Ställa på hojen för en bandag, vad gäller?

cob

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
00, honda, cbr
Vad gäller om man ska ställa på en banhoj(inga lampor, reg. skylt, mm) för en bandag, dvs jag hamnade inte i den oförsäkrade gruppen. Kan man ställa på hojen och få den trafikförsäkrad för en dag, eller måste den besiktigas.... Ngn som vet?

MC Doktorn

Guest
cob skrev:
2225449 Vad gäller om man ska ställa på en banhoj(inga lampor, reg. skylt, mm) för en bandag, dvs jag hamnade inte i den oförsäkrade gruppen. Kan man ställa på hojen och få den trafikförsäkrad för en dag, eller måste den besiktigas.... Ngn som vet?

Jag tror det räcker att den är trafikförsäkrad, för vad ska man med lysen blinkers och annat onödigt till för på bana ?
Jag planerade en åktur till Mo i Rana (skall säljas) med krav att det finns en regg plåt med giltig trafikförsäkring sen får den se ut hur som helst.

Hör efter med ditt fb bolag.

Babar

bromskloss
Gick med
26 Jul 2005
Hoj
Honda CBR
cob skrev:
2225449 Vad gäller om man ska ställa på en banhoj(inga lampor, reg. skylt, mm) för en bandag, dvs jag hamnade inte i den oförsäkrade gruppen. Kan man ställa på hojen och få den trafikförsäkrad för en dag, eller måste den besiktigas.... Ngn som vet?

Försäkringsbolagen har väl inga krav på besiktning för att försäkra. Däremot kräver de besiktad och körgodkänd hoj för att försäkringen ska gälla. Ska du ha försäkring behöver de väl även ett reg-nummer, vilket blir det samma som regplåt..

MC Doktorn skrev:
2225476 Jag tror det räcker att den är trafikförsäkrad, för vad ska man med lysen blinkers och annat onödigt till för på bana ?
Jag planerade en åktur till Mo i Rana (skall säljas) med krav att det finns en regg plåt med giltig trafikförsäkring sen får den se ut hur som helst.

Hör efter med ditt fb bolag.

Beror väl även på arrangören lite med.. På LMS gatåkningar har de krav hojen skall vara i standardutförande såsom i trafiken. Då blir det ju på med rubbet. Hänger ihop med försäkringsvillkoren ska gälla för samtliga i gruppen vad jag fattat. Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick. Som arrangör skulle jag inte släppa ut en tveksam hoj.

MC Doktorn

Guest
Babar skrev:
2225480

Beror väl även på arrangören lite med.. På LMS gatåkningar har de krav hojen skall vara i standardutförande såsom i trafiken. Då blir det ju på med rubbet. Hänger ihop med försäkringsvillkoren ska gälla för samtliga i gruppen vad jag fattat. Föraren ansvarar för att motorcykeln är trafikförsäkrad, besiktigad och i fullgott skick. Som arrangör skulle jag inte släppa ut en tveksam hoj.

Gäller IF och TH försäkringarna där ?

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...