Stället för litet?

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Har en hel del trådar ang. ställ nu känns det som :rolleyes:

Men i alla fall, jag fick hem mitt ställ i förra veckan och testade det och det satt som ett extra skinn. Var lite krångel att få på men det lär man sig nog.

Men nu idag testade jag med ryggskenan då jag kom på att jag glömt bort att göra det förra veckan. Det gick lite mindre bra kändes det som.

Jag hade jäkla problem att dra blixtlåset som håller ihop jackan + byxorna.

Är stället för litet? Eller kommer det "lösa sig" efter ett tag då stället töjt sig?

(Jag testade ett helställ i 50 som passade bra, dom hade inte det 2-delade ställ hemma som jag ville ha så fick det hem skickat så därför jag inte visste om det passade 100%.)

Hamrin

Bleeaah
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
Aprilia Tuono Factory
Jag har delbart ställ, men jag har aldrig delat på det.. Mycket enklare att få på sig när det sitter ihop..

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Har också delbart ställ men delar det aldrig. Stället ska sitta tajt som f*n när det är nytt. Själv hade jag blåmärken på armarna den första tiden men det töjer sig...

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jag fattar att det handlar om passform och säkerhet, men jag tycker det verkar liite jobbigt det här med mc-utrustning.
Hjälmen ska vara så trång så att öronen blir skinnflådda, ögonen ska vara blodsprängda och nätt och jämt hållas på plats i sina hålor.
Stå ut en månad eller så, så går det över.
Skinnstället ska tydligen vara så tajt att man får räkna med blåmärken.

Brunell

Ny medlem
Gick med
12 May 2009
Hoj
CBR lättviktare
Skinnstället ska vara tight , det vet jag. Och det är det. Dock tycker jag fortfarande att det ska gå att dela ett delbart ställ. Annars försvinner ju hela grejen med att det är delat =) Men får köra på med det. Sen blir det nog helställ nästa gång.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skinnstället ska vara tight , det vet jag. Och det är det. Dock tycker jag fortfarande att det ska gå att dela ett delbart ställ. Annars försvinner ju hela grejen med att det är delat =) Men får köra på med det. Sen blir det nog helställ nästa gång.

Kör med det ihop i början, så småningom så kommer du kunna dela på det. Det är mycket enklare att få ryggskyddet på rätt plats om man låter bli att dela det också.

Jag fattar att det handlar om passform och säkerhet, men jag tycker det verkar liite jobbigt det här med mc-utrustning.
Hjälmen ska vara så trång så att öronen blir skinnflådda, ögonen ska vara blodsprängda och nätt och jämt hållas på plats i sina hålor.
Stå ut en månad eller så, så går det över.
Skinnstället ska tydligen vara så tajt att man får räkna med blåmärken.

Japp, så är det. När man inte kan få saker och ting måttsydda får man se till att passa in dem bäst man kan. Eftersom skinn är svårt att krympa får man göra det från andra hållet.

Last edited:

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Varför har man ett 2-delat skinnställ om man kör alltid med det ihop, som några postat ovan? Varför inte då helställ?

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Varför har man ett 2-delat skinnställ om man kör alltid med det ihop, som några postat ovan? Varför inte då helställ?

Varför har man en cabriolet när man alltid kör med taket uppe?

Man vill ha möjligheten att ta av taket(jackan) om solen steker på riktigt ordentligt när man tar en fika!

Alt. åka utan byxorna när det är riktigt varmt och man "bara" ska till jobbet.

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jag tycker att det är absolut lättast att kränga på sig stället om jag har det delat. Bara att ta på sig byxorna, lämna gylfen oknäppt. Sen tar man på sig ryggskyddet och sen jackan på det, får "magdansa" lite för att kunna dra ihop stället men sen sitter det perfekt och då är det bara att börja kämpa med gylf och dragkedja. Blir mycket lättare att få på sig stövlarna också innan man tagit på sig jackan. Sen blir det jobbigt att böja sig så mkt.
Dessutom vill man ju ha möjligheten att slänga av sig jackan när man stannat och det är så varmt att det känns som att man ska koka bort under 80km/h

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
vattna

för att få stället att passa fortare (för det kommer att töja sig). Ta en sprajflaska typ afettningsflaska fyll ljummet vatten ta på stället och be nån spraya ner dig ordentligt. Ut och kör en längre vända. fukten gör att stället formar sig.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

för när man är varm, iaf jag, så är de lättare å få av sig ett tvådelat än helställ.

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
för att få stället att passa fortare (för det kommer att töja sig). Ta en sprajflaska typ afettningsflaska fyll ljummet vatten ta på stället och be nån spraya ner dig ordentligt. Ut och kör en längre vända. fukten gör att stället formar sig.

Dont overdoit. Ställ dig i duschen. Kör en sväng. ta inte av dig det på en hel dag. Torka utan extra värme. Olja in ordentligt. Ditt korvskinn är nu hyggligt men behöver troligtvis lite åka för att hitta det sista.

2storlekar kan alltid ett skinnställ töja sig. Upp till 4...

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...