soffa rätt kompakt om man sätter den i mitten (den är mest gjord för att just vara längst bak) men har du småbarn är det ingen fara (jobbigare om du har tonåringar eller vuxna som ska åka). Jag slår hellre ett slag för Chevrolet Transport, där får du separata stolar som kan placeras ihop som en soffa, plocka bort de bakersta stolarna och utrymmet blir stor nog att rymma det du behöver.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
var tvungen att Googla .... ärligt alltså .... vaffan ....:3freak
Köp en beggad Voye eller nått
Som allt kines-skit så skulle jag inte vilja vara med om en krock i den , framförallt inte om du ska frakta ungar å familj

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Det här var svårt... Det är ju bra att den tresitsiga soffan i Voyager går att sätta i mittenraden, men rymmer den två bakåtvända bilbarnstolar + en bältesstol? I min Zafira går det inte, och Voyagern är väl bredare men soffan är kanske inte det? Går det att flytta runt på soffan i alla årsmodeller av Voyager? Även 08-09? Chevrolet Trans Sport blir det inte pga. den usla krocksäkerheten. Är samma som Sintran och den fick 1,5 stjärnor av 5 av Euro Ncap... så en sån sätter jag inte ungarna i. Men den är säkert rymlig.
Ssangyongen har bara två stolar i mittenraden så det går inte.
Angående VW Multivan så har jag svårt för att lägga 100000 kr på en bil som gått 25000 mil. Även om den håller längre. Så, nja..
Tittade på en Caddy Life idag men den var för smal.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
ett Transit skåp å låta ungarna skramla runt därbak ?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
var tvungen att Googla .... ärligt alltså .... vaffan ....:3freak
Köp en beggad Voye eller nått
Som allt kines-skit så skulle jag inte vilja vara med om en krock i den , framförallt inte om du ska frakta ungar å familj

Förutom att voyagern är mindre på alla håll och har sämre krocksäkerhet...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Transitskåp lät inte alls som en bra idé.

Rent allmänt så hänvisar jag till de första raderna i första inlägget.

Kines-skit? Volvo då eller? Jag bryr mig inte om att någon inte skulle vilja köra den för att man tror att den inte är bra. Jag efterfrågar fakta. Inte gissningar. Då har man inte en aning. Dessutom är den koreansk.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Det här var svårt... Det är ju bra att den tresitsiga soffan i Voyager går att sätta i mittenraden, men rymmer den två bakåtvända bilbarnstolar + en bältesstol? I min Zafira går det inte, och Voyagern är väl bredare men soffan är kanske inte det? Går det att flytta runt på soffan i alla årsmodeller av Voyager? Även 08-09? Chevrolet Trans Sport blir det inte pga. den usla krocksäkerheten. Är samma som Sintran och den fick 1,5 stjärnor av 5 av Euro Ncap... så en sån sätter jag inte ungarna i. Men den är säkert rymlig.
Ssangyongen har bara två stolar i mittenraden så det går inte.
Angående VW Multivan så har jag svårt för att lägga 100000 kr på en bil som gått 25000 mil. Även om den håller längre. Så, nja..
Tittade på en Caddy Life idag men den var för smal.

Vet ej hur det är på Voyagerna med Stow N Go-systemet, men de andra kan man flytta runt.

Voyagern borde klart vara bredare än Zafira (Zafiran har väl enbart 2 stolar i bakluckan?).

Sedan finns det Renault Espace, Ford Galaxy/S-Max och VW Sharan.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vet ej hur det är på Voyagerna med Stow N Go-systemet, men de andra kan man flytta runt.

Voyagern borde klart vara bredare än Zafira (Zafiran har väl enbart 2 stolar i bakluckan?).

Sedan finns det Renault Espace, Ford Galaxy/S-Max och VW Sharan.

Den gamla voyagern vi hade (tror att det var en -99a) var en välskapt bil med generös bredd i kupén.
Men man "måste" ha en diesel med manuell låda (bensinarna är törstiga och automatlådorna rasar) vilket genererar risken att dieselpumpen ger upp.
Den är svindyr även som begagnad. När vår gav upp, så kostade en ny 50 000 och en begagnad hälften (Nej, jag skrev inte en nolla för mycket).
Bakbromsarna kan strula - Då får man byta hela, dyra navet.
Men billigt, bra och tråkigt gick den.
Så länge vägen var bra.
Markfrigången var under all kritik.
Dessutom är de omotiverat dyra.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vem fan är det som sitter och tar bort harmlösa inlägg här oxå?:mad:

Börjar likna en diktatur den här siten.:glömdet

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mazda 5?

Men allvarligt, är det inte rätt svårt breddmässigt att knö in 3 stolar bak, eller två och en vuxen?oavsett bil.

För jag vet att du har svårigheter för större bilar.. annars finns det gött om rejäla fordon som förvisso kräver sitt vid tappen men i övrigt är rätt enkla i övrigt. Järnspett
Chevrolet tahoe, suburban. Cadillac escalade, Saab 9-7x....:yoparty funkar säkert att krocka med , ta med grov tandpetare för att bort Priusar å annat bös ur grillen.

Cayenne 3.2, touareg v6, Mitsubishi pajero, Nissan Pathfinder, land Rover Discovery.... buss ä trist.

Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...