Ställa av hojen

devil_rider

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
Yamaha r1
tjenare alla hojälskare!

en fråga angående när man ställer av hojen över vintern, är de ett måste att ladda batteriet då och då? eller dör de helt om man inte laddar? köpt mig en ny gixxer som ja tänkte hoja på i sommar och den står i ett kallgarage över vintern, kanske är 10-15grader i garaget. jag har ingen laddare eller så men funderar på att köpa en sådan. kan de va bra att köpa en batteri laddare? ett måste?

Mvh Chrille

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Köp en C-tek med underhållsladdning :tummenupp

Funkar utmärkt, kan sitta ikopplad i över ett år om det är så :tummenupp

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Jag får nog hålla med där köp en C-tech, Multi XS 3600 modellen är kanon.
Har du råd med den bågen har du råd med en laddare :tungan

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
har haft hoj i 7 år nu, aldrig kopplat ur batteriet eller laddat det under vintern (förutsatt +grader) OM man inte haft larm eller nåt annat som drar ström på hojen.
annars, koppla bara ur batteriet och låt stå till nästa gång du ska köra...

//håkan

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
du har en såpass ny hoj att du inte behöver göra nåt egentligen. jag laddar inte batteriet till min hoj (en k4) utan det enda jag gjort är att fylla tanken. sen ska den funka helt enkelt när våren kommer. köp batteriladdare om du vill vara på den säkra sidan.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det funkar även att starta hojen 1-2ggr per vinter men då är det viktigt att den får gå 20-30min och bli varm samt att den hinner ladda batteriet!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Under förutsättning att du inte har några grejor som drar ström så ska det inte vara något större problem att bara låta den stå. Batteriet kommer att tappa lite laddning eftersom blybatterier har en viss självurladdning. (Jag tror det är ca 3% /vecka eller något sådant) Du kommer med andra ord att ha ett batteri som är kanske halvladdat till våren om den bara får stå. Det är inget problem så länge som det inte slår till och blir superkallt. Då riskerar du att batteriet fryser sönder.

Själv så har jag investerat i en C-tec laddare så att batteriet håller sig fulladdat. Då slipper man att batteriet laddar ur och riskera frysning. Dessutom så är det så att om man batteriet står halvladdat så sulfaterar polerna så att batteriet tappar kapacitet. Det åldras med andra ord mycket fortare.

En C-tec kostar bara ca 500kr vilket ju är billigare än ett batteri. Den kan dessutom ladda bilbatterier också och det följer med en smidig snabbkoppling som man kan montera på och bara plugga in laddaren på hösten när man ställer unden hojen.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati