Ställa på bil, besiktning?

marst060

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Jag har en äldre bil som stått avställd ett halvår som jag nu tänkte ställa på. Den ska nu besiktas då besiktningsdatumet var i vintras egentligen men då var den ju avställd.

Det jag undrar är följande, är det körförbud på den nu även om jag ställer på den, dvs jag får bara köra till besiktningen.

Fråga två: Om en bil med körförbud får en anmärkning på besiktningen, tex spräckt ruta (:) ) får man köra den fram till efterkontrollen?

marst060 skrev:
2377402 Jag har en äldre bil som stått avställd ett halvår som jag nu tänkte ställa på. Den ska nu besiktas då besiktningsdatumet var i vintras egentligen men då var den ju avställd.

Det jag undrar är följande, är det körförbud på den nu även om jag ställer på den, dvs jag får bara köra till besiktningen.

Fråga två: Om en bil med körförbud får en anmärkning på besiktningen, tex spräckt ruta (:) ) får man köra den fram till efterkontrollen?

Om du får en anmärkning på besiktningen så är det ju klart att du får köra den till efterkontrollen, när du har fixat felet dvs.

Machmud skrev:
2377447 Om du får en anmärkning på besiktningen så är det ju klart att du får köra den till efterkontrollen, när du har fixat felet dvs.

Jo såklart köra den TILL efterkontrollen, det jag menade var får jag köra bilen under den period, 2-4 veckor som det tar att få en ny besiktningstid?

Med körförbud får du endast köra till och från verkstad och till bilprovning.
600 pix i böter om du kör omkring med körförbud.

Okey, enklast vore väl att ringa till bilprovningen men det är så lång kö.

Det jag undrar är alltså: Om man besiktar en bil med körförbud och den får en anmärkning, exempelvis rutan, hävs körförbudet så man kan köra bilen under tiden fram till efterkontrollen eller ligger körförbudet kvar?

Om man besiktar en påställd bil som får en anmärkning blir det ju inte körförbud direkt utan man kan ju köra som vanligt under tiden fram till efterkontroll. Hänger ni med?

Respittid
Ett avställt fordon med körförbud (pga. utebliven kontrollbesiktning) som ställs på kan i vissa fall få en respittid. Det innebär att fordonet kan köras i tre veckor från påställningsdagen innan det blir körförbud. Följande villkor måste vara uppfyllda:

Fordonet
• är en personbil, lätt lastbil eller lätt buss,
• har körförbud på grund av att inställelseterminen passerats,
• har varit avställt före den mittersta månaden i inställelseterminen,
• är godkänt vid besiktning under den föregående terminen eller senare.

http://www.vv.se/templates/page3____660.aspx

marst060 skrev:
2377591 Okey, enklast vore väl att ringa till bilprovningen men det är så lång kö.

Det jag undrar är alltså: Om man besiktar en bil med körförbud och den får en anmärkning, exempelvis rutan, hävs körförbudet så man kan köra bilen under tiden fram till efterkontrollen eller ligger körförbudet kvar?

Om man besiktar en påställd bil som får en anmärkning blir det ju inte körförbud direkt utan man kan ju köra som vanligt under tiden fram till efterkontroll. Hänger ni med?

Samma sak gäller även här, du får endast köra bilen till och från verkstad etc mellan besiktning och efterkontrollen, om du fick ett nedslagvill säga.
De ändrade tydligen dessa regler för 4-5 år sedan (hörsägen, av en kompis som är bilmekaniker) och de är numera hårdare på detta om du kör mellan besiktning och efterkontroll.
Men du kan nog köra lugnt, jag har kört obesiktigat sen jag fick körkort och har inte fått böter än trots poliskontroll ett 4-tal gånger.
Ehh, jag har givetvis besiktade fordon också, det lät konstigt...

Dee_cati skrev:
2377708 Samma sak gäller även här, du får endast köra bilen till och från verkstad etc mellan besiktning och efterkontrollen, om du fick ett nedslagvill säga.
De ändrade tydligen dessa regler för 4-5 år sedan (hörsägen, av en kompis som är bilmekaniker) och de är numera hårdare på detta om du kör mellan besiktning och efterkontroll.
Men du kan nog köra lugnt, jag har kört obesiktigat sen jag fick körkort och har inte fått böter än trots poliskontroll ett 4-tal gånger.
Ehh, jag har givetvis besiktade fordon också, det lät konstigt...

Okey.. Gäller din försäkring om du kör obesiktat? Jag ska sätta igång en gammal bil som stått avställd ett tag bara för att ha den under jakten nu till hösten, ca 2 månader. Därför vill jag komma undan så enkelt som möjligt. Gäller trafikförsäkringen är det väl enklast att skippa besiktningen och ta risken med 600 spänn i böter.

marst060 skrev:
2377712 Okey.. Gäller din försäkring om du kör obesiktat? Jag ska sätta igång en gammal bil som stått avställd ett tag bara för att ha den under jakten nu till hösten, ca 2 månader. Därför vill jag komma undan så enkelt som möjligt. Gäller trafikförsäkringen är det väl enklast att skippa besiktningen och ta risken med 600 spänn i böter.

Det tycker jag, finns ingen anledning att besiktiga isåfall.
Du har alltid trafikförsäkring hur du än gör, även om du kör oförsäkrat hur dumt det än må låta. Då har du TFF att använda dig utav, men det går inte att göra på detta vis utan att gå via domstol om något händer. Så en trafikförsäkring är ju att rekommendera.
Skulle du mot förmodan bli stoppad så är du på väg till din jaktkollega som ska laga bilen åt dig och efter det ska ni ut och jaga :D Allt är en tolkningsfråga, de kommer aldrig få igenom en bot på dig om du står på dig :tummenupp

Dee_cati skrev:
2377720
Skulle du mot förmodan bli stoppad så är du på väg till din jaktkollega som ska laga bilen åt dig och efter det ska ni ut och jaga :D Allt är en tolkningsfråga, de kommer aldrig få igenom en bot på dig om du står på dig :tummenupp

:D Lagom glad Harry Haffa skulle bli. Men jag kommer ju mest rulla runt på små skogsvägar så det får bli en fuling med obesiktad bil.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick