Stötdämparinställning på olika banor

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
En frågan till er som kan!! (Tävlar)

Jag undrar vad ni har för olika inställningar på era stötdämpare
på dom olika banorna i Sverige... (Kompretion/retur)

Skriv också vilken hoj och vilka stötdämpare du har.





Låt mig och andra slippa skitsnacket på denna tråden!!!
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Ställer in hojen efter Gelleråsen, sen har jag samma inställning på alla banor. Kanske inte optimalt, men det funkar. Ändrar lite enbart om jag får "chatter" eller bottnar fjädringen.

Vad folk har för antal klick spelar egentligen mindre roll, då vikt, fjäderförspänning och slitage på dämparna gör att det alltid blir olika.

Ta reda på vad du har för orginalinställning för din hoj och justera in fjädrarna med rätt häng, både obelastat och belastat, sen är du ganska så nära en bra inställning. Kör du mycket bana, så kan man prova med att dra åt både retur och kompression några snäpp, men fjädern har samma förspänning som vid gatåka.

/m


Affe_R1 skrev:
En frågan till er som kan!! (Tävlar)

Jag undrar vad ni har för olika inställningar på era stötdämpare
på dom olika banorna i Sverige... (Kompretion/retur)

Skriv också vilken hoj och vilka stötdämpare du har.





Låt mig och andra slippa skitsnacket på denna tråden!!!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Det är dax att, en gång för alla, förklara varför ni aldrig kommer få några bra svar på de här frågorna.

Fjädringsinställningar är ett mycket abstrakt ämne med många olika teorier och smaker. Jag vet inte ens hur du förväntar dig att få ett svar??? Ett recept på dittan och dattan många klick hit eller dit?

Eller vill du veta:
- kitfabrikat
- fjäderhårdhet
- skick på dämparna(inverkar också)
- olja i gaffeln
- häng
- rideheight
- sänkning fram
osv osv

Det enda jag kan säga som är relevant i den här tråden är att FÖR MIG på MIN HOJ så ökar jag kompressionen bak två klick på Falkenberg där den packar ihop röva annars...EDIT/annars gör jag som Micke och större delen av Sveriges aktiva, ställer in hojen efter åsen/

Söker du här så förstår du att frågan har ställts många gånger och aldrig fått ett bra svar. Åk till en bana vid tävling eller träning och be folk om hjälp, åsikter och synpunkter...
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sen spelar det in hur fort man kör, köra så fort i den kurvan i det spåret funkar med de inställningarna, köra si fort i annat spår går åt helvete med samma inställningar. Sen höjer man tempot ytterligare, och då funkar inget av det man tidigare hade.
För egen del har jag gjort som micke, och tyckte det funkade ganska bra, fram till det att det helt plötsligt inte alls stämde och fick göra ganska radikala förändringar mellan olika banor. Som jag hade hojen på karlskoga funkade inte inte ett skit på knutstorp, men då är min cykel kanske lite känsligare än eazy's.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Nää... Det är du som är känslig!! :D

Jag ställer ju min hoj ganska så hårt i fjädringen och nästan alla banor funkar Gelleråsens grundinställning på. Men på Falken och Knuda får man allt finjustera lite. Framförallt på Knudan går det åt mer förspänning bak. Fast tänker jag efter fick jag allt höja oljenivån några m.m. i gaffeln på Våler nu senast.... :rolleyes:


oFFkeFF skrev:
Sen spelar det in hur fort man kör, köra så fort i den kurvan i det spåret funkar med de inställningarna, köra si fort i annat spår går åt helvete med samma inställningar. Sen höjer man tempot ytterligare, och då funkar inget av det man tidigare hade.
För egen del har jag gjort som micke, och tyckte det funkade ganska bra, fram till det att det helt plötsligt inte alls stämde och fick göra ganska radikala förändringar mellan olika banor. Som jag hade hojen på karlskoga funkade inte inte ett skit på knutstorp, men då är min cykel kanske lite känsligare än eazy's.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
EazyLiving skrev:
Nää... Det är du som är känslig!! :D

Jag ställer ju min hoj ganska så hårt i fjädringen och nästan alla banor funkar Gelleråsens grundinställning på. Men på Falken och Knuda får man allt finjustera lite. Framförallt på Knudan går det åt mer förspänning bak. Fast tänker jag efter fick jag allt höja oljenivån några m.m. i gaffeln på Våler nu senast.... :rolleyes:

Hehe, jag åkte stelben förra året :rolleyes: Det gick till en viss gräns sen började det släppa bak. Fast jag har haft min beskärda del dämparinställningar i år, men nu börjar man få lite koll på sakerna.
Skillnad mellan knutan och gelleråsen för egen del, sänkt förspänning fram 3mm, minskat komp 4 klick, 2 klick ökad retur, sänkt hojen fram 20mm(skulle behövts redan på karlskoga iofs), bak 4 klick ökat komp.
För att cykeln skulle gått ännu lite bättre och inte bli för hård i slutet av fjädringsvägen skulle jag sänkt oljenivån 10mm, så hade jag nog kanske sluppit framhjulssläppet jag åkte på.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
... Fast tänker jag efter fick jag allt höja oljenivån några m.m. i gaffeln på Våler nu senast.... :rolleyes:

Exakt!! Och på Åsen senast så släppte jag lite förspänning ch komp fram och jag funderar på att sänka mer fram...

Affe, börjar du förstå problemet med frågan?!?
 

spyan

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Tjörn
Hoj
CBR 1000RR
karlskoga har lite av alla svenska rrbanor i sig.ställ in hojen så den funkar på gelleråsen.så har man en bra grund att sedan endast göra små justeringar på :squid
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
när man lägger varje varv på samma sekund kan man börja skruva på hojen annars e det inte hojen det är fel på....
ps. på min r6 med öhlinare ställde jag som den va när den kommer i kartongen, och har inte haft nån som helst problem med fästet.( sen kanske jag gasar för lite..)
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Chrille skrev:
Exakt!! Och på Åsen senast så släppte jag lite förspänning ch komp fram och jag funderar på att sänka mer fram...

Affe, börjar du förstå problemet med frågan?!?
Det är precis den här typen av svar jag vill ha :tummenupp
Sedan får jag ju självklart se vilken information jag kan nyttja...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Affe_R1 skrev:
Det är precis den här typen av svar jag vill ha :tummenupp
Sedan får jag ju självklart se vilken information jag kan nyttja...

Men frågan är vad du ska med hans info till?
Den är ju helt irrelevant för dig och din cykel eftersom ni har olika chassie, olika dämpare, olika inställningar, olika vikt, olika däck, olika körstil etc. etc.
Att däremot fråga kunnigt folk på plats så att de kan titta, klämma och mäta på hojen är en annan sak.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top