Större bakdrev sökes. 420 eller liknande.

bernstgunnar

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Hoj
monkeybike 125
Hej,
Jag tänkte bygga en gokart av modellen https://spidercarts.com/downloads/scorpion-three-wheeled-go-kart-plans/

Inte exakt som den, men jag tänkte använda baksvingen från en fiddy med crossdäck och en 6.5 hk loncinmotor på 3600 rpm.

Framdrevet på centrifugalkopplingen är 10 kuggar och för att få detta ekipag något sånär accelerationsdugligt behöver jag typ ett 74 kuggars bakdrev.

Framdrevet är 40/41/420 enligt ebay.

Jag har väldigt svårt att hitta ett större bakdrev till denna kedja.

Kan nån hjälpa till?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag skulle nog rekommendera en minarelli motor den sitter i ex alla yamaha moppar och 80-90-100cc skotrar. Samt massor andra fabrikat

Den sitter även i massor av barn 4hjulingar typ 90-110cc då sitter det ett framdrev på bakjulsaxeln istället för en fälg o detta framdrev finns upp till iallafall 21 kugg. Betydligt enklare.

Kolla på Blocket där finns en firma som säljer moppe motorer i halland/Skåne för ett par 1000 lappar. En minarelli motor går utan att bråka minst 1000 mil innan första kolvbytet.

bernstgunnar

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Hoj
monkeybike 125
Jag skulle nog rekommendera en minarelli motor den sitter i ex alla yamaha moppar och 80-90-100cc skotrar. Samt massor andra fabrikat

Den sitter även i massor av barn 4hjulingar typ 90-110cc då sitter det ett framdrev på bakjulsaxeln istället för en fälg o detta framdrev finns upp till iallafall 21 kugg. Betydligt enklare.

Kolla på Blocket där finns en firma som säljer moppe motorer i halland/Skåne för ett par 1000 lappar. En minarelli motor går utan att bråka minst 1000 mil innan första kolvbytet.
Jag är definitivt öppen för förslag, men jag kan inte hitta nån alls på blocket som säljer den typen av motorer.

Saken är att jag redan beställt slirkoppling passande hondakopian, och att jag gärna har en 196cc motor med bra vrid, bara jag kunde hitta ett drev i den storleken.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
...eller så kan du göra som brorsan med ungarnas gokart driven av en Ockelbo 4000, växla ned mha av mellanaxel. Fördelen är att man inte behöver en absolut rak linje mellan primär- och slutväxling utan kan modellera lite.

bernstgunnar

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2019
Hoj
monkeybike 125
...eller så kan du göra som brorsan med ungarnas gokart driven av en Ockelbo 4000, växla ned mha av mellanaxel. Fördelen är att man inte behöver en absolut rak linje mellan primär- och slutväxling utan kan modellera lite.

Här är en snubbe som bygger typ den gokarten och gör en nedväxling. Kan ses vid 4:32 in i videon. Hade helst sluppit det då rätt drev löser det hela.
Det drevet du hittade var fint, dock kostar det lika mycket som halva motorn. Detta är ett snålbygge på mest skrotdelar =)

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Nikasilproffsen tillverkar drev på beställning. Jag har köpt två hittils och det har funkat vra.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA