Ställa ventiler ktm 525

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
hur staller man ventilerna på en ktm 5205 typ samma som en husa
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Ta bort låsskruven (den med tjock bricka på högra motorhalvans främre del)
Vrid motorn till öd, kolven i topp och alla ventiler stängda.
Lås motorn genom att ta bort brickan från låsskruven och skruva in den i hålet (finns ett hack på vevaxeln som den ska träffa)
Ställ ventilerna, 0,12
Ta bort skruven, sätt dit brickan, skruva dit skruven
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
finns det någon mekarbok man kan köpa till ktm 525?

jag skulle behöva kolla ventilerna på min men beskrivningen nedan är för lite för att jag ska våga mig på det. hur mycket måste man göra innan man kan börja följa instruktionen nedan? ta bort sadel och tank antar jag jag och lyft av ventilkåpan också väl? snubben jag köpte hojen av sa att man kunde ställa ventilerna utan att ta av ventilkåpan.
 

mibjason

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Ort
karlskoga
Hoj
R1 T Blue...
ja stängde mina o öppna ett kvarts varv vart bra, var ju inte lätt o mäta trågt som tusan där nere, hade en 450

ventilkåpa´n måste av
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Saxar min egen post från soe.se

Av med tanken och kylarna så att man har lite plats, sen rengör du runt ventilerna och däromkring så du inte får skit i motorn. Väck med tändstiftet dekompvajern och kåporna för ventilerna. Sen i med högsta växeln och rulla sakta på bakhjulet, sen rullar jag tills att insugsventilen öppnar sig. Då brukar jag sätta en liten mejsel eller något liknande i stifthålet tills att jag ser att den är i sitt toppläge. Sen känner jag om ventilerna är lösa och är dom det så är man i rätt läge. Då ser jag också spåret i hålet(får lysa med en ficklampa för att se riktigt) och behöver bara finrulla lite för att spåret ska komma precis rätt i hålet. Nu är det bara att flyga på ventilerna!

Sen så brukade jag lossa på skruvarna på vipporna och sen imellan med ett 0,10mm bladmått och spände ner mot det och sen skruvade jag bak lite och kontrollmätte med ett 0,15mm så att det inte gick igenom. Jag brukade ha en tumregel och det var att 0,10 skulle gå lätt imellan och 0,15 skulle inte igenom så hamnade man nån stans mellan 0,12-0,14 och det funkar! Men tillslut köpte jag KTMs org. bladmått 60 spänn typ, där finns det 0,12 bladmått som gjorde det mycket lättare!
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
han jag köpte hojen av sa att man skulle öppna ventilerna 1/8 dels varv. verkar vara lite olika budskap här.

jag tycker att det verkar svårt att veta när man är i ÖD. jag stälde ventilerna på en gixxer 750 jag hade förut och det var väldigt enkelt men då hade jag en haynes till hjälp. jag skulle verkligen vilja ha lite bilder att titta på. vore så jävla trist att meka sönder hojen det första man gör.

när man är i ÖD ska alltså alla ventiler vara stängda? dvs 2 insugs och 2 avgas ska vara stängda. de ska även vara lösa då?

när ni drar åt skruvarna till tex ventilkåpa och vippor, använder ni momentnyckel då eller chansar ni bara?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
bmwjohan skrev:
2086794
när man är i ÖD ska alltså alla ventiler vara stängda? dvs 2 insugs och 2 avgas ska vara stängda. de ska även vara lösa då?

när ni drar åt skruvarna till tex ventilkåpa och vippor, använder ni momentnyckel då eller chansar ni bara?
Det får gå på känn. :näsblod Låsmuttrarna är ju mer noga men även de har jag dragit åt på känn. Gällande när du har kolven i rätt läge osv... ligger kammen an mot någon av vipparmarna så går det inte skruva på justerskruven. Du känner som sagt med en mejsel eller liknande om kolven är i översta läget.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag skulle försöka ställa ventilspelet i helgen och det sket sig totalt. att plocka isär hojen var inte problem, men jag fattar överhuvudtaget inte hur jag hittar ÖD. jag plockade bort tank, sadel, ventilkåpor, tändstift.
den där låsskruven med bricka som ni snackar om. jag hittar inte den. var sitter den någonstans?
jag la i växel och försökte snurra på bakhjulet. först kunde jag knappt rubba det och sen när jag rubbade det så drog motorn runt ett helt varv direkt. kändes inte som att det gick att finlira överhuvudtaget.
det var även någon som skrev att jag skulle lysa med ficklampa ner i tändstiftshålet för att se något spår. jag lyste ner men jag såg ingenting överhuvudtaget.
jag behöver hjälp hjääääääääääääääälp!!
har ingen verkstad i närheten jag kan lämna in till så jag måste lösa det själv.
jag har verkstadshandboken till denna hoj men det står inte ens en mening i hela boken om hur man hittar ÖD.
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Motorlåsningen sitter på vevpartiet, skruven som man låser med sitter på undersidan av motorn, det är en insexa med en ganska grov bricka, det är i den du ska lysa efter låsspåret!

P5080008.JPG
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
tack för svaret. nu hittar jag ju det hålet i alla fall.

men hur gör man när man ska snurra hjulet för att få den helt rätt? min drar ju bara runt ett helt varv när man drar på bakhjulet. är det inte bättre att lägga i friläge och dra med kicken eller nått sånt.

jag har ju ingen aning om hur spåret ser ut som jag ska se i hålet. om jag snurrar runt motorn och kollar i hålet, kommer jag då förstå när jag ser spåret eller krävs det ett tränat öga?

när jag tar bort låsskruven, kommer oljan att rinna ut då?
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Jag la bara i högsta växeln sen snurrade jag på bakhjulet tills att insugsventilerna öppnade sig, sen med skruvmejslen i tändstiftshålet så såg man om den åkte förbi ÖD. Om den gjorde det så gick det att dra hjulet baklänges lite grann. När man har den i ÖD så ligger det ingen belastning på ventilerna och du kan rucka lite på vipporna om dom är lösa. Och nej det rinner inte ut nån olja! Spåret är bara ett utfräst spår i vevpartiet, det sticker ut ganska bra, så det syns!
 
Last edited:

Lokidon

Ny medlem
Gick med
1 Nov 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husa Fs650e -08
På husan brukar jag ta bort högra kåpan och snurra runt svänghjulet tills jag hittar rätt. Tex med ett sugrör i tändstiftshålet.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
nu tror jag nästan att jag har förstått allt. nån fråga till bara så att jag är helt säker. jag är så jävla skraj för att jag ska göra fel så att allt går sönder sen när jag kickar igång den.

avatar skriver: "Vrid motorn till öd, kolven i topp och alla ventiler stängda."

sen skriver ni att ventilerna ska vara lösa. är inte ventilerna lösa när dom är öppna och icke lösa när dom är stängda? eller är det tvärtom?

ska både insugsventiler och avgasventiler vara lösa när man befinner sig i ÖD?

det här med skruvmejsel i tändstiftshålet, ska man enbart ha det för att kunna avgöra ifall kolven står i bottenläge eller i toppläge?
 

Monobike

Huliganus Slangus
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Aprilia RSV1000R Tuono,KTM 525EXC -04 Supermoto Urban Terror Edition (Såld), Honda XR650R SM -02 Big-gun helsystem (Såld), Honda VTR1000 Firestorm med F1 Slipons (Såld)
bmwjohan skrev:
2233521 ska både insugsventiler och avgasventiler vara lösa när man befinner sig i ÖD?

det här med skruvmejsel i tändstiftshålet, ska man enbart ha det för att kunna avgöra ifall kolven står i bottenläge eller i toppläge?

Ja, (vipporna) ska vara lösa i rätt läge, både avgas och insug. Jag använder buntband (känns säkrare än mejsel ifall kolven får för sig att slå till snabbt) när jag ska läsa av höjden på kolven, när man ser att buntbandet är i topp har man åter lite finjustering att göra innan man ser spåret i svänghjulet.. det är ca:5mm brett och kräver lite finlir med bakhjulet för att hitta.
 

<Anton>

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Skåne
Hoj
KTM
bmwjohan skrev:
2233521 nu tror jag nästan att jag har förstått allt. nån fråga till bara så att jag är helt säker. jag är så jävla skraj för att jag ska göra fel så att allt går sönder sen när jag kickar igång den.

avatar skriver: "Vrid motorn till öd, kolven i topp och alla ventiler stängda."

sen skriver ni att ventilerna ska vara lösa. är inte ventilerna lösa när dom är öppna och icke lösa när dom är stängda? eller är det tvärtom?

ska både insugsventiler och avgasventiler vara lösa när man befinner sig i ÖD?

det här med skruvmejsel i tändstiftshålet, ska man enbart ha det för att kunna avgöra ifall kolven står i bottenläge eller i toppläge?

När ventilerna är stängda och kolven i ÖD ska där vara ett spel (lösa). Det är det spelet du ska ställa in.
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
gjorde min första ventiljustering för en vecka sen på min 525a. Verkar som du hajjar hur det ska gå till. Personligen hade jag lite svårt att pula in bladmåttet mellan vipparmen o ventilen.
Man märker när man är rätt genom att skruven (när man släppt låsmuttern) rör sig väldigt lätt. Skruva ner den i botten och sen 1/6 varv ut och dra åt. Då ska man ligga på 0.12.

Lite meckigt att komma åt om man inte monterar bort kylarna men det går.

Lycka till!
 

Snoogans

Ny medlem
Gick med
17 May 2005
Ort
Jämshög
Hoj
Gasgas EC300 05
Mr R skrev:
2234757 Säkert? Kommer olja om jag drar bort den!

Det beror säkert på oljenivån och om hojen står på pall eller ej, men på min så gjorde den inte det iaf, körde på ca 12dl olja. Men om man drar runt motorn så är det inte omöjligt att vevpartiet drar med sig lite olja ut. Men hade jag varit KTM så hade jag satt detta hålet ovanför den rekomenderade oljenivån, känns smart(tycker jag iaf).
 

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
det kan komma lite olja ut men inte så du tömmer motorn. Inget att oroa sig för!
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top