Ställen att köra cross på i Östergötland

KTMRIDER

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2022
Hoj
KTM SX 150 2009
Jag söker efter olika ställen att köra cross på. Tex grustag, skogslingor (alltså inga officiella crossbanor).

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kolla på googel maps eller hitta.se karta så hittar du grustag.. Kolla efter spår på kraftledningsgator.. De brukar synas spår på sånna..

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Frågan blir ju varför du inte vill köra på de ställen det tillåts? Frikörning kan ha sin charm. Men i dagens samhälle där alla vill ha förbud så gör du 1000-tals utövare en stor björntjänst genom att sabotera möjligheterna för sporten att växa. Skärp dig, gå med i en klubb och ha kul.

p.s
Jag är inte mycket för moralpolis, men jag ser en stor skillnad på att lägga en bombrepa (arga bilister kommer inte lyckas förbjuda en sporthoj) eller det faktum att jag lagt över ett år på att tjafsa med milöhandläggare som effektivt vill lägga ner en av kommunens äldsta idrottsföreningar och idrottsplats för att en (1) markägare vill sälja tomter. Gissa om sådana som du gör mitt arbete lättare eller svårare.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
TET är väl kanske ett lagligt alternativ beroende på var i Östergötland du är och hur långt du är villig att åka. Upp med hojen på släp och kör till andra sidan Vättern där TET-spåret passerar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
TET är väl kanske ett lagligt alternativ beroende på var i Östergötland du är och hur långt du är villig att åka. Upp med hojen på släp och kör till andra sidan Vättern där TET-spåret passerar.

Fast inte med en cross då, utan en enduro?

För många år sedan när dom höll på att bygga järnväg här i närheten stannade jag på en bro över där dom skulle bygga järnväg, dom hade lagt grusbädden men inga slipers eller räls.
Då kom det en snubbe på en enduro, full macka och långt ställ i en mjuk böj så att det stod en 20 meters grusbåge bakom honom...

Det var säkert inte populärt hos dom som byggde järnvägen, men det såg helt underbart kul ut för honom....

KTMRIDER

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2022
Hoj
KTM SX 150 2009
Jag ville bara hitta ett ställe att köra på när banorna är stängda och för att det väldigt dyrt med alla licenser.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag ville bara hitta ett ställe att köra på när banorna är stängda och för att det väldigt dyrt med alla licenser.
Tyvärr gäller terängkörningslagen, o den förbjuder iprincip all terängkörning på privat/allmän mark, även för oss markägare om vi inte utför en typ av arbetet, ren nöjes körning är förbjuden.

Sedan har du en aspekt till, skador. Det går som markägare kräva skadestånd för skada på mark o skog av den som ändå kör, inte minst blir det väldigt svårt att få ersättning för kroppskador på ett obesiktigat oförsäkrat och olagligt framfört fordon i brott mot gällande lag.

Som eating säger så förstör 1 sådan som du för 100 som sköter sig.

Har du ej råd med sporten så sälj crossen eller byt till en registrerad enduro, då kan du köra på varenda grusväg som har statliga vägbidrag o dessutom köra alla TET vägar.

Enduro slingor finns både i klubbar o privat regi ett flertal på åtskilliga mil i skog o mark dessa kan kosta från någon 100 lapp för en hel dags körning o är en piss i missisippi mot vanlig service o bränsle.

• Gilla
Reaktioner: GuW

Grandell

Inte alltid sist
Gick med
30 Nov 2005
Hoj
Drixton, Husaberg, TZ, RS, P&M, Bakker, Moto Martin, Bimota, Harris, ISR, Puch, Rickman, SRM, Rudge, Sexoped mm
Det viktigaste aspekten gällande skador är kanske trots allt att på en crossbana märker någon om du kör omkull, hjälp kommer snabbt. Kör du ensam ute skogen är det inte säkert att hjälp kommer alls. Jag har själv fastnat vid en enkel vurpa med en trial, kunde inte komma loss utan hjälp. Under den minuten jag låg där lyckades jag bränna mig på avgasröret ganska rejält utan att kunna göra något åt saken mer än att ropa på hjälp, jag var inte ens skadad, bara fast. Samma situation ensam endast ett par meter in i skogen hade varit värre, lägg till minusgrader så blir det riktigt farligt. Så om du nu absolut inte vill åka där folk ser dig se i alla fall till att vara fler.
Sen är ju faktiskt en bana gjord för ändamålet, roligare att köra där än ett grustag.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

Vilka licenser är det som du tycker är dyrt?
Tex en liten enduro klubb som jag är medlem i kostar 100kr per år och då ingår träning har öppet 2dag veckan. Sen behöver du svemo träning licens den billigaste kostar väl ca 500kr/år

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Klubb: Ca. 500
Svemo licens: 500

Ett gymkort kostar 5000:- En timma padel kostar 250:-. Jag har svårt att tro att pengarna är problemet...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati