Ställa av och på försäkringen veckovis?

krafta

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2011
Hoj
Kawa z750
Hallå i stugan!

Nu har försäkringen stigit för andra året i rad till 1700kr/mån halvförsäkring (Kawa Z750, 26år i Stockholm..). 5 månader påställd blir min avställningsbara försäkring lika billig som den billigaste åretrunt. Om någon undrar varför jag då har en avställninigsbar försäkring!

Förra sommaren rullade hojen 100mil och börjar snudd på att känna en stress över att den bara står kostar. Tanken att vara utan finns inte men jag måste komma ner i kostnad om det blir en till säsong jag inte kan nyttja hojen.

Till min fråga. Är det så enkelt som det verkar att man kan ställa av och på via appen? Tanken är att ha den påställd veckovis när jag vet att jag kommer använda den.

Mvh,
A

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är väldigt enkelt att ställa av och på via trafikverkets app, dock tror jag försäkringsbolaget/trafikverket kan ta ut en administrationsavgift för varje gång man gör det. Fast jag kan ha fel så kolla gärna upp det för säkerhets skull.

isleofman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2015
Hoj
Kawasaki z800, 2013
Vilket bolag har du som säljer av och påställningsbar försäkring?
Jag har bara fått till svar att man kan köpa årsförsäkring.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10

Jag har TryggHansa avställningsbar. Funkar ok, speciellt nu när trafikverkets administrativa avgift på 60kr försvunnit.

krafta

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2011
Hoj
Kawa z750
Det är väldigt enkelt att ställa av och på via trafikverkets app, dock tror jag försäkringsbolaget/trafikverket kan ta ut en administrationsavgift för varje gång man gör det. Fast jag kan ha fel så kolla gärna upp det för säkerhets skull.

Om jag inte minns helt galet så är det 50:-. Vilket fortfarande blir billigare då den kostar 50:-/dagen att ha påställd :)

Sveland sakförsäkring, ett dotterbolag till TryggHansa. Folksam har också av och påställningsbar försäkring

Årsmod. 2011

Last edited:

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Om jag inte minns helt galet så är det 50:-. Vilket fortfarande blir billigare då den kostar 50:-/dagen att ha påställd :)

Sveland sakförsäkring, ett dotterbolag till TryggHansa. Folksam har också av och påställningsbar försäkring

Årsmod. 2011

Transportstyrelsen tog bort avgiften för påställning 2015.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ett tips är att se till att premien dras månadsvis så bli beloppet mindre om planen är att ställa av och på. Vissa bolag tar ut en högre premie om man väljer att betala per månad, men det är ju mest av akademiskt betydelse i slutändan.

Kör man så pass lite ska man givetvis välja att ha möjligheten att ställa av och på. Det fungerar hur smidigt som helst och har gjort det senaste 10 åren. Se bara till att ha täckning på kontot som försäkringen dras. Sätt allt på autogiro så går det automatiskt. Vägskatten kommer du att få betala in ett par gånger per år och där kan du anmäla så att pengarna kommer tillbaka per automatik på ett bankkonto. Då slipper du postinbetalningar.

Det blir således lite mer pappersarbete, men med tanke på att det finns pengar att spara är det inget att orda om. Skatten på en motorcykel är ju skrattretande i sammanhanget. Hade det gått att bocka i att staten kunde behålla skatten efter första inbetalningen hade jag gjort det.

Flertalet bolag erbjuder av och påställningsbar försäkring. På rak arm förra året - If, Trygghansa, Folksam. Är det en nakenhoj kan man med fördel kolla Svedea och Bilsport & Mc, fast de har bara året runt. Kan vara ett alternativ om man kör ofta och under en hel säsong.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy