Stötdämpare gsx1100rw

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
Pillade lite för mycket på bakdämparens oljeresarvoar o lyckades släppa ut gasen som fanns i den ( naturligtvis) Min fråga är nu.......är det nitrogen man har i den ( det kan jag fixa hos flygmekarna på jobbet)
O vad i helvete skall det vara för tryck.....1kg...?.....500kg....hittar ingenting nånstans .......finns det en nippel så är det väl för f-n meningen att nån....nån gång skall fylla på. skulle behöva en ny dämpare men dom är ju inte billiga så en säsong till får den hänga med.

Anders

2004erland

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
GSXR 750
Det är nitrogen. Det finns däcksfirmor som brukar fylla däck med det till en extra kostnad. Jag har för mig att det brukar vara runt 12 bar i en dämpare men det borde stå i verkstadshandboken. Erland.

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
Är inte säker på att det är en orginaldämpare. Det satt en Öhlinsdekal på behållaren men den satt över en annan etikett så jag förmodar att den bara var ditsatt. Fjädern är gul, hhmm...är dom det orginal. 12 bar , säger du....det står faktiskt inget i boken o på den dåliga skissen så ser jag faktiskt ingen ventil....vill ju inte fylla på åt helvete för mycket.....eller för lite
Anders

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Är inte säker på att det är en orginaldämpare. Det satt en Öhlinsdekal på behållaren men den satt över en annan etikett så jag förmodar att den bara var ditsatt. Fjädern är gul, hhmm...är dom det orginal. 12 bar , säger du....det står faktiskt inget i boken o på den dåliga skissen så ser jag faktiskt ingen ventil....vill ju inte fylla på åt helvete för mycket.....eller för lite
Anders

Är det en Öhlins så är förmodligen resten av dämparen guldeloxerad. Är den inte det är det bara någon som dekaltrimmat lite.

Kenneths MC Service i Göteborg kan nog fixa den åt dig.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är nitrogen. Det finns däcksfirmor som brukar fylla däck med det till en extra kostnad. Jag har för mig att det brukar vara runt 12 bar i en dämpare men det borde stå i verkstadshandboken. Erland.

Jupp det stämmer... 160-200PSI är väldigt vanligt som rekommendation lite beroende på tillverkare. Det viktiga är att ha ett system som inte släpper ut en liten puff när man plockar av fyllnadsmunstycket så vanliga däckpumpar är itne da shit...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln